Fiets voor onderhoud allergische mensen

Beste forumleden

Ik ben momenteel mijn eerste volwassen fiets versleten. En ben opzoek naar een occasion rond de 400 euro. Ik gebruik de fiets sowieso bijna elke dag voor korte ritten en gebruik hem ook vaak voor langere ritten naar mijn studie. Wanneer het niet te warm is trap ik ongeveer 150 watt

Ik moet hier ook bij zeggen dat een heel lage houding voor mij geen probleem is. Daarom is een fiets met een naar beneden verstelbaar stuur heel belangrijk. Ook moet er een ligstuur op te monteren zijn. Ook moet de fiets praktisch te gebruiken zijn. Een spatbord is heel belangrijk en een bagagedrager ook. Maar De belangrijkste eis is dus dat de fiets tegen weinig onderhoud kan en lang mee gaat.

Ik ben dus opzoek naar een vervanger en vroeg me af naar welke componenten aan te raden zijn naast de componenten die ik heb genoemd en voor een fiets met dergelijke eisen. Aanraders voor specifieke modellen zijn ook welkom.

Ik hoor graag jullie adviezen!

De vraag is duidelijk, maar het antwoord zal toch door jezelf gegeven moeten worden. Ook over alternatieve componenten is niets te zeggen. Is afhankelijk van de aangekochte fiets. Kijk eens op Marktplaats of bij een fietsenmaker wat naar je zin is. In verband met “weinig onderhoud” kun je derailleurfietsen overslaan. Je kunt hier hyperlinks plaatsen, dan kunnen forumleden meekijken.
Een nieuwe fiets voor €400,- zal een teleurstelling blijken te zijn: lage kwaliteit, gebreken en korte levensduur. Ik zal er nooit een adviseren.
Let wel: van een foto is nooit de staat van de lagers of het spaakwerk te beoordelen.

Dankjewel voor je antwoord Sjef
Ik zal hieronder een link plaatsen van een fiets die op mijn shortlist staat.
Waar moet ik op letten bij het bekijken en proefrijden van zo’n fiets?
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m1754487717-batavus-staccato-61-cm?previousPage=lr

Wat opvalt is dat de fiets er goed uitziet, weinig gebruikt/goed gepoetst.
Ook dat je de combinatie stuur/stuurpen slechts enkele cms kunt verlagen. Een ligstuur kun je denk ik wel monteren met adapters, maar dan zul je hoger zitten en dat is niet de bedoeling. Een racefiets stuur is minstens 24mm (en daar is een ligstuur voor gemaakt), maar ook wel 31,8mm en zo’n stadsfiets stuur is 22mm dik. Dat past dus niet zomaar. Opletten: of het licht werkt, bandenslijtage, strak gespaakte wielen, geen slagen in de wielen en goed werkende versnellingen. Een ketting die aanloopt in de kettingkast is versleten (en dat gebeurt heel vaak), kosten zijn te overzien, zeker als je het zelf doet.

Wat ook opvalt is dat de zadelpen nog slechts heel weinig omlaag kan. 61 cm is dan ook al een grote maat. Het zadel staat ook in de voorste stand, niet gunstig voor een effectieve aandrijving. Dus past de fiets je wel, met het zadel in de middelste stand?

Met Sjef eens dat je gelinkte fiets er goed uit ziet. De goede punten zijn Nexus-8 en een kettingkast, minder qua onderhoud is de verende voorvork, daar kan speling op komen maar dat kan ook meevallen.

Het is een grote framemaat en (ik weet niet hoe lang je bent), dat is een goede keuze als je lage houding wilt hebben. De zadelpen zou je kunnen nog kunnen vervangen door een niet-verende zadelpen, dat scheelt weer wat cm, gewicht en dingen die stuk kunnen gaan.

Ja, volgens mij zal een ligstuur wel passen, er is een recht deel van het stuur naast de stuurpen. Ik snap niet wat bedoeld wordt met “hoger zitten”.

Ik bedoel dat het opzetstuur de plaats waar je je handen plaatst, verhoogd. Eigenlijk is het hele stuur/stuurpen ongeschikt voor een lage zit, qua handen dus.

Ik heb zelf ruime ervaring met een ligsturen op hybride fietsen en met een ligstuur zit/lig ik toch een stuk lager, bij het trappen komen mijn knieën redelijk in de buurt van mijn bovenlichaam.

Heerlijk om op een rustige weg eens een andere houding aan te nemen en wat minder wind te vangen.

Jouw ervaring geeft de doorslag. :+1:

Wat staat er nog meer op je shortlist?

Hartelijk bedankt Sjef en Mike voor jullie kundige analyse. En bedankt voor de tips bij het bekijken van de fiets. Wat betreft de maat van de fiets ben ik expres opzoek naar een maat iets kleiner dan volgens de fabrikant ideaal zou zijn voor mijn lengte (194) Dit omdat het stuur dan iets lager zit en het frame sowieso langer word als je het stuur plat afstelt. Dit naar mijn ervaring met mijn vorige nog iets kleinere fiets (Batavus Fuego 8p 57cm) geen groot probleem.

Over een fiets ben ik behoorlijk enthousiast en die ga ik dit weekend bekijken. Dat is deze fiets. Wat vinden jullie hier van?
https://link.marktplaats.nl/m1762631561?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

In elk geval geen verende elementen!

Ja, dat lijkt een prima keus, Nexus 8 zonder verende elementen en volgens de beschrijving dikke banden alhoewel ik dat wel mee vindt vallen en nog bredere banden niet passen.

Hierbij een update. Ik heb de fiets uiteindelijk gekocht voor 375 euro. De fiets fietste prima met alleen een klein beetje geluid van de aandrijflijn in vooral de eerste versnelling. Nu ik thuis er wat meer mee ben gaan fietsen ben ik er echter achter gekomen dat het verstelbare stuur ook in de vaste stand met een redelijke inspanning te draaien valt. Gelukkig bleek dit door een schroefje een paar slagen te draaien opgelost te zijn. De dikke banden fietsen heerlijk. Zit er eigenlijk veel verschil tussen a merk fiets banden en fietsbanden van een of ander chinees merk? Ik weet dat het verschil bij auto’s wel behoorlijk groot is. Er zitten nu namelijk 2 stuks uit China op.

Kwaliteit kost geld. Lichtlopend en lange levensduur zijn de kenmerken van kwaliteitsbanden. Al zijn die CST banden niet slecht, daar blinken ze niet in uit. Ze zijn goedkoop. En dat vind de fietsfabrikant belangrijk. De Schwalbe Big Apple banden lopen heel licht en gaan ca. 11000 km mee. Ik heb al 3 sets versleten. Maar er zijn meer kwaliteitsbanden, niet alleen van Schwalbe.

Ik ben wel beniewd, hoe breed is dik?

Zit er eigenlijk veel verschil tussen a merk fiets banden en fietsbanden van een of ander chinees merk? Ik weet dat het verschil bij auto’s wel behoorlijk groot is. Er zitten nu namelijk 2 stuks uit China op.

Voor fietsbanden worden geen degelijkstesten gedaan, er bestaan wel rolweerstand- en lekbestendigheidstesten:

Voor mij is het een combinatie van comfort, rolweerstand en degelijkheid waar ik op let.