Zoveel mogelijk geld voor de fiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/zoveel-mogelijk-geld-voor-de-fiets/

Regionale overheden financieren fietsambities Goed nieuws, de provincies en vervoersregio’s trekken fors de knip voor de fiets, en financieren zo een belangrijk deel van de fietsambities van staatssecretaris van Veldhoven. Maar om echt grote stappen te maken moet het Rijk meer bijleggen, aldus Wim Bot. Voor de zomervakantie schreef staatssecretaris van Veldhoven een uitgebreide brief over haar…

Zoveel mogelijk geld voor de fiets? Omdat de bijdragen aan autowegen en spoor zo veel groter zijn? …
Het spijt me, maar dit is in mijn ogen wishfull thinking met oogkleppen op. Aantallen reizigers per medium tellen bij dit denken helemaal niet mee. Hetgeen zeer onrechtvaardig is naar hen die deze bedragen uiteindelijk opbrengen: alle belastingbetalers. Daar hoor ik, met een warm hart voor de fiets, ook bij.
Dit lijkt wel een poging tot een tertiaire inkomensverdeling. De pressiegroep bemoeit zich met het besteedbaar inkomen van alle burgers. Daar wil ik niets van weten.

Sjef, “zoveel mogelijk geld voor de fiets” is bedoeld als antwoord op de staatssecretaris (“zoveel mogelijk fiets voor mijn geld”). Lees “zoveel mogelijk” figuurlijk en niet letterlijk. Als Fietsersbond vinden we wel dat er best wat minder naar de auto mag en meer naar de fiets. Dat is best rechtvaardig wanneer je naar het aantal fietsers en het percentage fietsverplaatsingen kijkt.