Je eigen fietsronde maken

Ik probeer een eigen fietsronde samen te stellen. Bijv. Amsterdam, Over-Diemen, muiden, muiderberg, en terug via nigtevegt.

Het lukt me niet echt goed dit te doen. Kan iemand me uitleggen hoe ik dat moet doen. Want ik verwacht eigenlijk wel dat dat kan.

 

Dank en groeten,

Jozef HJP Tettero

Beste Jozef,
Je kan een rondje op twee manieren samenstellen.
De eerste manier is om vlaggetjes te plaatsen op de plaatsen die je in je rondje wilt opnemen, De tweede manier is door adressen van die plaatsen in te voeren.

Manier 1.
Klik bovenin de planner op “Plan je fietsroute” (dus niet “fietsrondje”).
Zoom op de kaart in op de plaats waar je wilt starten. Klik vervolgens op die plaats. Er verschijnt een wit vlaggetje met daaraan een veld met opmerkingen waaronder “van”, “via” en “naar”. Klik in dat veld op “van”. Het vlaggetje wordt groen.
Klik nogmaals op diezelfde plaats op de kaart. Er verschijnt een nieuw wit vlaggetje. Klik in het veld op “naar” en het vlaggetje wordt geblokt. Begin- en eindpunt van je rondje zijn nu bepaald.
Ga vervolgens op de kaart naar het eerste punt wat je in je rondje wilt opnemen en klik daarop. Er verschijnt weer een wit vlaggetje Klik in het bijbehorende veld op “via”, het vlaggetje kleurt blauw.
Plaats op deze manier vervolgens in de volgorde waarlangs je wilt fietsen “via”-vlaggetjes.
Klik vervolgens bovenin de planner op “meer opties”. Je ziet daar het lijstje met de adressen van “van”-, “naar”- en “via”-punten.
Geef daaronder in het rechter lijstje je voorkeuren aan en bepaal je route-type in het linker lijstje. Druk op de knop “Plan route”en na enige ogenblikken krijg je je route.

Manier 2.
In plaats van het zetten van vlaggetjes kan je de adressen waar je lang wilt fietsen intypen.
De vakken voor “van” en “naar” zijn zichtbaar bij het opstarten van de planner. Als je op “meer opties” klikt krijg je ook een vak waar een “via”-adres ingevuld kan worden. Te zien. Vul het “van”-, “naar”- en eerste “via”-adres in.
Klik vervolgens op de knop “voeg extra via punt toe”. Vul het volgende “via”- punt in in het veld wat dan zichtbaar wordt. Ga zo door tot je alle “via”- punten hebt ingevoerd. Vervolgens kan je weer voorkeuren en route-type kiezen en de route plannen
Bijvoorbeeld een route van Dam, Amsterdam, via Burg van Tienenweg, Diemen, Noordpolderkade, Muiden, Badlaan, Muiderberg en Nieuweweg, Nigtevegt naar Dam, Amsterdam.
Bij routetype “Makkelijk doorfietsen””en voorkeur “Vermijd doorsteekjes” komt de route op de terugweg erg dicht langs de heenweg in Diemen. Je kan dan een extra punt invoegen door een vlaggetje,of een “via”-adres toe te voegen. Bijvoorbeeld: Straat van Makassar, Amstelveen.
Klik eerst op het hele kleine driehoekje boven de kaart met de geplande route om het menu tevoorschijn te krijgen voordat je een nieuw “via”-adres kan invullen.
Je kan alleen “via”-punten tussen het laatste “via”-punt en het “naar”-punt toevoegen. Ook is het (nog) niet mogelijk om de volgorde van de “via”-punten te wijzigen. Je kan een “via”-punt weghalen door het corresponderende adres in het in het adresvak weg te halen.

Succes ermee.

Met vriendelijke groet,

Carel Thijsse