Hoogwaardige onderdelen ?

Ergens in een test las ik de term "hoogwaardige onderdelen".

Vlg. mij bestaat dat niet meer. Bij mijn Koga Streetliner is werkelijk alles kapot gegaan wat er maar kapot kan gaan, behalve de ingebouwde dynamo. Zadelpen afgebroken, speling in trapas, achtervelg gescheurd, versnellingsnaaf werkt niet meer,  zadel gescheurd. Al deze onderdelen zijn vervangen.

Ik ben een normale rijder en ook niet overmatig zwaar (75 kilo). Ik ben ook geen Eddie Merckx met super veel kracht in zijn benen. Ik gebruik de fiets voor woon-werk en boodschappen. Ben niet tevreden met de geboden kwaliteit van de hedendaagse fietsen.

Mijn Opa had zo'n ouderwetse zwearte herenfiets, waar hij elke dag op reed. Ik kan me niet herrinneren dat daar iets aan kapot ging, behalve een lekke band.

De huidige fietsen kunnen kwalitiatief niet tippen aan de fietsen van 40-50 jaar geleden. Raar dat ik nooit iets lees over gebrek aan kwaliteit, betrouwbaarheid, lange levensduur van de huidige fietsen.

Wat mag je verwachten van een fiets ?

Hoeveel km’s zou een fiets probleemloos moeten kunnen afleggen ?

100.000 km’s ? of 50.000 km’s of 30.000 km’s of nog minder ? In garantievoorwaarden kan ik dat niet terugvinden.

Ik heb het dan over de volgende onderdelen:

trapas
versnellingsnaaf
wiellagers
balhoodlagers
velgen en spaken

Ik je bericht verplaatsen? Ik ben geen moderator of staflid van de Fietsersbond! Ik ben een gewoon een actief en nederlandstalig forumlid. Jij alleen kunt het webteam vragen je bericht te verplaatsen (daarvoor is er een contactformulier). Ik heb je al een voorstel gedaan waar het thuishoort. Met je bericht op deze plaats zul je minder kans maken op feedback. Naast het algemene belang van een overzichtelijk forum dus ook je eigen belang.

Welke levensduur mag je verwachten van een fiets, cq de genoemde cruciale onderdelen?
Een discussie hierover heeft natuurlijk een heel hoog wensgehalte. Daarnaast zijn er nog definities: over welk prijsniveau hebben we het en over welk soort fiets hebben we het. Wil je alleen fietsen met een versnellingsnaaf in de beschouwing betrekken, enz? Dat het in de garantievoorwaarden niet staat is logisch: er is geen sluitende kilometeradministratie. En dan, definieer: “probleemloos”.
Een fiets, waarvan alle genoemde onderdelen de 100.000 km “probleemloos” halen bestaat niet en zou, indien technisch al haalbaar (velgen of schijven), zeer duur zijn. Indien we hier aan die discussie beginnen is het dus zaak het terrein systematisch af te bakenen. Appels met peren vergelijken levert geen nieuw inzicht op.

Je mag mijn verhaal verplaatsen hoor naar waar het vlg. jou thuis hoort.

Ook met een schwalbe marathon plus heb ik een lekke band gehad. het was een piepklein glassplintertje, dat zich (na de nodige kilometers) langzaam maar zeker dwars door de beschermlaag naar binnen heeft gewerkt, om met veel plezier en leedvermaak een piepklein gaatje in de binnenband te prikken.

luchtfietser

Hoe is het met je geheugen gesteld Sjef ?

Ik ben begonnen met te schrijven dat echt alles kapot is gegaan aan mijn nieuw gekochte Koga Streetliner.

Ho, ho, ho, excuus dat ik je kennelijk beledigd hebt. Ik heb je startbericht niet teruggelezen. Echter nu word je persoonlijk. Dat kan ik niet waarderen en van mij mag je geen bijdrage in deze discussie meer verwachten. Temeer niet omdat deze nog steeds op de verkeerde plaats staat. Als dat al teveel moeite is…

Misschien kunnen we een voorbeeld nemen aan de garantiebepalingen van de auto ?
3 jaar of 100.000 km. o.i.d.

De hedendaagse auto is wel stukken betrouwbaarder geworden in vergelijking met auto’s van lang geleden, terwijl de fiets alleen maar ONbetrouwbaarder is geworden, bijna een wegwerpartikel.

Gewoon geen bouwmarktfietsen meer kopen, luchtfietser…

Dit item staat wel echt op de verkeerde plaats in het forum! Het gaat OVER FIETSEN/onderdelen. Waarom niet op de correcte plaats gesteld?
Je hebt gelijk dat fietsen uit de jaren 60 zo ongeveer onverwoestbaar zijn. Ik heb er nog een paar. Maar die fietsen waren ook niet geschikt voor meer dan- en kwamen ook niet verder dan woon-winkel-werk. En ze wogen niet voor niets 23kg. Maar lekke banden zijn er tegenwoordig nauwelijks, dat moet toch gezegd. En van die slappe stalen enkelwandige velgen zijn we ook af. Om maar te zwijgen van de levensgevaarlijke terugtraprem. En dan nog die slappe spaken die destijds gebruikt werden.
En ongetwijfeld heb je een opeenstapeling van pech gehad. Fietsen die thans met Shimano SLX-XT onderdelen zijn opgebouwd gaan beslist lang mee, hoewel de vele mogelijkheden die derailleurs en dergelijke hebben, deze onderdelen ook onderhoudsgevoelig en slijtagegevoelig maakt. Versnellingsnaven zijn bijna altijd een zwak punt, behalve de allerduurste. Meer mogelijkheden leiden onontkoombaar tot grotere kwetsbaarheid en slijtage, resp het onderhoud (dat vroeger onnodig was) om dit te voorkomen. En dan hebben we het wel over een fiets die nog maar de helft weegt van die 23kg.