Zoektocht naar de perfecte fiets, hulp nodig :-)

Hallo iedereen!

Ik heb altijd tweedehands fietsen gehad. Onder het mom van - loop eens een fietsenwinkel binnen en een kwartier later fiets je naar huis. Nooit goed over nagedacht, altijd maar gewoon iets goedkoops uitgekozen.

Ik fiets ontzettend veel en sinds gister is m'n vorige tweedehandsje weer eens kapot... Het wordt tijd voor een echt goede fiets, die hopelijk heel lang mee kan. En daarbij heb ik graag wat hulp! Ik wil dit keer wel een goede keuze maken.

Situatie: Dagelijks heen en weer naar werk (21 km per dag, >100km per week). Zo nu en dan een fietstocht naar de Veluwe. Altijd gewoon met simpele derailleur stadsfietsen gedaan (gewoon doortrappen, kom je er vanzelf). Fiets is mijn enige vervoersmiddel dus door weer en wind, waar ik ook heen ga, ik doe het op de fiets!

Budget: Liefst niet veel meer dan €700,-

Ook handig om te weten: Ik kan nog nét een band plakken, maar verder ben ik fietstechnisch niet heel scherp ;-)

Het liefst heb ik een fiets die onderhoudsarm is (i.e. ik neig eerder naar een versnellingsnaaf/dichte kettingkast dan een derailleur). Mijn derailleur fietsen tot nu heb ik welgeteld 1 keer schoongemaakt. Een spuitbusje olie kan er nog nét vanaf, maar verder zul je mij niet snel aan m'n fiets zien sleutelen/onderhouden. Omdat het m'n eerste spiksplinternieuwe fiets wordt, wil ik 'em goed laten onderhouden bij de fietsenmaker. Een jaarlijkse onderhoudsbeurt zou voldoende moeten zijn lijkt me? Met m'n oude vertrapte fietsen ging ik pas naar de fietsenmaker op het moment dat er iets kapot was, dat wil ik nu voorkomen. Verder is hij hopelijk niet te zwaar, want ik moet hem een stukje tillen om binnen te kunnen zetten (trappetje). Versnellingen: meer dan 3, maar mega veel is nergens voor nodig.

Ik had o.a. de volgende op het oog:

https://www.fietsenwinkel.nl/bergamont-horizon-n8-2017-dames?sqr=nexus%208&

Nadelen: open kettingkast... Verende voorvork (schijnt niet nodig te zijn binnen de stad?)

https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-paris-c7-dames

Nadelen: Nexus 7 naaf is niet zo goed als de nexus 8 (zegt men online, maar ik heb er totaal geen verstand van!). Rollerbrakes zijn minder betrouwbaar dan gewone ouderwetse remblokjes-op-de-velg remmen? Wederom, correct me if I'm wrong :-)

https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-orange-c8-dames

Nadelen: aan de zware kant geloof ik en weer een verende voorvork - maar een ander systeem dan eerst, is de één beter dan de ander?

Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik lees ver uiteenlopende meningen en ik weet niet hoe serieus ik sommige moet nemen ("nexus 7 naaf is een drama!" / "rollerbrakes zijn na 1 week stuk" / "Gazelle fietsen vallen na een maand uit elkaar" etc.). Hierdoor ben ik een beetje angstig geworden om een verkeerde aankoop te doen. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Wanneer je ook op dit forum een deel van de adviezen hebt opgedaan, waren die voor een zeer groot deel van mij afkomstig. Je hebt je goed ingelezen! Een derailleurfiets gaat heel lang mee, met wat onderhoud, zoals je zelf hebt bewezen. Ze zijn licht en lopen heel licht, zoals je zelf ervaren hebt. Rollerbrakes zijn wel betrouwbaar, maar remmen ook wanneer je niet remt, maar dat willen we niet, nietwaar? Soms zijn ze inderdaad slecht gemonteerd en gaan ze na een paar maanden rammelen.
Gazelle valt niet uit elkaar, maar het imago waar ze op teren is meer dan 40 jaar oud en al heel lang verlopen. Maar de mensen hebben het niet in de gaten.
Fietsen met een versnellingsnaaf, ook een Shimano Nexus Premium 8v (loopt inderdaad veel lichter dan de Nexus 7v) zijn beslist niet onderhoudsvrij. De naaf moet om de twee jaar van een nieuwe vetvulling voorzien worden. Kost een paar centen!
Gezien je goede ervaring met derailleurfietsen en je overige eisen, is mijn advies in dit geval de eenvoudigste Batavus Zonar die zowel door gebruikers die ik ken als online als een heel goede koop voor het geld wordt gezien: via Fietsenwinkel voor minder dan €600,-. Deze dus (voor de meeste vrouwen is de kleinste maat aangeraden): https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-zonar-2016-dame
Veringen kosten altijd trapkracht, zoals je al gelezen hebt. En gewicht en onderhoud!

