Extra eiwit inname noodzakelijk of onzin?

In het seizoen rijdt ik soms binnen enkele dagen 2 tochten van wel 50 km of meer. Dan verbrand ik snel tegen de 2.000 calorieën tijdens zo’n rit.
Verstandig om op dit soort dagen wat meer eiwitten te consumeren dan gebruikelijk, of kan een lichaam van een 65+ dit makkelijk aan.

Inname van extra voedingsstoffen is leuk voor topsporters die de randen van uitputting opzoeken met dagafstanden van >200 km bij een doorgedreven tempo. Voor gewone stervelingen die redelijk goed geoefend met enige regelmaat een toertochtje doen volgens mij nergens voor nodig.

De meeste mensen van jouw leeftijd kiezen voor een appelpunt.
Maar als je nog ambities hebt, kan ik je onderstaand boek aanbevelen.
Daarin kan je lezen dat je meer hebt te laten, en te doen, dan alleen eiwitrijke voeding tot je nemen.

Mensen van boven de vijftig kunnen nog goede sportprestaties neerzetten.
Maar de voorbereiding op een evenement duurt maanden langer.
Omdat het langer duurt voordat je van een training bent herstelt.
De auteur beveelt dan ook aan om trainingsschemas niet in blokken van zeven dagen, maar in blokken van acht of negen dag in te delen.

1 like

Klopt, maar ik vermoed dat @clemensvanos die ambities niet meer heeft :slight_smile:

Voeding bestaat voor het grootste gedeelte uit koolhydraten, nutriënten en vetten; daarnaast uit vitaminen, mineralen en hulpstoffen (zoals zemelen en cellulose).

De verwerking van koolhydraten levert energie.
De verwerking van nutriënten (de eiwitten) levert spieropbouw.
De verwerking van vetten wordt opgeslagen als reservestof.

Als voor het leveren van energie de koolhydraten bijna verbruikt zijn, worden de vetten aangesproken. Als ook die bijna verbruikt zijn worden pas de eiwitten aangesproken.

@clemensvanos , je kunt nu uiteraard al zelf de conclusie trekken dat de meegenomen boterhammen met (pinda)kaas, of die stukken appeltaart bij de koffie, of die tros bananen MEER energie leveren dan een biefstuk (of bonen) tijdens je fietstochten.
En voor ons 65+ ers is bovendien spieropbouw niet meer echt van belang (dat lukt immers niet of nauwelijks meer, de afbraak is groter dan de opbouw), wel het onderhouden en verstevigen van het bewegingsapparaat; en daar helpen die koolhydraten bij, die beschermen immers het verbruik van eiwitten voor energie.

Met een tochtje van 50km verbrand je geen 2.000 Kcal hoor. :wink:

Op hogere leeftijd kan wat extra eiwit wel helpen spiermassa te behouden trouwens, met name in combinatie met krachttraining.

1 like

@shrek , de gemiddelde biefstuk weegt al snel 150 gram. Dat zou bijna genoeg zijn voor 2 dagen… hoewel, met mijn 95 kg… ehhh. Doe mij toch maar gewoon dagelijks een stukkie vlees.
Bij de weg, volgens de fietsrouteplanner verbruik ik ruim 1000 calorieën op een tocht van 47 km. Dat 2x per week is toch echt meer dan 2000 calorieën. Daar heeft @clemensvanos gelijk in. Tenzij de routeplanner van de bond liegt…

Maar het ging @clemensvanos om het verlies van calorieën aan te vullen, c.q. het verlies tegen te gaan. En die calorieen zitten voornamelijk in koolhydraten.
Nogmaals koolhydraten is energie/brandstof, vetten zijn reserves en eiwitten zijn spieropbouw. Dus veel eiwitten (vlees/bonen/ tofu) om het verbruik van calorieën aan te vullen is onzin.
Extra vlees of bonen om de spieren op te bouwen op hogere leeftijd?
Ja, prima om de verhoogde afbraak tegen te gaan, maar dan ook tezamen met een behoorlijk intensieve training, en dat is veeeel meer dan twee tochtjes van 50 km per week.
Overigens ken ik geen bodybuilders van hogere leeftijd, en ook geen topsporters. Zelfs triatlon beoefenaars stoppen gemiddeld voorbij de 45 jaar.
Wel ken ik een fietser van 94 jaar op een electrische fiets, die vorige zomer het fietserspad heeft gedaan, vervolgens via de afsluitdijk naar noord-holland om uiteindelijk in de alblasserwaard te stoppen. Ruim 1000 km. Hij eet weinig vlees/vis en aardappelen, wel veel groente, fruit en brood. Zoetigheid is hij ook geen liefhebber van.
Hij zal wel een uizondering zijn, maar voor mij als 65+er een lichtend voorbeeld!!

