Alternatief plan voor het wegknippen van fietsen


#1

Vandaag verschenen op amsterdamcentraal.nl

Wat is het alternatief voor het wegknippen van fietsen? Laat weggeknipte fietsen permanent gratis rouleren zodat ze geen fietsenrekken nodig hebben. Maar dan met een kleine, goedkope aanpassing: even het frame doorboren, GPS-zendertje implanteren en weer dichtlassen. Die zendertjes worden tegenwoordig betaalbaar. Misschien ook het verminkte frame omzwachtelen met dik, zacht (wit?) tape voor de herkenbaarheid en extra bescherming tegen de te verwachten mishandeling. Via internet kan je dan live zien of er een fiets in de buurt is.

Studenten vormen dan de voornaamste doelgroep. Met hun ov-kaart kunnen ze immers de tram nemen als er geen fiets te vinden is en ze zijn waarschijnlijk ook de voornaamste veroorzakers van fietswrakken. Als ze meedoen met een bijbehorend spel krijgen ze extra punten. Daar kan je gedrag mee sturen.

Punten krijg je wanneer:

  • je de fiets achterlaat bij een ov-halte of station;
  • je veel kilometers maakt;
  • je een fiets op het adres bezorgt waar er via een app à la Uber eentje is aangevraagd;
  • de fiets ver van een ov-punt kort stilstaat (kennelijk geef je de fiets door aan iemand anders);
  • je defecten rapporteert.

De GPS-lokatie van de fiets die gedurende een rit overeenkomt met die van de smartphone van de berijder zorgt dan voor de identificatie. Meerijden op de bagagedrager geeft zo ook punten, want dat is een efficiënter gebruik van de fiets. Een achtervolging met je eigen fiets levert punten op. Maar op je eigen fiets zo'n fiets aan de hand meenemen ook. Tot een voetganger om die fiets vraagt, want die bonuspunten zijn niet te versmaden.

Punten kunnen verzilverd worden als kortingen bij bepaalde winkels of ingezet worden om prijzen te winnen. Oppotten van punten levert aandacht op omdat je dan hoog in de ranglijsten staat.

AangifteVerlaten de fietsen de gemeentegrenzen of verdwijnen ze achter slot en grendel, dan wordt er volautomatisch aangifte van diefstal gedaan. De politie heeft er een lokfiets bij. Beweegt een fiets niet meer, dan kan het wegknipteam de fiets aan de hand van de laatste lokatie opvissen en repareren of in onderdelen recyclen.

De benodigde zendertjes zijn goedkoper dan de stallingen waar de Fietsersbond altijd om zeurt. Zeker als je er een container vol van koopt. Het is in ieder geval beter voor het milieu dan geparkeerde fietsen, want als iedereen een eigen fiets heeft, is dat een inefficiënt gebruik van grondstoffen. Omdat het leuker is dan andere maatregelen zoals een fietsbelasting heeft het ook een grotere kans van slagen.

Marktbederf

Amsterdam wil alleen geen gratis fietsenplan uit angst voor een rechtszaak van de fietsverhuurders over 'marktbederf' (ambtelijk advies op 15-6-2010). De leenfietsen zoals ze in het buitenland succesvol zijn, worden in hetzelfde rapport afgevoerd als oplossing. Er is onder andere geen ruimte voor de speciale intelligente fietsenrekken. Particulier initiatief wordt wel aangemoedigd. Wethouder Wiebes zei me eens na een elevator pitch (in een lift!): "Klinkt goed, doe maar."

Wie durft?

Wie heeft er een goed CV voor zo'n initiatief? Je moet een container met zendertjes bestellen in China, een smartphone App (laten) bouwen, een productielijn opzetten om de zendertjes in te bouwen en de weggeknipte, niet opgehaalde fietsen van de gemeente zien te krijgen als subsidie in natura voor dit groene project. De inkomsten moeten dan uit het spel en de logo's van adverteerders op het witte framewikkel komen. Dat is waar je een groene bank en/of fans via crowdfunding van moet overtuigen om krediet te krijgen. Zelf investeer ik graag €15 in het bovenstaande omdat ik mijn fiets nu moeilijk kwijt kan op CS. Teken de petitie op wittefietsen.petities.nl die de gemeente vraagt om de weggeknipte fietsen hiervoor ter beschikking te stellen.