Zwerffietsen

De fietsersbond roept gemeenten op zorgvuldiger om te gaan bij het verwijderen van zwerffietsen. ik zou vooral ook fietsers oproepen hun fietsen niet zomaar te dumpen. ik stoor me zeer aan de vervuiling van fietsparkeerplekken bij stations, veel beschadigde en/of verwaarloosde fietswrakken, of aan mensen die achteloos hun fiets pal voor de ingang of midden op het pad parkeren.Uiteraard moeten gemeenten voldoende stallingsplaatsen aanbieden maar dat laat de verantwoordelijkheid van de fietser zelf, onverlet. Daarvalt volgens mij ook een forse verbeterslag te maken. 

Op het Stationsplein in Rotterdam heb ik meerdere keren gezien dat goede maar verkeerd geparkeerde fietsen worden weggehaald. Echt duidelijk wordt het parkeerverbod niet aangegeven terwijl dat wel kan. Als je het gebied binnenkomt één bord langs de drukke weg. Ter plekke geen of onduidelijke herhaling. Haal je even een broodje of drink je een kop koffie, dan is de stalling te omslachtig. Kosten: € 20,- boete, een nieuw slot, stel ook € 20,- en 1 a 2 uur tijd en ov-kosten om je fiets op te halen. Oplossing: een paar vakken waar je je fiets op eigen standaard een uur mag parkeren.