Aanvulling: 100km per week betekent ca. 4000 km per werkjaar. Wanneer je dan pas het eerste onderhoud (laat) doet(n), dan zal per jaar zowel de ketting als de cassette vervangen moeten worden (niet abnormaal) en zul je bovendien ook een tijdje met een krakende ketting rijden. Dat kost veel weerstand. Onderhoud je ketting minstens een maal per maand.

Haha, het zou heel goed kunnen dat ik jouw posts heb gelezen tijdens het rondzoeken!!

Heel erg bedankt alvast voor je reactie.

Ik geloof niet er een fiets bestaat die onderhoudsvrij is, maar hoe onderhoudsarmer hoe beter!

Mijn ervaring met derailleurs is niet erg goed ben ik bang. Je zegt dat ze licht moeten lopen, terwijl ik juist het tegenovergestelde heb ervaren. Doordat ik altijd tweedehandsjes had waren ze vaak al versleten en heb ik nooit de moeite genomen ze goed te onderhouden. Schakelen ging nooit soepel en de ketting etc. wordt al na 1 keer door de regen fietsen ontzettend vies. Doordat ik sleutelen aan fietsen echt vreselijk vind besteedde ik nooit aandacht aan het schoonmaken van m’n ketting, waardoor de slijtage alleen maar harder ging. Ik ben bang dat dit met een nieuwe fiets niet anders gaat zijn…

Ik lees online dat je met een derailleur/open kettingkast eigenlijk na ieder regenbuitje je ketting schoon moet maken. Wanneer ik thuis kom uit m’n werk ben ik al blij als ik even kan zitten, laat staan dat ik dan eerst nog een doekje langs m’n fiets moet halen :stuck_out_tongue: Dit klinkt misschien heel erg lui voor sommige mensen, maar ik ben even volledig realistisch, ook tegen mezelf. Ik heb ook geen tuin of kelder waar je even lekker met je fiets bezig kunt zijn, dat helpt ook niet mee.

Nu vraag ik me dus af of het klopt dat je je over dit soort dingen minder druk hoeft te maken wanneer je een naaf + dichte kettingkast hebt. Naar de fietsenmaker brengen en door laten smeren vind ik totaal geen probleem, en dat het iets duurder is dan met een derailleur neem ik ook op de koop toe - mits dit betekent dat ik er zelf minder aan hoef te doen! Ik kan me voorstellen dat je ketting niet zo snel vies zal worden wanneer deze helemaal afgesloten zit. Eens per maand een beetje olie erop mikken lukt me nog wel :wink:

Ik zal zéker kijken naar een fiets zonder vering in ieder geval!! Extra gewicht, onderhoud en ook nog eens trapkracht… Dat vind ik het echt niet waard. Zeker over de Erasmusbrug met tegenwind kan ik alle trapkracht gebruiken.

De rollerbrakes klinken ook echt niet fijn. Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar ik heb ook nooit problemen met de simpele velg remmen. Makkelijk af te stellen, remmen prima, remblokjes zijn zelfs voor een leek als ik makkelijk te vervangen. Helaas komen veel fietsen met een naaf ook meteen met rollerbrakes.

De zoektocht gaat verder!

Daar ben ik weer… Ik heb me toch om laten praten voor een derailleur fiets. Meer versnellingen, lichtere fiets, lichter trappen en goedkoper in onderhoud klinkt allemaal toch stiekem wel beter. En ik wil gewone remmen en dat is veel makkelijker te vinden met derailleur fietsen :slight_smile:

Eén van deze zien er bijvoorbeeld wel goed uit. De Batavus Zonar ziet er ook zeker goed uit, alleen ben ik bang dat ik daar iets teveel voorover gebogen zit.

