Zuinig op de fiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Zuinig op de fiets - Fietsersbond

In de vorige editie van onze nieuwsbrief Fietsflits vroegen we onze lezers wat zij er aan doen om hun fiets zo lang mogelijk mee te laten gaan. Uit de vele reacties blijkt dat de meeste fietsers zeer zorgvuldig om gaan met hun stalen ros. En dat opknappen bijna altijd de voorkeur heeft boven inwisselen voor…

Ik weet niet of we het gebruik van zulke oude fietsen moeten verheerlijken.

Zodra er iets nieuws op het fietspad verschijnt, roept de Fietsersbond om regelgeving.
Maar fietsen die nog net voldoen aan de regelgeving van 100 jaar geleden, mogen onveranderd blijven bestaan.

Op deze donkere natte dagen denk ik dan in het bijzonder aan de verlichting.
Een flakkerend kaarsje onzeker aangedreven door een dynamo op band, is tegenwoordig net zo onzichtbaar als een fietser zonder licht.
Met dit verschil dat dat flakkerende kaarsje voldoet aan de regelgeving van het jaar nul.

Blokcitaat
Onze plaatselijke fietsenmaker heeft de fiets technisch in orde gemaakt. De verlichting, standaard en mand zijn niet origineel, maar we hebben er bewust voor gekozen om de fiets niet te restaureren.

Op mijn, inmiddels 20 jaar oude, Batavus stadsfiets zit inderdaad nog een banddynamo. Met halogeen (was toen je-van-het, tegenwoordig LED) koplamp en multiplier voor de dynamo geeft dat toch behoorlijk licht. Niets mis mee.

Schiet mij maar lek maar zo’n rubber dop vergroot toch de diameter van het aandrijfwiel en daarmee wordt de rotatiesnelheid van de dynamo kleiner??? Wel wordt de grip groter en dat kan handig zijn bij regen/sneeuw…

Mijn ervaring is dat zo’n smal aandrijfwiel nogal de neiging heeft door te slippen. Ook bij droge omstandigheden. Met zo’n dynamohoed ben je daar in elk geval vanaf en heb je constante lichtopbrengst.

Dat zeg ik, betere grip dus constante opbrengst maar wel lager. Wet van behoud van ellende…

Nee, feitelijk meer, want een slippende dynamo geeft maar weinig licht.

(bovendien trap ik vlot door - dus over opbrengst zit ik niet in …)

1 like

Dynamo’s zijn ontworpen om bij 15 km/h 3 watt te leveren. Is je kruissnelheid hoger dan kun je ze dus rustiger laten draaien met een grotere wieltje. Bij naafdynamo’s kun je dan een versie voor 20"wielen gebruiken.

Ik denk dat niet alleen de leeftijd van de fiets hier ertoe doet. Als ik zie waar mensen tegenwoordig mee rondrijden. Van die knipperlampjes (knipperen in principe ook niet toegestaan!), met soms wel heel weinig licht (batterijen bijna leeg), of soms gewoon rood licht voorop. Wat mij betreft wordt echte fietsverlichting weer verplicht. En strengere controle graag!

In 1974 kocht ik een Gazelle Impala. Na 40 jaar fietsen, constateerde de fietsenmaker een gescheurd frame en vertelde me dat onderdelen voor de 3-versnellingsnaaf er niet meer waren. Wat een teleurstelling! Ik had heel mijn leven met die fiets willen doen. De fiets ging met pijn in mijn hart naar het grofvuil, nadat ik de nog bruikbare onderdelen er vanaf heb gehaald. Pas veel later hoorde ik dat er toch nog fietsenmakers zijn, die raad met oude fietsen weten.
Maar mijn hybride Giant Expedition is inmiddels al weer 26 jaar jong, is vorig jaar volledig gerenoveerd en rijdt als een zonnetje.

In onze schuur staat een berg fietsen die ik maar wat graag bij het oud vuil zou willen plaatsen.
Voor mijn partner zijn het herinneringen aan meer glorieuze dagen.
Op MP zijn geen mensen actief die deze fietsen op waarde weten te schatten.

We zijn beiden van mening dat een nieuwe fiets beter fietst dan die oude meuk.
Per saldo komen er alleen maar fietsen bij, en gaan er geen fietsen weg.
Onze schuur is te groot.