Verkoopverbod en terugroepactie bakfietsen Babboe

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/verkoopverbod-en-terugroepactie-bakfietsen-babboe/

NVWA adviseert gebruikers de bakfietsen niet meer te gebruiken vanwege risico framebreuk. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft bakfietsproducent Babboe verplicht om per direct de handel van al zijn bakfietsen te staken. Ook moet het bedrijf bakfietsen met een ernstig veiligheidsrisico terugroepen. De NVWA wijst het bedrijf op zijn wettelijke verplichting na uitvoerig onderzoek…

Sjeetje. Wat naar voor alle betrokkenen. Ze gaven me vroeger fooi. Nog bedankt daarvoor. Ik geloof dat ze inmiddels heel veel personeel hebben ontslagen. Dat heeft nu nare gevolgen. Waren ook niet allemaal leuke jongens, achteraf bezien. Denk dat ze wraak nemen een beetje nu.
Hoewel die fietsen ook niet heel fijn waren. Maar framebreuken heb ik maar 1 keer gezien. In 2 jaar. Bij een type dat niet onder de terugroepactie valt. Een mini was dat.

Wat je wel zag is dat de te korte boutjes die de adapter van de achterrem op hun plaats houden maar half in de adapter steken. Dat gaf gedoe. Bij de city. Bij de voorrem was er ook zoiets aan de hand, Ze hebben er toen een werkplaats-advies uitgedaan. Bij de achterrem niet.

Ongeveer 3% van de frames die werden aangeleverd had problemen. Bijvoorbeeld omdat de achterrem niet goed gemonteerd kon worden omdat de pad scheef was. Andere frames waren scheef zodat de fiets naar rechts of links trok.

Het zijn geen fijne fietsen. En de afhandeling van klachten door Babboe was echt volkomen naatje.
Ik ga hier geen traan om laten.

Tot zo ver even.

1 like

Bij veel bakfietsen van Babboe vond ik dat deze geen stabiele indruk bij mij achterlieten. Heel goed dat er een waarschuwing is uitgegaan. Onbegrijpelijk dat het zo lang heeft kunnen duren voordat het gevaar werd onderkend.

In welke hoedanigheid beschikt jij over die cijfers? Dat zegt wat over de betrouwbaarheid, nietwaar?

Wel, straf.
Wij hebben last gehad met de veiligheidsbeugels over de wielen, daar was na enkele maanden van kinderschoenzool gebruik al de lak gebarsten en begonnen de beugels te roesten van binnenuit.
Wel snel en keurig vervangstukken ontvangen.

Misschien inferieure laklaag?

We hebben inderdaad bij vorige bakfiets gemerkt dat er gaten onderaan het frame zitten voor waterafvoer. Daar kwam toen ook veel water naar binnen, m.a.g. dat er altijd roestig vocht op onze draaistoppen zat.
We kregen toen de uitleg dat dat geen kwaad kon. Een frame dat van binnenuit roest, kan geen kwaad?

Ben benieuwd naar het staartje in deze zaak…