Zijn winterbanden handig?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/zijn-winterbanden-handig/

Is het de moeite waard om winterbanden voor je fiets te kopen? ‘Alleen als er sneeuw ligt heb je er wat aan.’

Afgelopen jaar heb ik 7 maanden met de Continental Top Contact II (zomer-Conti’s) gereden en 3 maanden op de Continental Top Contact II Winter (winter-Conti’s). De zomerbanden vielen al op door lage rolweerstand en goede grip in de bochten. Overigens is rolweerstand voor mij van ondergeschikt belang in vergelijking tot de luchtweerstand die bij snelheden van 40 km/uur 10x hoger is dan de rolweerstand.

Tijdens de eerste kletsnatte herfstdagen in oktober merkte ik dat de grip nog steeds heel goed is maar merkbaar minder dan ik gewend ben onder “normale” omstandigheden. Tijdens een noodstop op een bemost en kletsnat betontegelpad voelde ik het achterwiel uitbreken maar kon gelukkig herstellen. Het was echter wel een teken om op zoek te gaan naar méér grip want met de hoge snelheden van een speed pedelec heb je nooit genoeg grip. Een mooie gelegenheid om de winter-Conti’s te plaatsen.

Met de regenachtige novembermaand gaf de band geen krimp, ook niet in snelle bochten of zelfs remmen in de bocht. Tijdens de sneeuwperiode medio december heb ik de banden flink getest in verse en aangevroren sneeuw. Ook hier doen de banden wat ze moeten doen.

Is het € 50 waard om winterbanden te plaatsen? Voor de mooi weer rijder uiteraard niet, die kiest beter een geschikte zomerband en rijdt daar het hele jaar mee. Maar voor de fietsers die dagelijks op de fiets zitten voor werk/studie/ontspanning is het wel degelijk een zinvolle investering die bijdraagt aan zijn/haar veiligheid. En niet alleen bij sneeuw maar ook met regen en dan met name bij zware regenbuien. Minder valpartijen, minder schade aan de fiets en/of letsel. Zo’n setje banden gaat met mijn jaarkilometrage zo’n 2 winters mee, dus € 25 per jaar. Voor mij is dat een no-brainer.

Helaas is de band wegens onverwacht succes nauwelijks verkrijgbaar in NL. Nog wel bij Bike24 (DE) te koop.

Op basis van het bericht van Lomito wil ik graag Continental winterbanden kopen, er zijn echter twee types. Welke is de beste? Prijs maakt me nu niet uit, veilig fietsen wel, aangezien mijn ebike mijn hoofdvervoersmiddel is (Heb geen auto en heb natuurlijk ook de tips gelezen).
Ze heten allebei Continental Top Contact II Winter Reflex - Buitenband Fiets maar hebben wel een verschillend profiel en prijs bij Bol.com

54,99 met in het midden een profiel waarop schuin andere profielen samenkomen. Productbeschrijving
De Continental Top Contact 2 Buitenband - 28 x 1 5/8 1 3/8 zorgt voor een lagere rolweerstand, meer comfort en extra grip. Daarnaast heeft de niuew Top Contact 2 het verplichte keurmerk voor de snelle E - bikes die sneller dan 25 + gaan.En
61,90 met “gewoner” profiel. Produktomschrijving Deze Continental Top Contact Winterband - 28X1 5/8 3/8 is bestemd voor veel koude Winters! De speciale samenstelling van rubber voor Winterse omstandigheden is bij deze band de basis voorsucces, afkomstig uit de Winterband voor de auto. Deze Continental Winterband is perfect onder natte (regen/sneeuw) weersomstandigheden. De grip van deze Continental Winterband zal toenemen met meer dan 30% tot 50%. Hierdoor heb je extra zekerheid in de Winter.

Welke band geeft de meeste grip op bijv bevroren sneeuw, plassen etc. Ik fiets op gewone fietspaden, in de stad, maar ook op paden door de natuur, soms zand, kortom op alles wat fietspad is… Graag advies!

Update. Inmiddels met continental gebeld. De goedkopere blijkt…een zomerband te zijn! Dus de duurdere is de winterband. Die overigens, vertelde Conitental, op echt ijs niets doet: tegen ijs helpen alleen spikes. Maar voor kouder weer, sneeuw, wat opgevroren zout etc geeft het wel extra grip. Bij echt ijs op de bodem is zijn advies: spijkerbanden, minder lucht erin, heel voorzichtig rijden of toch maar iet met de fiets. En dan zo half april weer zomerbanden omdat dan de rolweerstand an winterbanden ongunstig is. Wel fijn, zo’n eerlijk advies. Wat ik hierbij doorgeef:-)

Zoals ik eerder al zei is de rolweerstand voor een speed pedelec van ondergeschikt belang, de luchtweerstand pak een veel groter deel van de te leveren fietsenergie. Je hoeft het dus niet te laten vanwege de rolweerstand om het hele jaar door op winterbanden te rijden. En dat is ook precies wat diverse speed pedelec rijders afgelopen zomer gedaan hebben. Ik moet nog even wachten op de winterbanden voor mijn nieuwe fiets en ondertussen zeer voorzichtig rijden met de profielarme Pirelli-banden die standaard op de ST5 zitten.

Die “Continental Contact II Winter” banden zijn echt geweldig goed, uiteraard niet op ijs, maar als het ijzelt dan laat ik de fiets gewoon staan. Afgezien van een echt strenge winter in 1978-79 met wekenlang ijzel is het in NL hooguit enkele dagen per jaar raak en daar valt prima mee te leven.

