Zijn fietsschoenen handig?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/zijn-fietsschoenen-handig/

We vroegen onze lezers: Draag jij al fietsschoenen? Welke? Ben je tevreden? Of ben je nog aan het denken over fietsschoenen en weet je niet welke je zult kopen? We kregen veel reacties. Met jullie verhalen kunnen we wat! Ik houd van harde zolen en SPD pedalen. Verder moeten ze functioneel zijn: warm genoeg in…

In bovenstaand bericht speelt het lopen op fietsschoenen een belangrijke rol.
Met een fietsschoen moet je helpen om goed te kunnen fietsen.
Er is niet voor niets een heel leger aan bikefitters actief die zich concentreren op varus en valgus van de voet. Met de bedoeling om heup- en knieklachten te verhelpen.

Ik vind dat het overgrote deel van de fietsschoenen een veel te vlakke zool hebben, en te weinig steun aan de voet geven.
Het voordeel is weer dat je zelf met wedges aan de gang kan, en vooral MOET, gaan om je voet de steun te geven die je voet nodig heeft.
Maar die wedges werken alleen als je de veters van je schoen goed kan aantrekken.
Klittenbandsluitingen doen hun werk niet goed.
Eigenlijk zijn alleen schoenen met de (dure) BOAsluitingen goed.

2 likes

Afgelopen vakantie heb ik gefietst met ION Schrub AMP schoenen. Dit zijn fiets en wandelschoenen in een. Zonder plaatjes. Is me prima bevallen, zowel het fietsen als het wandelen in de bergen gaat heel goed. Wel een maat groter kopen.

1 like

Tip: vouwfiets-klappedalen en kunstgrasschoenen
Op mijn trekking-fiets heb ik al een paar jaar klap-pedalen (bedoeld voor een vouwfiets), die je omlaag wegklapt. Op een auto-fietsdrager of in de trein is de fiets op trapperhoogte daarmee aanzienlijk smaller en beter te plaatsen. Bij mijn auto en fietsdrager is er daardoor ook veilige ruime speling tussen trappers en achterklep.
Schoenen bij deze pedalen: een oud paar hockey-kunstgrasschoenen. Die hebben weinig flexibele zool en geven goede grip op een relatief open platformpedaal.

1 like

@jvanboe1 Van die kunstgras schoenen weet ik niks, maar de vouwpedalen voor de vouwfiets zijn wel de meest laagwaardige pedalen, die ik ooit in mijn handen heb gehad. Ja, de fiets wordt wel veel hanteerbaarder ervan. Maar daar ging het hier niet om.

@stoempert Deze bijdrage vraagt om een verklaring van de medische vaktermen.

1 like

@Sjef, op een forum voor hardlopers zijn begrippen als Pronatie en Supinatie gemeengoed.
Fietsers hebben daar net zo goed mee te maken. Maar ze praten er niet over. Ze verliezen zich liever in eindeloze discussies over zadelhoogte, zadelpennen met offset, cadans, enz

Pronatie en Supinatie zeggen iets over de kanteling van je voet tijdens een inspanning.
Dat kantelen van de voet is normaal.
Maar niemand is perfect gebouwd.
Varus en Valgus zeggen iets over de natuurlijke standsafwijking (aangeboren kanteling) van je voet.
Waardoor dat kantelen tijdens een inspanning niet lekker verloopt.

Met een wedge onder de voet kan je de natuurlijke standsafwijking compenseren, en de knie en de heup recht heen en weer laten bewegen.

Een fietsschoen is principieel anders dan een loopschoen.
Omdat een hardloper zijn heupen vrij kan bewegen.
Maar een fietser zit zowel bij de voeten als bij de heupen vastgeklonken aan zijn fiets.

1 like

Alle waar is naar z’n geld. Eerste setje pedalen was goedkoop; lagers binnen een jaar versleten. Daarna wat meer uitgegeven (€ 40). En die houden het goed. Voorbeeld, niet mijn eigen pedalen: https://www.bikeshopegmond.nl/webshop/ergotec-pedaal-ep-folding.html

Ik niet hoor, ik wil wel eens op de pedalen gaan staan, sta bij verkeerslichten soms over de fiets en mijn voeten komen soms los van de pedalen bij de opgaande beweging.

Ik fiets op racefiets al vanaf 1985. maar ik gebruik geen klikpedalen. Ik heb altijd op loopschoenen gefietst. Komt ook doordat ik tot voor een paar jaar terug aan triathlon deed. Met name hierdoor een snelle wissel naar het lopen (heel vaak de snelste) Ik heb het altijd prettig ervaren en gebuik meestal wel toeclips. Al heb ik ook wel zonder enige “hechting” aan de pedalen gefietst, wat me ook zeer goed afging/ gaat. Ik moet zeggen dat ik wel een fietser ben van de grote molen; type stoemper dus. Maar goed ik weet niet beter en ik wil ook niet anders. Mijn voetpositie is dan ook vaak meer dat mijn tenen op de pedalen heb. Ik heb het idee dat ik a la de klapschaats door buiging extra nadruk op de pedalen kan leggen wat goed lukt met flexibele loopschoen. Heel vaak is mij verteld dat ik met klikpedalen moet gaan fietsen, ik zou er een stuk harder mee gaan?. Het zou kunnen ik kan er echter niet aan wennen heb ze na 2 keer aan de kant gedaan, ging er namelijk veel minder hard door. Verder lukte het me destijds ( mijn betere jaren liggen inmiddels achter me ) om een enkele keren per jaar de beste fietstijd (met gemiddelde van boven de 40 km/uur) en anders in de top 10 van fietstijden te komen. Verder vind ik het ook bij stops gelijk lekker lopen op de hardloopschoenen. en heeft mij bij pech ook veelvuldig geholpen om met de fiets in de hand hardlopend voort te kunnen. Ik zie anderen dit op fietsschoenen niet doen.

1 like