Zijn de nieuwe deelfietsen een aanwinst?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/zijn-de-nieuwe-deelfietsen-een-aanwinst/

Chinese steden zijn overspoeld met deelfietsen die je overal kunt huren en ook weer achterlaten. Dit deelfietsenmodel heeft nu ook Nederland bereikt. Duizenden gele oBikes zijn al over Rotterdam uitgestrooid. Een aanwinst? Nederland had ooit de primeur met het eerste Witte Fietsenplan. Dat kwam nooit echt van de grond. Maar met de komst van de…

Dat ziet er niet best uit. Ik ben al kritisch op de nieuwe OV-fietsen. Waardeloze geometrie en je ramt steeds met je enkel tegen de sleutelhanger. Die oBikes zien er gewoon krakkemikkig uit en dat spatborden zijn ook niks. Als je al deelfietsen wilt, dan een fatsoenlijke fiets. Niet zo’n rotding.

Ofschoon ik de applicatie niet in detail ken denk ik dat het een fantastische ontwikkeling is. De kern van het systeem is dat er “materiaal gedeeld” wordt. Perfect voor het milieu! Als het plan massaal wordt toegepast en gebruikt zal het absoluut leiden tot een vermindering van het aantal fietsen in de binnensteden. Het maakt niet uit waar men een fiets huurt, eenmaal op de bestemming aangekomen moet het toch ergens “geparkeerd” worden. De plicht om de fiets aan het eind van de huurperiode op een vaste locatie in te leveren staat los van de overlast die de huur/verhuur van een fiets veroorzaakt in het gebruikstraject (andere huurfietsen staan ook overal los en vast in de binnenstad). De extra overlast staat en valt met discipline en het fatsoen van de gebruikers. In vergelijking met bijv. een OV-fiets is dit plan laagdrempeliger omdat de fiets voor de volgende gebruiker beschikbaar is waar de vorige zijn rit eindigt (estafette) en in theorie ook goedkoper vanwege een reductie van de huurtijd. De efficiëntie van het materiaalgebruik is theoretisch hoger. De doelgroep moet inderdaad niet de veeleisende “tour fietser” zijn maar meer de fietsende forens die over het algemeen met minder gemak genoegen neemt.

PS. Het statement over de overlast in China is weinig genuanceerd.

Lucien (voor een schoner milieu)

In dit geval zit er een groot verschil tussen de theorie en de praktische uitvoering. Zoals altijd is de ‘devil in the details’ en vergeet men menselijke en culturele verschillen. In theorie is het daarom ook een duurzaam idee maar in de praktijk kan je je in Nederland afvragen welke doelgroep het bedient.

Zelfs in het geval van de OV-fiets die ik zelf af en toe gebruik. Was er geen deelfiets, dan had ik datzelfde stuk lopend of met de bus of tram gedaan. Voor het milieu heeft dat vrijwel geen effect.

Inderdaad is er verschil. En het ongemak mag zeker niet worden gebachataliseerd. Er zijn altijd kinderziektes bij introductie van nieuwe innovatieve processen. Dat mag geen rede zijn om niet innovatief te denken en handelen. De regels die voor het parkeren van fietsen gelden gelden voor alle fietsen. Nu worden ze door de gemeente ook al losgeknipt en opgeruimd. Wil je het terug moet je voor de kosten opdraaien. Overigens is de milieubesparing niet op de brandstof besparing maar op de CO2 besparing op het maken van een fiets! De milieu footh print voor het maken een fiets is niet te onderschatten. Vlik vergelijk het met het systeem zoals het werkt met de groene auto’s. Die moeten ook netjes geparkeerd worden op straffe van een boete te verhalen op de gebruiker. Maar samen komen we een heel eind
Tot slot: waarschijnlijk zal de gebruikersgroep idd uit “single toeristen” bestaan. NL is mooi en zal altijd die eenmalige forensen aantrekken. Daar ben ik trots op en accepteer de ongemakken die daarmee gepaard gaan!
Lucien

Voor mijn humeur wel :stuck_out_tongue:

1 like

Het lijkt een innovatief nieuw concept omdat er een app wordt gebruikt maar de deelfiets als zodanig is dat, om het Witte Fietsenplan te noemen, niet. Waar OFO tegen aan loopt zijn dezelfde kinderziektes waar industrieel ontwerper Luuk Schimmelpenninck eind jaren zestig al tegenaan liep. Dat er nu een app als universeel slot wordt gebruikt, is een aardige noviteit maar lost de praktische problemen waar ook Schimmelpenninck al tegenaan liep niet echt op.

Amsterdam heeft ze inmiddels in de ban gedaan. http://www.at5.nl/artikelen/173651/gemeente-knipt-alle-deelfietsen-na-20-oktober-weg