Ik heb beperkte ervaring, enkele tientallen kms (want echte winters zijn er niet meer) met de spikebanden van Schwalbe. Namelijk de Marathon Winter in de breedtemaat van 47mm. Op harde sneeuw en ijs is deze band op zijn best. Voor losse sneeuw is hij te smal. Wanneer je een stuurbeweging maakt, zeggen je hersens dat je gaat slippen/vallen, maar dat gebeurt niet. Op niet bevroren plekken is de extra weerstand goed merkbaar.

Ik begrijp niet dat banden met profiel meer grip zouden geven in de sneeuw.
Banden met profiel zijn ontwikkeld om aquaplaning te voorkomen op een natte weg. Het water wordt weggedrukt, en via het profiel afgevoerd. Zowel in de zomer als in de winter.

Ik heb nog nooit gezien dat sneeuw zich liet wegdrukken.
Sneeuw laat zich samenpersen, en blijft vastzitten in het profiel van de band.
Ik denk dat alleen grove MTBbanden met heel veel ruimte tussen de noppen grip geven op het wegdek als het heeft gesneeuwd. En dan hebben we te maken met banden met serieus veel rolweerstand.

Edit per 24 dec: Volgens de website van de CST Sensamo Control band wordt een band harder bij lagere temperaturen, met verlies van grip als gevolg. Als dat waar is, hebben de bevindingen van TestKees meer van doen met de compound van de geteste band, dan met het profiel.

Het eerste heb ik niet beweerd. Banden zonder profiel doen in sneeuw helemaal niets. Dikke banden zakken minder weg en geven daardoor controle. Aquaplaning bestaat niet bij fietsen. Alleen bij auto’s en dan vanaf een bepaalde snelheid, zoals 80km/u. Overigens is de functie van profiel van fietsbanden min of meer psychologisch van aard. Mensen hebben daardoor het idee dat de banden grip geven. Echter: grip van fietsbanden hangt af van het rubbermengsel. Voorbeeld: de Schwalbe Kojak banden zonder enig profiel hebben uitstekende grip, zelfs onder natte omstandigheden. Eigen ervaring. Tegelijk zijn ze (logisch ook) echt niet zo snel als ze uitzien.

tndmbkr2u
Fietsersbond Forum

Zijn winterbanden handig?

Citaat @Sjef< Het eerste heb ik niet beweerd. Banden zonder profiel doen in sneeuw helemaal niets. Dikke banden zakken minder weg en geven daardoor controle. Aquaplaning bestaat niet bij fietsen. Alleen bij auto’s en dan vanaf een bepaalde snelheid, zoals 80km/u…>einde citaat.

Dan zijn we het dus met elkaar eens?

Ik reageerde overigens op de conclusie van TestKees.

reactie @Sjef<dan kun je beter de citeerfunctie gebruiken, dan weet iedereen, waar je op reageert.>

Die schreef: ‘Je voelt duidelijk dat je veel meer grip hebt in de sneeuw.
En daar geloof ik dus helemaal niets van.
Dat is puur psychologie.

Ik denk dat ruwe MTBbanden wel grip geven in de sneeuw omdat de contactdruk hoger is, en de sneeuw ter plekke smelt.einde citaat @tndmbkr

Er staan mij teveel woorden als geloven en begrijpen in dit topic. Laat de feiten/ervaring spreken.
Een pak sneeuw wordt niet door fietsbanden weggedrukt. Hoeft ook niet, als je maar houvast hebt. Breed en grof profiel, dat helpt.

Het heeft gesneeuwd, en dat maakte mij benieuwd naar jullie ervaringen met echte winterbanden.
Is het verhaal over een speciale winter-rubbercompound gebakken lucht van marketeers, of leveren deze winterbanden echt meer grip?

Ik heb tien paar wielen in mijn schuurtje staan.
Maar de footprint van de wielen verschilt te veel om het effect van het rubber en het profiel te kunnen testen.
Ik heb wel kunnen testen met verschillende schoenen.
Alle zonder noemenswaardig profiel, en met vrijwel identieke footprint.
En ik heb moeten vaststellen dat ik met ene paar gemakkelijker overeind bleef, dan met het andere paar.
Nooit geweten.

Helaas zijn de banden met een wintercompound slechts verkrijgbaar in een beperkt aantal maten.
Dan heb ik toch meer vertrouwen in een band met de grootst mogelijke footprint. In mijn geval is dat een BigApple 2.25"
Met de juiste bochtentechniek en een goed oog voor de beste sneeuw moet dat ontspannen fietsen mogelijk maken.

Wat bedoel je? Fietsen met die schoenen of lopen? Hier gaat het over fietsen…:wink:

Ook op de Eurobike gepresenteerd.
Een winterband met zip-on technology.
Ofwel een ritsbare buitenband met spikes.

Je wordt wakker, en ziet dat het gesneeuwd heeft.
Je zoekt een warme muts op.
En je ritst een winterband om je zomerband.
Het gemak dient de mens?

Op mij komt het over als zo nodig dwangmatig duurzaam willen zijn.
Ik heb al problemen met de rits van mijn zadeltas, hoog boven de modder op de weg.
Laat staan met de rits van een band die door de modder gaat.

Voor de prijs van deze banden heb je nog geen tweede wielset.
Maar het komt wel in de buurt.