Hoe blijf jij warm op de fiets?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-blijf-jij-warm-op-de-fiets/

Met elektrisch verwarmde handschoenen? Winterse temperaturen! Hoe overleef jij ze? Met elektrisch verwarmde handschoenen van meer dan 150 euro? Warmtepleisters? Bergschoenen? Op de site wielrenner.eu hebben ze elektrisch verwarmde handschoenen getest. Met als winnaar: de Sealskinz. Nu niet achterover slaan van de prijs: 160 euro. Als je dagelijks uren op de fiets zit, is het…

Warmtepleisters zijn onzin: die zetten de poriën open en dan verlies je nog sneller warmte.

Om kort te gaan: of je nu een thermojack, gewatteerde lange broek, twee paar wintersokken, lobster handschoenen en overschoenen aantrekt maakt weinig uit: het blijft bitter koud.
Het enige wat je kan proberen is zo lang mogelijk droog te blijven en de ergste kou zo lang mogelijk buitenboord te houden.

De meeste warmte verlies je via hoofd, handen en voeten. Wat we in de wielrennerij (urenlang op de fiets in de bittere winterkou!) probeerden was om te beginnen een helmmuts onder je helm, die houdt in ieder geval je hoofd vrij aardig warm.
Je voeten houd je een beetje warm met achtereenvolgens (en afhankelijk van het weer): wat uierzalf, een paar dunne sokjes (liefst oud i.v.m. die zalf), wintersokken, boterhamzakjes, schoenen en overschoenen. Voor de handen gebruik ik lobster handschoenen (GripGrab Nordic, die zijn echt fantastisch). Fietsbroek (met zeem) en een gewatteerde lange broek houden de benen meestal behaaglijk. Wordt het kouder kun je een 3/4 broek proberen onder de pantalon, dan blijven de knieën beter warm.
Je romp warm houden is niet zo gemakkelijk, want die moet ook droog blijven. Een goed zweethemd en een thermojack houden je wel droog, maar niet echt warm en met een extra shirt ga je al snel zweten.

En als het echt koud is blijf ik lekker binnen.

Bij elektrisch verwarmde kleding moet je je ook afvragen wat de levensduur is. 't Lijkt me allemaal wat kwetsbaar en gaat het spul stuk na twee seizoenen dan is e.e.a. de hoge aanschafkosten echt niet waard.

Op de fiets heb ik het niet snel koud, ik fiets flink door dus het is geen probleem koud te beginnen, na een paar minuten ben ik voldoende opgewarmd. Fine-tuning doe ik met dunne handschoenen, dunne scarf/colsjaal/nekwarmer en de rits van mijn jas. Ook trap ik wat meer met de punt van mij voet.

Als het onder nul wordt (en dan is het steeds minder vaak) komt daar een capuchon/muts/oorwarmers bij en lange sokken en als het onder de -5 komt dikkere handschoen en een extra laag.

Voor mensen die last hebben van koude voeten, probeer eens meer isolatie voor je benen, het is geen goed idee als het bloed al afgekoeld is in je benen voordat het je tenen bereikt. Bewegen is ook goed, dat zorgt voor meer bloedstroming.

Ik heb heel snel last van wintertenen. Mijn tenen worden/blijven koud terwijl de rest van mijn lijf gewoon warm is wanneer ik niet de hele tijd (hard) loop of spring. Dikke sokken, dunne sokken, overschoenen, warme winterlaarzen, niets helpt. Na lang aarzelen heb ik verwarmde binnenzolen aangeschaft. Ze komen uit de wintersporthoek en de eerste keer dat ik ervan hoorde moest ik er om lachen. Maar het helpt! Niet meer bang om in de kou naar buiten te gaan en dagenlang zere tenen te hebben. Ze doen het zo’n 3-4 uur, dan moet je ze weer opladen.

