Nieuwe hybride fiets

Hallo,

Ik heb  momenteel een Merida Freesport 100 en ben op zoek naar een nieuwe fiets. Graag een iets sportiever model, maar echt snel kan en mag ik niet . Mijn budget is niet zo hoog circa vijf a zes honderd euro. In principe moet ik er circa 200-300 km per week mee kunnen maken. Voornamelijk op de weg, maar een zandpad kan voorkomen.

Ik kan via een bepaalde webshop kiezen uit de volgende modellen: Giant Escape1 , Batavus Galibier en Gazelle Fuente Pure . Kennen jullie deze modellen en welke raden jullie me aan?

De keuze is niet zo moeilijk:Giant Escape1, dat is de enige die dit soort kilometrages aan kan en waar je in de goede houding op kunt zitten en op een behoorlijk zadel, al is dat zeer persoonlijk. Of je snel gaat, bepalen je benen.
De kwaliteit van derailleurs is aan de magere kant, dus goed schoon houden en draaipunten smeren, dan kun je een aantal jaren vooruit. Vervolgens koop je vervanging van enkele kwaliteiten beter en kun je weer 10 jaar verder. Bij 10000 km per jaar zullen je banden binnen een jaar versleten zijn, monteer dan zo breed mogelijke banden, dat rijdt gewoon heerlijk en licht.
Veel fietsplezier. Losse spatborden of dragers zijn voor enkele tientjes te koop om de winter door te komen. SKS is de fabrikant van de spatborden voor de hele wereld.

ja ik vraag me toch af of hij goed genoeg is. Kan ook nog even wachten en het meteen goed doen natuurlijk. hij is wel overal in de aanbieding. Wat gebeurt er als ik er meer kilometers op fiets , kan dat ?
Zijn de Escape 0 en escape thrive disc veel beter? (en wat is de thrive) ook nog gezien: de Batavus Zonar Comfort 2015 Dames , wel mooi , maar waarschijnlijk zwaar, maar euh deugt het nog een beetje ?

Op gewone stadsfietsen worden gedurende het leven tienduizenden kms gemaakt, alleen worden die nooit gemeten. Maak je geen zorgen.
Indien je 10000 kms per jaar maakt, dan zal alles sneller verslijten en eerder vervangen moeten worden, denk aan banden, ketting, tandwielen, remkabels en remblokjes. De winter doorrijden telt uiteraard zwaarder. Een goede kwaliteit derailleurs houdt het heel lang uit. XT meer dan 15 jaar. Deore toch wel 10 jaar.
De Escape 0 is zijn meerprijs dubbel en dwars waard. Weet welke maat past bij jou! Escape Thrive Disc? Na lang zoeken gevonden. Waarom schijfremmen en 28mm banden? Piepende en aanlopende remblokjes. Bij korte afstanden ieder half jaar nieuwe blokjes. Neem dan de Thrive 2 en kies een passende maat. Een drager: Racktime.
Die Batavus: waarom wil je lage instap, verende vork, verende zadelpen. Zwaar zal het wel zijn. Maar heb je het nodig, dat is de vraag. Stevig genoeg, jazeker. Slechte fietsen, vooral de wielen, vind je in bouwmarkten, Halfords en de Hema. Maar die kosten de helft. Wat niets kost, kan niets zijn.

Maar als ik een model als de giant escape zoek voor meer kilometers. Liefst niet voor duizenden euro’s. Welke fiets zou je dan aanraden?

Duizenden euro’s niet, maar ruim €1500 wel:
Stevens 8X SX disc. Ik weet het, schijfremmen en een verende vork: bepaald niet mijn voorkeur. Maar vooral die trend naar schijfremmen lijkt niet te keren.
Zie hier:

En dan zijn de banden een vreemde, beslist niet mijn, keuze. Meer iets voor zandpaden.
Alternatief: een Santos, die je zelf samenstelt, prijs vrijwel zeker hoger. Of een frame-vork combinatie die je zelf opbouwt. Dat vereist vakkennis.
In dit geval kun je, rekening houdend met de prijs/kwaliteit verhouding, toch voor de Escape 0 kiezen en deze opwaarderen naar XT niveau bij gebreken in de gemonteerde onderdelen, die ondanks regelmatig onderhoud bij 20000 km/jaar beslist gaan optreden. Dit is beslist de voordeligste werkwijze, maar vereist in elk geval een deskundig oog en hand van jezelf of een bevriende vakman.

Voor 20000 km/jaar (400 km/week) adviseer ik alleen 1e klas fietsen met 1e klas onderdelen, gewoon omdat jij die kms probleemloos wilt rijden. Dat betekent qua onderdelen alleen Shimano XT onderdelen. Giant Escape 1 hoort daar zeker niet bij.

Nee maar ik bedoel ik heb misschien wel eens op jaarbasis wel eens 15000 tot 20000 km gefietst. Dat doe ik nu ook niet meer, maar wat gebeurt er als ik dat zou doen ?

Zoals ik al zei: als je meer kilometers per jaar maakt, gaan verslijtonderdelen korter mee. Een frame, vork kan heel lang mee, mits niet van Halfords kwaliteit. Hoe meer je remt, hoe eerder je velgen verslijten. Maar dan hebben we het ook over 30000-40000 of meer kms.
Ik heb ook een Gazelle stadsfietsframe (van Reynolds buizen gesoldeerd) zien breken na veel minder kms (o.a. op de kasseien van Antwerpen). Dat gebeurt.
De dealer heeft mijn zoon, hoewel hij dat niet verplicht was, een andere fiets aangeboden.

Ja dat snap ik , maar verschillende fietsen zijn geschikt voor verschillende doeleinden en dat zal dan waarschijnlijkook te maken met het aantal verslijtonderdelen zoals je al zei. Als je een verkeerde fiets voor het verkeerde doeleinde gebruikt heb je misschien gewoon belachelijk veel kosten? MAar naar jouw idee zou een giant escape 1 wel geschikt zijn voor 20.000 km per jaar (+evt korte stukjes naar de supermarkt of zo) en heb ik dan geen abnormaal hoge kosten ?

[edit]
haha, flink in de war over de getalletjes vrees ik. Ben ik even blij dat ik lekker anoniem op internet zit :wink: . Of euh dat meen ik dan
[/edit]

Bedankt voor je reactie Sjef. Als er een bagagedrager op zit , kan ik dan 10 kg dragen op de giant escape of is dat onmogelijk ?

10 kg?: ja geen probleem, tenzij je zelf al boven de 100 kg zit…!? Het gaat vooral om de belasting van de bagagedrager zelf, maar 10 kg mag op alle, ook de lichtste, bagagedragers.