Zadelpijn

Na zo'n 20 jaar niet op een fiets te hebben gezeten begon ik met woon- werkverkeer op de fiets.... enkele reis 19 km.
De eerste week kon ik dus amper meer zitten... maar zoiets had ik vooraf al wel verwacht.
Via diverse luxe en dure zadels toch doorgezet (afzien!), van breder en zachter naar slanker en harder, en na een week of 3 (bij 5 dagen per week op de fiets en de nodige zadel wisselingen) was het probleem praktisch opgelost.
Een breed en zacht zadel is een verademing voor je achterste, maar je zit wel steeds met de achterzijde van je bovenbenen tegen de rand van dat zadel aan... bij een volledig rechtop houding zoals op een oma-fiets is dat waarschijnlijk geen bezwaar, maar ik zocht toch meer naar een "trekking-houding", dus daarom gewisseld van model zadel.
Na het brede oma-zadel overgestapt naar iets smaller zadel.
Helaas zijn die dan meteen ook minder geveerd (geldt ook voor de duurdere modellen). 
Maar, doorzetten werd beloond, na een week of 3 kon ik tochten maken waarbij ik bijna de hele dag onderweg was, echt nergens meer last van.
Maar... nu wordt het winter en fiets ik minder vaak... hoe snel ontwent je achterste het zadel, en wat voor slimme tips bestaan er op dit gebied ? 
Andere mensen die te maken hebben (gehad) met flinke zadelpijn ? 

Hoe snel je zitvlak ontwent is ook afhankelijk van je leeftijd. Ben je nog jong, dan valt dat heel erg mee. Dat wil zeggen, je bent weer snel door de zadelpijnfase heen, mocht je de hele winter niet fietsen. Overigens ook op leeftijd, zoals ik, is dat met een flinke rit weer op het oude niveau. slimme tips... fiets je niet naar je werk, gebruik dan de fiets wel voor korte afstanden regelmatig. Dan zul je na de winter vrijwel geen gewenningsperiode nodig hebben. Maar.... zitten en zadels zijn zeer persoonlijk zaken.

Dat van die leeftijd zal wel niet helemaal in mijn voordeel zijn, sinds kort mag ik mijzelf 50+ noemen....
Maar dat verbaast me ook eigenlijk niet zo, het was me (helaas) al vaker opgevallen dat ik zo'n 20 jaar terug véél sneller herstelde na welke inspanning, sport, uit gaan, of wat dan ook, dan dat dat tegenwoordig het geval is ;-) 
In het weekend gebruik ik overdag inderdaad wel de fiets voor wat korte stukjes, maar ik was bang dat ik daar eigenlijk niks aan zou hebben.
Je antwoord is dus wel een soort geruststelling dat ik straks in het voorjaar waarschijnlijk niet weer een aantal weken nodig heb om te wennen aan de langere afstanden. 
Dat ik straks weer even zal moeten wennen aan de langere afstand vind ik ook helemaal geen probleem.... maar liever geen weken lang ;-)