Woonwerk op de fiets, lange afstand en geen douche

Met het mooie weer en de zomer in het vooruitzicht zou ik graag een of twee keer per week met de fiets naar het werk willen. Maar mijn werkgever heeft geen douchegelegenheid op kantoor en ik heb ook geen zin om de hele dag bezweet rond te lopen.

Iemand tips? Ik dacht al aan een abonnement op een sportschool in de buurt, om daar te kunnen douchen. Maar dat is wel een gedoe en ook best prijzig. Voor opfrissen aan een wastafel in de kantoortoiletten is er te weinig privacy.

De douches heb ik al eerder aangegeven bij de werkgever, maar omdat er op termijn een nieuw pand komt, vindt men dat geen optie.

Bedankt voor de tips!

Flink doorzweten, geen deodorant gebruiken en dan veel in de buurt van zijn van degene die gaat over de douches in het huidige pand? :wink:

Verder zou ik geen echte oplossing weten. Minder zweten, maar dat heb je niet helemaal onder controle. Goed ventilerende kleding. Langzamer fietsen? Evt. een ligfiets?

Over wat voor afstand praten we?
En een electrische fiets is geen optie?

Als ik Google op fietsen zonder te zweten, zegt Google dat ik mijn koffie moet laten staan, niet pikant eten, enz
Misschien staat er in de lange lijst van suggesties van Google iets van je gading?
https://www.google.nl/m?q=fietsen+zonder+te+zweten&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1

42km enkele reis, dus met langzaam fietsen kom ik er niet.

Ik heb een uitstekende fiets (trekking hybride), dus ik ga hiervoor niet op een elektrische fiets stappen.

Ik heb al gekeken naar sportgelegenheden in de buurt van het kantoor.

Ik wil je in geen enkele richting dwingen.
Maar je vertelt erg weinig over de situatie waarin je verkeert.
Je laat ons gissen, en stukje bij beetje komen we iets te weten.

Bijvoorbeeld. Je zou je fietsdagen kunnen kiezen naar de heersende windrichting.
Het bezweet raken, lijkt mij alleen een probleem voor de heenweg.
In het voorjaar is de overheersende windrichting met mooi weer, oostelijk.
In de zomer is de overheersende windrichting westelijk.

Je hebt gelijk; hierbij een overzicht:

  • ik werk in Amsterdam, woon vlakbij Utrecht (fietsafstand 42km)
  • ik heb een kantoorfunctie, dus veel contact met collega’s
  • ik zit ook regelmatig bij klanten, maar het gaat me in dit geval om de kantoordagen
  • ik heb een prima fiets (Cube Kathmandu van drie jaar oud), die ik nu vooral in het weekend gebruik voor langere ritten, pakweg 50km en meer
  • mijn idee was om b.v. de ene dag met de fiets naar kantoor te gaan, 's avonds met het OV terug te gaan, en de volgende dag precies andersom
  • ik heb de woonwerk route nog nooit getest, maar 40km fietsen binnen een redelijke tijd betekent natuurlijk wel dat ik ga zweten (ik heb op zich een goede conditie)
  • er is bij ons geen douche, of ruimte om je fatsoenlijk op te frissen
  • er zitten wel twee sportscholen in de directe omgeving
  • mijn werkgever is niet zo fietsvriendelijk, ook omdat de meeste mensen in de buitendienst zitten (lease auto of OV abonnement)

Mijn vragen:

  • is mijn idee realistisch?
  • zijn er naast een sportschool abonnement, o.a. voor de douche nog andere opties?

Bedankt!

Ik fiets elke werkdag vanaf Utrecht CS 9 km naar mijn werk in Bunnik en het probleem wat je schetst ken ik maar is toch vooral een probleem in de zomer. Tot begin deze maand was het wat mij betreft prima te doen, luchtig kleden (bij vertrek mag het koud zijn) en de laatste minuten rustig uitfietsen/lopen. Het niet zien als sport maar gewoon fietsen helpt ook :wink:

Als je een beetje vroeg vertrek hebt je het geluk dat het 's ochtends een stuk koeler is en de zon is nog niet zo aanwezig en daarmee kan je het verder kunnen oprekken.

Proberen is altijd het beste, dus waarom probeer je het niet een keer in het weekend, vroeg weg, trein terug en dan later in de week een keer terug fietsen.

Ook een deel van de route vervangen door de fiets lijkt me een prima idee, ja, het OV kost mij meer tijd maar treintijd is geen weggegooide tijd en de 25 minuten fietsen geven nog veel meer voordelen.

1 like

Blijkbaar kan je je fiets wel ergens stallen.
Dan is al een belangrijke eerste voorwaarde vervuld.

Tijdens het mooi weer seizoen zal je, op weg naar kantoor, nooit de wind op de kop hebben. Al weer een prettige bijkomstigheid.

Ik heb langere tijd 28 km enkele reis gefietst.
Mijn probleem is dat ik altijd in de race-modus moet fietsen.
Terwijl ik weet dat ik veel minder zweet als ik maar een kilometer langzamer zou fietsen.

