Zadeltips- en sores

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/zadeltips-en-sores/

‘Voor mij geen dameszadels meer’ De een zweert bij ventilatiegaten, de ander stopt ze dicht met papier. Er zijn fietsers die alleen maar een leren zadel willen en anderen die het heus geprobeerd hebben, maar toch geswitcht zijn naar gel. Leerzame ervaringen van fietsers. ‘Ik probeer net zo lang zadels tot ik de goeie te pakken…

1 like

Op mijn Stromer zit een Fi’zi:k zadel, mooi om te zien, vrij hard maar vreemd genoeg toch comfortabel. Geen ventilatiegleuf/deuk/gaten. Na twee uur ga ik het wel voelen maar dat is ook zo’n beetje de maximale duur dat ik achtereen op het zadel zit.

Ben zelf aan het bekomen van een rit op een veelgeprezen keihard Brooks-zadel (B17s) op mijn hybride MTB-fiets. ‘Oude’ zadel (Terry Viaggio) er weer opgezet en binnenkort maar een verende zadelpen bestellen want volgens mij word ik daar gelukkig van. Kortom: ook een Brookszadel is niet voor iedereen de hemel.

Problemen met fietszadels ligt aan het zadel. Waar kan je uren op zitten zonder zadelpijn? Voor veel mensen zal dat de bank zijn. Als de fiets een zadel in de vorm van een bank heeft waar je ook in dezelfde houding als op de bank op kunt zitten bestaat zadelpijn niet meer.

Gelukkig bestaan deze fietsen. Het zijn ligfietsen. Op deze fietsen heb je geen last van zadelpijn.

Ze hebben wel het grote nadeel dat je 4-6 uur achter elkaar fietst zonder dat je er erg in hebt of moet stoppen.

Je kent vast en zeker je meest kwetsbare plekjes: daar waar de huid kapot gaat bij lang fietsen. Beplak die met de tape ‘Fixomull Stretch’, te koop bij de apotheek. Dat werkt als een tweede huid: het gaat het schuren tegen tussen huid en kleding en zorgt er dus voor dat je huid heel blijft. Ga als volgt te werk: stukjes tape afknippen, beschermfolie verwijderen en dan even boven de spiegel hangen. Breng de tape zorgvuldig en glad aan. Gegarandeerd dat de huid niet meer kapot gaat. Het gaat niet de pijn tegen, maar het zorgt er wel voor dat je huid heel blijft. Vooral aan te raden als je een dunne huid hebt.

De eerste (en laatste) keer dat ik last had van zadelpijn was toen ik voor het eerst deelnam aan een lange fietstoertocht met voorrijders. De gemiddelde snelheid kwam daarbij niet boven de 25 km/u uit, terwijl ik gewend was wedstrijden met 40+ en trainingen met 30+ te rijden.

Als je stevig doorfietst zet je jezelf als het ware af tégen je pedalen en veer je elke keer licht omhoog uit het zadel. Als je langzaam fietst heb je die afzet niet en zak je als het ware over je zadel heen. Dat gaat zeer doen! Het zijn de botten die op het onderliggende weefsel drukken en zo de pijn veroorzaken.

Iets steviger doorfietsen vind ik nog altijd de beste remedie tegen zadelpijn. Als je langzaam fietst zorg dan voor afwisseling: af en toe staand fietsen of trap eens een wat grotere versnelling. De houding kan een rol spelen: iets voorovergebogen, zoals op racefiets of ATB, verdeelt het gewicht wat meer (bij rechtop zoals een stadsfiets drukt het volle gewicht op het zadel).

Het zadel maakt mij niet zoveel uit, ik heb verschillende merken en modellen zadels (ook Brooks - maar daarvoor moet je echt de tijd nemen om 'm “in te rijden”), wel allemaal vrij hard. En ja, een broek met goed inlegstuk (“zeem”, alhoewel er decennia geen zeemleer meer wordt gebruikt) is altijd aan te bevelen voor langere afstanden.

En uiteraard moet de zithoogte goed zijn: vooral te hoog is fnuikend, je gaat dan schuiven op het zadel.

Een goede volgorde zou zijn:
a) afstelling juist (zithoogte) ; b) “zitvlees kweken”, veel fietsen dus; c) een stevig zadel; d) je stuur wat lager; e) goede kleding. Als dat onvoldoende helpt kun je aan zalfjes gaan denken.

1 like

Zadelpijn is een onderwerp met heel veel invalshoeken.
Het is maar net hoe je op de fiets zit (sportief, rechtop), en hoe hard je op de pedalen duwt.

Ik heb last van zadelpijn sinds ik mijn fiets heb voorzien van een motortje.
Zelfde fiets, zelfde zithouding, zelfde zadel. Alleen trap ik minder hard op de pedalen.

1 like