Fietsroutes naar middelbare scholen vaak nog te onveilig voor scholieren

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsroutes-naar-middelbare-scholen-vaak-nog-te-onveilig-voor-scholieren/

Ruben Schipper Fotografie Te smalle fietspaden, noodgedwongen fietsen op wegen met gemengd verkeer en gevaarlijke oversteken over 80 km/u wegen. Veel middelbare scholieren krijgen ermee te maken tijdens hun fietstocht op weg naar school. De kans op ongevallen wordt door onveilige fietsroutes aanzienlijk vergroot. Dit blijkt uit het onderzoek Kwaliteit fietsroutes middelbare scholieren dat Sweco


Fijn dat er een onderzoek is uitgevoerd naar ongevalsfactoren waarop scholieren geen invloed hebben.
Dat neemt niet weg dat het verkeersgedrag van scholieren veel kritiek krijgt.
Zou het erg moeilijk zijn om de effecten van een uurtje verkeerseducatie mee te nemen in de analyse van ongevallen?

Ook kinderen die fouten maken hebben het recht veilig op school aan te komen.

Er zijn onopzettelijke fouten, en er is recalcitrant uitdagend gedrag.
En er zijn te veel onnodig onveilige verkeerssituaties.

Dat neemt niet weg dat ik vind dat veel scholieren hun prioriteiten verkeerd stellen terwijl zij aan het verkeer deelnemen.

Eenvoudig voorbeeld.
Scholieren plegen de volle breedte van het fietspad te gebruiken.
Dat verandert niet als, zoals door de projectgroep hierboven wordt aanbevolen, de fietspaden worden verbreed.
De projectgroep het vergevingsverzinde fietspad heeft eerder vastgesteld dat een asmarkering niet altijd doet wat hij wordt geacht te doen.
Blijft mij de vraag staan, hoe maak je het fietspad veilig voor alle gebruikers van het fietspad, gegeven het verkeersgedrag dat eigen is aan scholieren.

https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Het-vergevingsgezinde-fietspad

Het lijkt mij dat men zich blindstaart op infrastructurele aanpassingen — die toch niet gaan gebeuren, want veel gemeentes en het Ministerie van Infrastructuur hebben er het geld niet voor over. Wat ook kan, is dat middelbare scholen later beginnen. Sowieso is dat fijn voor tieners die ‘s ochtends moeilijk uit hun bed komen. Wanneer het eerste lesuur om 9:15 of 9:30 begint, is de hyperspits voorbij. En om 8:15 is het dan bovendien minder druk op de fietspaden voor ouders die met hun jongere kinderen naar de basisschool fietsen. Bouwend Nederland heeft er natuurlijk niks aan


Mijn vrouw fiets 3 x per week een route die via fietspaden loopt. Geen automobilist die de schuld kan krijgen van het met z’n 3-en op de telefoon kijkend, kletsend en schreeuwend naast elkaar fietsen. Mijn vrouw is 2 x aangereden door zo’n kudde. Ik fiets die zelfde route in de namiddag en heb dezelfde ervaring maar ik ben “iets” groter en schreeuw ze aan de kant. Ja, ze zijn jong en daarom reken ik ze het amper aan. Een taak voor de scholen.

1 like