Een biefstuk bestaat vooral uit water… :wink:

Een biefstuk van 150 gram levert ongeveer 32 gram eiwit.

Op hoge leeftijd spiermassa behouden is handig omdat je dan minder kans hebt op vallen en op fracturen (ook omdat spiermassa ook helpt botmassa te behouden), en het is goed voor de insulinegevoeligheid. Zelfs op hoge leeftijd (80+) kunnen mensen nog sterk profiteren van een krachttrainingsprogramma!

1 like

@shrek, nog steeds blijf ik beweren (als ex-verpleegkundige) dat energie wordt gelevert door koolhydraten.
De vraag van @clemensvanos was of het zin heeft om na een fietstocht extra eiwitten te eten om de caloriebehoefte aan te vullen. Nee dus.

De hele discussie over extra eiwitopname gaat over het kweken of behouden van spieren (al dan niet met intensieve training), en daarin heb je geen ongelijk, maar dat is iets anders dan calorieverbruik en -aanvulling.

Een vergelijking: de benzinetank is leeg. Om weer een volle tank te krijgen, heeft het geen zin om de motor te fine-tunen naar een groter vermogen.

Ik lees nergens de vraag of TS extra eiwitten moet nemen om calorieën aan te vullen :wink:

@wolfman , dit was mij niet bekend, ze bestaan dus. Hulde aan deze doorzetter.
Overigens is ook bij deze topatleet te zien dat ondanks een leven van training (de man is al sinds zijn 20ste bezig begrijp ik van het filmpje), de spiermassa niet meer is wat het ooit was.
Dat bedoel ik, een 65 plusser wordt nooit meer een concurent van meneer Schwartzennegger. Wat overigens los staat van het feit dat het behoud van spiermassa zinvol is.

:joy::joy::joy::joy:
Inderdaad @shrek , de vraag is niet zo exact gesteld. Maar ik kan de combinatie calorieverbruik op fietstochtdagen en extra inname van eiwitten niet anders uitleggen.
Maar misschien kan @clemensvanos het nog eens duidelijk maken als ik zijn vraag verkeerd heb geïnterpreteerd.

Dat ik onderweg flink wat moet knagen is mij wel duidelijk. Bananen en boterhammen gaan er vlot in. Een tocht van 55km in de zomer levert volgens mijn smartwatch al gauw een verbranding van ruim 1.400 calorieën op. De ritten van 70km en meer liepen al gauw tegen de 2000 calorieën aan. In de week doe ik onder begeleiding nog 3 uur fitnesstraining.
Tussen 2 ritten in de week zit tenminste 1 dag. Ik heb door ziekte de afgelopen jaren wat conditie en spierkracht verloren. Hiervan weet ik dat je die spierkracht hooguit gedeeltelijk wat kunt herstellen.
Las dat eiwitten na inspanning her herstel van je eiwitten bevordert en dat door inspanning je meer eiwitten nodig hebt dan in mijn geval 80 gr per dag. In dit perspectief stelde ik mijn vraag. Krijg het gevoel dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Met een westers dieet kom je niet zo snel iets tekort, maar voor en na het fitnessen een schaaltje kwark of handje noten zal geen kwaad kunnen.

Ook Schwarzenegger ziet er tegenwoordig niet zo fit meer uit, veel spieren zijn rond zijn middel gaan zitten, dus die concurrentie kunnen we nog wel aan :wink:

Maar zelf houd ik het toch liever bij fietsen.

1 like

@clemensvanos , ik ga nog een keer zeuren, het calorieverbruik staat voor een groot gedeelte los van spieropbouw.
De calorieën leveren de energie of brandstof om de prestatie te leveren.
De spieren leveren de prestatie en verbruiken de brandstof. Door in actie te zijn versterken die spieren en worden ze groter of steviger. Daar zijn eiwitten voor nodig.
Tenzij je intensief aan het trainen van spiergroepen bent, is mijns inziens geen extra eiwit nodig. Je kunt ook teveel van alles binnen krijgen, en het lichaam bewaart het teveel in de vorm van vet.