Ook voor bromfietsen?

Zojuist is er in Het Parool melding gemaakt van een petitie voor een ‘brommerkaart’ zodat brom- en snorfietsen niet door navigatiesoftware het fietspad (of de snelweg) op worden gestuurd. Maar voor ons fietsers is vooral het eerste probleem van belang.

Kunnen we de routeplanner een extra optie ‘bromfiets’ geven?

Bijvoorbeeld als daar een zak geld van de gemeente Amsterdam voor komt? Nadat ze zelf een kaart op maps.amsterdam.nl hebben gezet bijvoorbeeld.

https://brommerkaart.petities.nl

1 like

Ik ben fietser en gebruik ook een e-scooter. Ik wil benadrukken dan het in het belang van fietsers is dat er helderheid is over waar brommers mogen en kunnen rijden. Daarom mijn petitie. Ook om fietsers te beschermen tegen brommers.

1 like

Ik begrijp niet waarvoor je je wilt inspannen.
Er zijn een paar fietspaden waar brommers niet mogen komen.
Maar daar mogen wel ebikes, stepjes, enz komen.
Die allemaal sneller rijden dan ik.
Die ene brommer die zich heeft vergist kan er ook nog wel bij.

Parken, steegjes, fietsbruggen, Leidseplein, Rembrandtplein. Er zijn echt heel veel essentiële fietsverbindingen verboden voor de snor/bromfietser. Het is een hele puzzel voor ze om ergens te komen zonder het fietspad te gebruiken. Als er goede navigatiesoftware bestaat die het makkelijk maakt dan zullen ze het gebruiken.

Daarnaast is het ook strategisch goed voor de Fietsersbond. Veel bromfietsers hebben ook nog wel ergens een fiets (of kunnen die lenen/huren). Als de routeplanner laat zien dat de fietsroute even snel of sneller is als die via de bromfiets dan komt de fiets in beeld als alternatief. Want daarmee mag je wel fietsstallingen in het centrum gebruiken.

Ook is het gewoon aardig om ze te helpen en via de routeplanner te laten zien dat fietsers ze willen helpen zich aan de wet te houden.

Het gaat inderdaad niet zozeer om de fietspaden die langs de autorijbaan liggen, daarvan is het vanzelfsprekend en duidelijk dat ze niet voor de bromfiets zijn.