Zadelpijn

Sinds kort proberen we lange afstanden te fietsen, maar hebben redelijk snel zadelpijn.
vele tips geprobeerd maar niet echt baat bij.

hebben jullie nog goede tips of waar een goed zadel te halen is?

Marcel

Waar een goed zadel te halen is een beetje een vreemde vraag. Als je weet welk zadel, kun je die overal kopen, toch? Een zadel is zeer persoonlijk. Bovendien moet je de gewenfase doorbijten. Sommige mensen kunnen overal op zitten. Anderen zweren bij een bepaald type. Wat heb je nu en op welk soort fiets en welke broek gebruik je? En wat zijn lange afstanden, beter: hoeveel zituren? Zachte zadels zijn te vermijden. Vaak is hoe harder hoe beter.

1 like

Sjef, bedankt voor je reactie. we hebben vandaag een anders zadel besteld. een Selle Bassano zadel via wegzadelpijn.nl. de recensie waren ok en we gaan het uit proberen.

Ik ben benieuwd, een extra breed zadel:

Raar verhaal, hoor! Net zo benieuwd als @MikeRZ. Zitbotjes zitten niet zo ver uit elkaar (ook niet bij vrouwen) en deze zadels gaan schuren tegen de binnenkant van je dijbenen. Ze zijn veel te breed in het midden en vooraan. Ook lijken ze heel zacht -> plooivorming. Ook voor vrouwen is er geen reden voor zadels om breder te zijn dan 170mm. Maar…, we gaan het horen.
Ik kan het niet laten: geweldig zadel is volgens 3 intensieve gebruiksters: BBB Smooth Density BSD-15, te gebruiken zonder zeem in de broek.

Wil je weten wat de afstand is tussen de zitbotjes: neem een laag houten krukje en leg er een stuk golfkarton op. Gaan zitten in ondergoed en daarna de indrukken opmeten. Indicatie: man 130-140mm; vrouwen 15-20 mm meer.

Beste Marco,

Het zou handig zijn als je aangeeft waar je last krijgt. Zitten doe je vooral op je zitbotjes.
Als je ergens anders last hebt dan moet je een harder zadel waarbij je meer op je zitbotjes steunt. En eventueel een gleuf of andere vorm om specifieke delen te ontlasten.
Steun je wel goed op je zitjbotjes dan moet je een iets zachter zadel zodat ze net wat meer gedragen worden (dat is de truc van leren zadels, ze vervormen iets bij de zitbotjes zodat de druk daar acceptabel wordt).
Met een ander zadel verandert de totale belasting niet op je zitvlak. Wel door iets dieper te zitten en wat meer op je armen te leunen.
Daarnaast naar een zaak gaan met ruim assortiment en de mogelijkheid van inruil. Bij veel zaken doen ze de golfkartonmeting ook die Sjef beschrijft.

beste allen, toch heb ik het zadel maar eens besteld, (voor 35 euro kon ik het niet laten), en wat mijn verbazing schetst is dat ik het er toch beter op volhoudt dan voorheen. dit omdat ik het idee heb dat ik op een krukje zit.

qua zachtheid valt het best mee.

iedereen bedankt voor de tips en meedenken, wij houden het eerst bij dit zadel.

Groetjes

1 like

Bedankt voor je feedback. Dat zouden meer mensen moeten doen!

2 likes