Zelfbouw elektrische fiets

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/zelfbouw-elektrische-fiets/

Zijn er al testen verschenen van zelfbouw pakketten voor de elektrische fiets ? of heeft iemand reeds ervaring opgedaan met een zelfbouwpakket ? Niet iedereen wil aan het handje lopen van een molog als ACCELL. zie onderstaande links. https://www.fietsunie.nl/ http://www.elektrische-fietsen.net/zelfbouw.php Ben benieuwd …

Goede elektrische fietsen kosten een lieve duit, goedkope elektrische fietsen inclusief die ombouwpakketten zijn meestal gebaseerd op een voorwielmotor (want goedkoop) gecombineerd met de relatief zware accu in de bagagedrager en een slap frame. Dit zijn geen comfortabele fietsen en niet zelden zelfs gevaarlijk in het gebruik. Het relatief hoge gewicht en slappe frame geven een instabiele fiets die met name in bochten wil uitbreken en bij afdalingen heftig begint te zwaaien. Voeg daar de gebrekkige remmen aan toe en je hebt een gevaarlijk product in handen. En dan heb ik het nog niet gehad over de doorgaans slechte accu met ondermaatse capaciteit.

Ofwel: goedkoop is meestal duurkoop.

Mijn advies is dan ook om even door te sparen voor een fiets met middenmotor en solide frame of een jonge tweedehands van een gerenommeerd merk te kopen.

Laat hier graag een leuk projectje zien wat ik onderhanden heb. Los van alles een eigen visie op een gebruiksklare E-bike. Wellicht interessant voor wie het ook op een andere mannier wil benaderen.
Gebaseerd op een Koga Miyata mixed road frame uit 1981 (het jaar dat Peter Winnen voor het eerst de Alpe d’Huez won op een Koga Miyata!). Frame hier gekocht in prachtig old style 'Candy’rood. Super sterk polymobyleen staal, heel stijf en mooi.

Aandrijving dmv een Hitatchi tractiemotor (wordt gebruikt voor kleine bestel driewielers in de bergen van Japan). De motor heeft een groot koppel en heeft 1900W vermogen. Je rijdt er moeiteloos de steilste hellingen mee op en werkt ook ingebouwde elektrische generator-rem, laat dus ook op. Met duimgas, scheurt weg als een Tesla! Standaard accu pakket en de kist wordt 3D geprint naar eigen ontwerp met goede passing in het frame.
Er kan ook mee gefietst worden, riemaandrijving single speed. In Japan is het dan een gewone fiets volgens de wet en is ook niet begrensd. Je moet je gewoon aan de max snelheid houden voor alle voertuigen (Er zijn daar geen fietspaden) en dat doen ze ook netjes daar. Geen kenteken, wel verzekeringsplicht. Vergelijkbaar ontwerp waar ik op heb gereden liep 60.
Verder Maguro MT8 Pro schijfrem voor, dus alleen de generator als achterrem, ideaal bij afdalen. Verder hoge velg, dicht bespaakt achterwiel.
Geen verende voorvork, asfalt is goed daar en geen verkeersdrempels.

Incl frame en gebruikte e-motor totaal zo’n 600 Euro, koop daar maar eens een goede speedelek voor hier, ben je het 10-voudige kwijt!

Ik bouw het fietsje hier in Holland maar is voor mijn vriendin in Japan bestemd (houdt van watermeloen in de bloedhete zomers haha).

Otemba is een Japans woord maar is afgeleid van het Nederlandse!

‘ontembaar’ wat de Japanners blijkbaar vonden van de Hollanders in de 17e eeuw. Tegenwoordig wordt het vaak gebruikt voor jonge vrouwen die zich niet neerleggen bij de mannen maatschappy/hegonomie.

De titel van dit topic is waarschijnlijk gericht op mensen die een bestaande fiets willen electrificeren.

De mensen die zelf een fietsframe lieten bouwen waren tot nu toe altijd aangewezen op naafmotoren.
Maar langzamerhand komen de houders (cabinets) voor middenmotoren ook beschikbaar voor de kleine framebouwers.

Bafang
Shimano steps
En dan nu ook Bosch