Rest de vraag… Hoe vaak moet je nou daadwerkelijk je ketting schoonmaken/smeren? De ergste modder eraf vegen met een doekje ga ik zo nu en dan nog wel eens zin voor maken, maar is dit nu echt nodig eens per week? Of is dat zwaar overdreven? Een collega zegt dat ze dat eens per jaar zelf doet en dan aan het eind van het jaar de fietsenmaker de tandwielen + ketting laat schoonmaken en smeren en die rijdt als een zonnetje. Is dat realistisch met hoe veel ik fiets?

Nogmaals super bedankt voor de hulp en sorry voor de vele posts, maar ik denk een beetje hardop. Zit zo erg te twijfelkonten…

Hardop nadenken is precies wat je moet doen. Nou weet de ander wat er echt speelt.
Even over je vorige bericht: zeker zal de ketting in een dichte kettingkast schoner blijven. Toch zal er onderhoud (de spanning!) moeten plaatsvinden. Sommige fietsen hebben een automatische kettingspanner. Dat is echter niet altijd van buiten te zien. Vooral ook bij de duurdere modellen. Kettingen gaan zeker langer mee dan bij kettingversnelling. Maar de kwaliteit van de ketting (vaak iets van €5,=) laat te wensen over. Zal misschien zo’n 6000 km meegaan voordat hij te uitgerekt is (1%). Bij derailleur ca. 4000 km. De derailleur werkt ook als kettingspanner. Vervang met de ketting ook de cassette. Dat is uiteindelijk goedkoper.
In het fietsenpark van mijn gezin zijn er twee met naafversnelling, maar die hebben beiden een tandriemaandrijving. Dat is zonder kettingkast en onderhoudsvrij, maar ver buiten je budget. De rest heeft een derailleur. Ik hanteer voor kettingonderhoud 200 km, dus om de twee weken in jouw geval. Na een regenrit meteen even droogwrijven voorkomt veel ellende. Ook al smeer je dan niet. Ik begrijp dat je dat in een smal gangetje niet graag doet.
Wanneer de ketting nieuw is, dan kun je er wel 800km mee rijden alvorens te smeren.
Een ketting die te lang is geworden, sloopt de tandwielen, en schakelen wordt dan heel veel gekraak. Mijn ervaring met tweedehands fietsen is dat de ketting (en vaak ook de tandwielen achter) bij de koop altijd versleten is. Bijna alle fietsers denken nog dat kettingen niet verslijten. De ketting is nu net het onderdeel dat het eerste verslijt. Duurdere kettingen gaan wel wat langer mee en zijn beter tegen roest bestand.
Het even smeren van de ketting in een kettingkast vergt wel kennis van hoe die kettingkast open te maken. Maar dat kan de fietsenmaker je wel laten zien.
Tot slot: de Batavus Zonar heeft ook een verstelbare stuurpen. Die kun je ook omhoog stellen enz. Ik schat dat de zithouding niet verschilt van die andere fietsen. De vorm van het stuur is voor de zithouding eigenlijk belangrijker. Lastig te zien op zo’n plaatje.
Ga eens naar een Batavus dealer en probeer de fietsen uit. Bij de dealer zijn die fietsen wel een stuk duurder dan via internet, dat wel.

Hi Sjef,

Dankjewel weer voor je reactie. Hardop nadenken heeft geholpen, want ik ben nu toch erg zeker in mijn keuze. Die is gevallen op de Batavus Fuze, die vond ik toch iets mooier dan de Zonar (en dat telt toch ook een heel klein beetje mee).

27 versnellingen en een verstelbare stuurpen vind ik erg fijn. Gewone remmen en hij weegt maar 16,4 kilo. Ongeveer net zo zwaar als de fiets die ik nu gebruik, dus dan weet ik zeker dat ik 'em dat trappetje wel op krijg :slight_smile:

Vanochtend vond ik mezelf ineens op YouTube om filmpjes te bekijken over hoe je de ketting schoonmaakt en het ziet er allemaal iets minder eng uit dan een paar weken geleden. Ik denk dat het wel goed moet komen, maar ik zal hier ongetwijfeld nog langskomen. Al is het maar om advies te lezen over allerlei bijzaken. Want nu begint natuurlijk de zoektocht nog naar een goed slot etc. etc.

Voorlopig ben ik dus wel even zoet :slight_smile:
Heel erg bedankt nogmaals!

Mooi toch! Fiets ze!