2 likes

Een skihelm is ook een goed idee, die heb ik al een tijd en ik heb nooit last van koude oren, zelfs niet bij harde wind. Een gewone fietshelm is niet geschikt bij koud winderig weer, zelfs als je een helmmuts eronder draagt.
Verder neem ik bij koud weer warme thee mee, en vooral iets te eten. Voor noodgevallen heb ik handwarmers.
Overigens zijn tankstations ook in deze coronatijd open en je kunt er vaak iets warms krijgen.

Ik heb het eigenlijk nooit koud op mijn fiets. Wanten zijn beter dan handschoenen, een pet met opgeklapte kleppen, die kun je open maken en over je oren doen. Gewone schoenen en dikke sokken. Een sjaal. Ik heb een Tenson jas voor zomer en winter. In de winter kun je er een binnen jas inritsen. Aan regen heb ik wel een hekel, maar blijf met een eenvoudige regenbroek toch goed droog. Je schoenen kunnen bij regen wel wat nat worden. Maar als het regent is het ook niet echt koud.

Ik heb het eigenlijk ook nooit koud, blijf in beweging en zorg dat ik de week door gezond eet. Gedurende de winter neem ik ook altijd extra vitamine C in. Dat helpt zeker. Een muts helpt ook, maar overal op je huid verlies je ongeveer dezelfde warmte. Dus ik probeer zoveel mogelijk alle delen van mijn lichaam, te bedekken.

In het verleden fietste ik ook bij min 10 hele dagen. Nu wordt het geen min 10 meer, en toch krijg ik erg koude voeten. Af en toe even lopen (stampen) helpt wel wat. Dikke of dunne sokken maakt niet veel uit, hoge schoenen wel beter dan lage. Verschillende mensen raadden voetverwarmers aan, maar ik vraag me af wat het rendement is. Soms vind ik ook tijdens een lock-down een plek om op te warmen, zoals vorige week een kapel met vloerverwarming. Meteen maar een kaarsje voor mijn moeder opgestoken. Zou het kunnen zijn dat je het met het klimmen van de leeftijd eerder koud hebt aan (handen en) voeten?

Natuurlijk zijn er in dit topic van vorig jaar al zinvolle adviezen gegeven, en vanuit het motorrijden en kanovaren heb ik de ervaring dat laagjes en thermokleding helpt en dat wat niet in beweging is sneller afkoelt. Maar wat je ook doet, hoe langer je buiten blijft, hoe kouder je wordt :wink:
@beltdrive, jouw vermoeden dat met het ‘klimmen der jaren’ de handen en voeten (maar naar mijn idee ook het hoofd) sneller afkoelen dan vroeger kan ik, eveneens uit ervaring, bevestigen. Een afdoende oplossing is er niet, het is immers een puur fysieke kwestie. Je zult het moeten vinden in korter fietsen, vaker pauseren/opwarmen of toch electrische opwarmmiddelen.
Gelukkig verkeer ik inmiddels in de positie dat ik met koud weer niet per se naar buiten moet voor werk of zo. Ik ben een echte recreatieve fietser geworden :smile:

Bij de weg, als je gevarieerd eet, veel groente en fruit, weinig vlees en een beetje aardappelen, rijst of pasta, zullen extra vitaminen of supplementen niet veel bijdragen. Je krijgt immers daarvan ruim genoeg met de normale voeding.

Zou dat kouder worden met klimmen der jaren niet gewoon komen vanwege de mindere inspanning. Je produceert ongeveer 20% beweging en de rest warmte bij voedselverbranding. Dus als je bv terug gaat van 150watt fietsen naar 100watt produceer je 200watt minder warmte. (maakt voor de constatering natuurlijk niks uit wat de oorzaak is)

@TestKees, een leuke redenering. Zo had ik het nog nooit bekeken.
Echter. Die 20 % is een gemiddelde van alle leeftijden.
Misschien komen ouderen wel niet verder dan 100W omdat het rendement van hun energiefabriekje is verschoven van 20/80 naar 10/90.
Dat zou kunnen betekenen dat ze bij 100W net zoveel warmte produceren als jongeren bij 150W

als ik de cadans beschouw bij mijzelf en andere senioren, al dan niet op een electrische fiets, zou die leverering van inspanning best de oorzaak kunnen zijn :smile:
Bovendien eet de gemiddelde senior minder dan in jongere jaren, en sowieso is het rendement van voedselverbranding niet erg optimaal.
Helaas is ook de spiermassa minder, dus sneller fietsen lukt gewoonweg niet.
Dat wordt dus of korter/niet fietsen, of veel vaker ergens opwarmen. :wink:
Gelukkig heb ik die keuze. Ik hoef niet meer naar het werk.
Of @beltdrive met de antwoorden geholpen is?

