Hoe blijf jij warm op de fiets?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-blijf-jij-warm-op-de-fiets/

Met elektrisch verwarmde handschoenen? Winterse temperaturen! Hoe overleef jij ze? Met elektrisch verwarmde handschoenen van meer dan 150 euro? Warmtepleisters? Bergschoenen? Op de site wielrenner.eu hebben ze elektrisch verwarmde handschoenen getest. Met als winnaar: de Sealskinz. Nu niet achterover slaan van de prijs: 160 euro. Als je dagelijks uren op de fiets zit, is het…

Warmtepleisters zijn onzin: die zetten de poriën open en dan verlies je nog sneller warmte.

Om kort te gaan: of je nu een thermojack, gewatteerde lange broek, twee paar wintersokken, lobster handschoenen en overschoenen aantrekt maakt weinig uit: het blijft bitter koud.
Het enige wat je kan proberen is zo lang mogelijk droog te blijven en de ergste kou zo lang mogelijk buitenboord te houden.

De meeste warmte verlies je via hoofd, handen en voeten. Wat we in de wielrennerij (urenlang op de fiets in de bittere winterkou!) probeerden was om te beginnen een helmmuts onder je helm, die houdt in ieder geval je hoofd vrij aardig warm.
Je voeten houd je een beetje warm met achtereenvolgens (en afhankelijk van het weer): wat uierzalf, een paar dunne sokjes (liefst oud i.v.m. die zalf), wintersokken, boterhamzakjes, schoenen en overschoenen. Voor de handen gebruik ik lobster handschoenen (GripGrab Nordic, die zijn echt fantastisch). Fietsbroek (met zeem) en een gewatteerde lange broek houden de benen meestal behaaglijk. Wordt het kouder kun je een 3/4 broek proberen onder de pantalon, dan blijven de knieën beter warm.
Je romp warm houden is niet zo gemakkelijk, want die moet ook droog blijven. Een goed zweethemd en een thermojack houden je wel droog, maar niet echt warm en met een extra shirt ga je al snel zweten.

En als het echt koud is blijf ik lekker binnen.

Bij elektrisch verwarmde kleding moet je je ook afvragen wat de levensduur is. 't Lijkt me allemaal wat kwetsbaar en gaat het spul stuk na twee seizoenen dan is e.e.a. de hoge aanschafkosten echt niet waard.

Op de fiets heb ik het niet snel koud, ik fiets flink door dus het is geen probleem koud te beginnen, na een paar minuten ben ik voldoende opgewarmd. Fine-tuning doe ik met dunne handschoenen, dunne scarf/colsjaal/nekwarmer en de rits van mijn jas. Ook trap ik wat meer met de punt van mij voet.

Als het onder nul wordt (en dan is het steeds minder vaak) komt daar een capuchon/muts/oorwarmers bij en lange sokken en als het onder de -5 komt dikkere handschoen en een extra laag.

Voor mensen die last hebben van koude voeten, probeer eens meer isolatie voor je benen, het is geen goed idee als het bloed al afgekoeld is in je benen voordat het je tenen bereikt. Bewegen is ook goed, dat zorgt voor meer bloedstroming.

Ik heb heel snel last van wintertenen. Mijn tenen worden/blijven koud terwijl de rest van mijn lijf gewoon warm is wanneer ik niet de hele tijd (hard) loop of spring. Dikke sokken, dunne sokken, overschoenen, warme winterlaarzen, niets helpt. Na lang aarzelen heb ik verwarmde binnenzolen aangeschaft. Ze komen uit de wintersporthoek en de eerste keer dat ik ervan hoorde moest ik er om lachen. Maar het helpt! Niet meer bang om in de kou naar buiten te gaan en dagenlang zere tenen te hebben. Ze doen het zo’n 3-4 uur, dan moet je ze weer opladen.

1 like

Een skihelm is ook een goed idee, die heb ik al een tijd en ik heb nooit last van koude oren, zelfs niet bij harde wind. Een gewone fietshelm is niet geschikt bij koud winderig weer, zelfs als je een helmmuts eronder draagt.
Verder neem ik bij koud weer warme thee mee, en vooral iets te eten. Voor noodgevallen heb ik handwarmers.
Overigens zijn tankstations ook in deze coronatijd open en je kunt er vaak iets warms krijgen.