Op mijn werk kon ik gebruik maken van een invalidentoilet om mij met een washandje te verfrissen, en om te kleden…
Dat had ik geregeld met de mensen voor wie dat toilet was bedoeld.
Als ik er ern smeerboel van had gemaakt, wisten zij direct bij wie ze moesten aankloppen.

Maak je plan kenbaar op je werk.
Wie weet krijg je leuke reacties uit onverwachte hoek waar je mee verder kan.

1 like

Dat is een prima idee! Ga ik komende week overleggen.

Vandaag heb ik ruim zestig km gefietst, maar inderdaad, ik fiets ook graag lekker door.

Stallen is geen probleem; de fietsenstalling is alleen met een badge te openen.

Ik ga de route komend weekend eens proberen. Heen fietsen, lunchen en weer terug naar huis.

1 like

Zijn er eventueel wel afsluitbare kluisjes beschikbaar ?

Daar zou je een setje nieuwe kleren in kunnen doen, wat deo en washandje / handdoek. Zoals @avelo al aangeeft, opfrissen met een washandje en deo moet redelijk te doen zijn.

Maar… 40km enkele reis, da’s toch zomaar 1,5 uur flink doortrappen.

Korte update; men is niet erg blij met gebruik van het grotere mindervalidentoilet, maar het is me niet verboden (“als dat dan echt moet …”). Rolletje kleding mee werkt prima.

Maar ik heb het nu twee keer gedaan, en het kost me toch best wel veel tijd. Meer iets voor een keertje bij mooi weer dan om iedere week te doen dus.

1 like

Twee keer is mooi begin maar ik ben zeker dat er nog wat valt te optimaliseren; zoals ik al schreef is dit seizoen wat mij betreft toch het lastigste.

Zo kan je het zien maar er is voldoende onderzoek te vinden dat verteld dat de extra tijd weer geheeld of zelfs meer dan dat wordt terugverdiend in vele dingen voor jezelf en er is ook nog zoiets als een impact op de maatschappij.

Op de website van de fietsnaarjewerkdag (in 2023 op 25 mei) kan je een webinar terugkijken waarin werkgevers de voordelen van het naar je werk fietsen worden uitgelegd.
Maar het staat TS natuurlijk vrij om die argumenten zelf te gebruiken om een omkleedfaciliteit te bepleiten.

Er komt een nieuw pand, zoals gezegd. Ik ga daar zeker voor sport- en omkleedvoorzieningen pleiten.

In het huidige pand zie ik dat niet meer gebeuren.

Eigenlijk zou daar een aparte topic aan gewijd kunnen worden: de voorzieningen die werkgevers kunnen treffen om woon-werk per fiets te stimuleren en gefinancierd kunnen worden uit besparing op autovoorzieningen.

Daar kun je als bedrijf ook nog goede sier mee maken:

en een oorkonde mee verdienen:

Daar zullen vast wel sommige werkgevers gevoelig voor zijn. Doe je voordeel ermee :wink:

Allemaal hartstikke leuk, maar zolang dit niet wettelijk is geregeld, heb je het te doen met je individuele werkgever. Als HR en de OR het geen prioriteit vinden, houdt het al snel op.

Initiatieven en stimulering prima, maar dit soort dingen zouden wettelijk geregeld moeten zijn.

Zeker, en daarvoor heb je een organisatie als de Fietsersbond nodig. Ik zie het nog niet bij de “doelen” staan maar het zou niet gek zijn als dat er net zoals in het Bouwbesluit voor fietsparkeren een regel voor bedrijfsgebouwen komt om omkleden mogelijk te maken.

1 like

Ik geloof niet zo in regels als het gaat om het stimuleren van gewenste ontwikkelingen. Maar dat heeft vooral met mijn opvatting te maken dat de overheid zich zo weinig mogelijk zou moeten bemoeien met zaken die we veel beter onderling kunnen regelen, meer maatwerk in plaats van algemeen geldende regels. Het ene bedrijf is immers gemakkelijker bereikbaar voor de meeste werknemer dan de andere. En ook de bedrijfsactiviteit kan betekenen dat veel werknemers (auto)mobiel moeten zijn terwijl bij een ander bedrijf vrijwel alle werknemers de hele dag op kantoor zitten.

Zoals gezegd zijn er direct financiële voordelen voor werkgevers om fietsforenzen te faciliteren: betere werkprestaties van werknemers en lagere kosten voor secundaire arbeidsvoorwaarden.

Dat de meeste werkgevers dit nog niet kunnen/willen inzien is een feit en daar ligt eerder een taak voor de Fietsersbond dan voor de regelzieke overheid.

Mijn werkgever vindt oplaadpunten voor elektrische auto’s lastig, en ja, nieuw gebouw in de toekomst, dus toch maar niet.
Mijn werkgever vindt omkleedruimtes en douches ook lastig, en ja, nieuw gebouw, dus nu maar niet.

Een leaseauto met tankpas is daarentegen geen enkel probleem.

Ik denk dat bepaalde zaken dus wel het beste wettelijk geregeld kunnen worden. Dan zou het niet alleen om fietsvoorzieningen moeten gaan, maar bijvoorbeeld ook fitnessmogelijkheden op kantoor of in de directe nabijheid.

3 likes