Muts, sjaal en handschoenen… meer is niet nodig.

De antwoorden op de vraag van TS zijn niet verrassend.
We weten hoe we ons moeten kleden.
Voor kou, sneeuw, regen, wind enz heb ik op zich genoeg kledingkeuze.
TS had, denk ik, meer spannende antwoorden gehad op de vraag of we wel eens niet voor de fiets kiezen, omdat het buiten koud is.

Ja, best wel vaak.
Als ik ergens in een representatieve outfit wordt verwacht.
Als ik verwacht s’avonds laat thuis te komen.
Als ik op mijn bestemming niet veel tijd kan besteden aan acclimatiseren. Dat is wel zo prettig na 20 km in de kou.

Samengevat. De bestemming is zelden goed ingericht om een fietser welkom te heten.

1 like

@mariafietst, interessante vraag!
Het benaderd het vraagstuk hoe automobilisten uit de auto te krijgen van een andere kant.
Misschien kun je er een apart topic van maken.

Bij mij in noord-oost Nederland zijn woonkernen veel kleiner, en (gespecialiseerde) winkels of voorzieningen geconcentreerd in een paar grotere steden. Het ov is zeer beperkt.
Zonder auto is best mogelijk, maar niet erg zinvol.

Dat is inderdaad een dingetje. Ik ga bij voorkeur op de (race-)fiets naar mijn werk, was bij sommige werkgevers best een flinke afstand en dan kom je bezweet aan. Je (dure) fiets veilig stallen en ergens douchen is dan wel prettig, maar lang niet altijd mogelijk. Kennelijk investeren werkgevers liever in (peperdure) parkeerplaatsen dan in een (veel goedkopere) douche- en kleedruimte.

Een voorbeeld: ik heb jarenlang gewerkt bij een woningcorporatie, zo één die zich graag presenteert als “groen” en “duurzaam” door “convenanten” af te sluiten met wethouders over groene daken, groene gevels en zonnepanelen. Maar daar houdt het op. Onder het gebouw een parkeergarage voor directie en managers, het gewone werkvolk mocht op de fiets komen en die stallen náást het gebouw, in de open lucht. Toen ik, in het kader van “duurzaamheidstafels” een balletje opgooide om ín de parkeergarage een hoek vrij te maken voor de wat kostbaarder fietsen kreeg ik nul op het rekest: “je kan toch met de trein komen?”

1 like

Ik heb het sowieso niet gauw koud. Vroeger bij het bezorgen van de ochtendkrant, toen je nog koude winters had, liep ik de eerste paar honderd meter hard met mijn fiets aan de hand.
Verder afhankelijk van of het echt koud is, tegenwoordig zeldzaam, skibroek, lange skikousen, thermohandschoenen, evt. skihelm of muts, winterzolen in mijn hoge schoenen of laarzen. Meestal loop, of fiets ik mijzelf wel warm.
Bij ijzel fiets ik niet. Te gevaarlijk.

Earbags zijn echt goed: als het niet koud genoeg is voor een hoed, maar wel koud genoeg om je oren koud te krijgen.
Earbags

1 like

Normaal gesproken kwam mijn toerfiets in de winter niet of nauwelijks van stal. Nu wil ik als het droog is en liefst met een beetje zon, goed aangekleed 1 tot 2 keer per week 20-30 km te overbruggen. Temperatuur wel boven nul.
Om warm te blijven draag ik een muts en handschoenen. De voeten en benen worden niet steenkoud, maar iets warmer zou geen kwaad kunnen.