Is deze elektrische fiets de juiste voormijn doel?

Even over mijn fiets geschiedenis, ik rij al zo’n 20 jaar op een ligfiets, de Nazca Explorer heb nu ongeveer 100000 km er op gefietst alleen recreatief, fiets vakanties en tourtochten in binnen en buitenland.

Door problemen met mijn onderrug en een operatie er aan vinden de behandelaars dat ik beter niet meer kan fietsen mijn ligfiets, van wege de houding die je hebt op de ligfiets.

Ik wil ook niet stoppen met fietsen en zoek daarom naar een goede vervanger een fiets waar je goed recht op zit, met trap ondersteuning.

Heb mijn oog laten vallen op de nieuwe Batavus Finez E-Go power Exclusive bs3 model 2024 met lage instap.

Nu is er van dit model 2 uitvoeringen met ketting en riem aandrijving.

Ik ken Batavus niet zo goed als merk is dit een goede merk en leveren ze ook goede service, en zijn de onderdelen accu’s etc ook behoorlijk lang verkrijgbaar voor deze fiets, niet dat ik over 5 jaar weer een nieuwe fiets moet kopen om dat er niets geen onderdelen meer leverbaar zijn.

En wat is het beste aandrijf methode voor mijn doel de belt of toch weer de ketting?

En is deze fiets uberhaupt geschikt voor recreatief fietsen van oa tourtochten?

Of hebben jullie misschien nog andere suggesties waar ik naar kan kijken bij het aanschaffen van een nieuwe fiets voor mijn doel?

Ik kan niet beoordelen welke rechtopzitfiets een goede keus is met het oog op jouw blessure.
Er zijn verschillende soorten.
Je hebt de klassieke Oma-fiets waarbij de zitbuis staat onder een hoek van 60 grd, en het stuur belangrijk hoger staat dan het zadel.
En je hebt stadsfietsen waarbij de zitbuishoek staat onder een hoek van 70 grd, en het stuur ongeveer op dezelfde hoogte staat als het zadel.

Fietsen die zijn gemaakt voor stevige toertochten hebben het stuur op dezelfde hoogte als het zadel.
Zo’n fiets is niet handig in de stad. Omdat je in die houding moeilijk over je schouder achterom kan kijken.
Ik kan niet beoordelen of jij zo diep kan zitten.

Wat betreft ketting- of riemaandrijving.
Daar zijn vele forumpaginas over volgeschreven.
Op dit forum is meerdere keren melding gemaakt van problemen met riemaandrijving op een Batavus.

Batavus maakt geen motoren.
De onderdelen voor de motoren van Bosch hebben een beperkte houdbaarheidsdatum.

De onderdelen van een ebikes behoren natuurlijk tot een bepaald ‘platform’ / ‘ecosysteem’
De realiteit is dat die eerder 5 dan 10 jaar mee gaan.

Nog een tip: de fabrikant, zoals Batavus, levert geen service. De verkoper is aangewezen voor garantie en service. Dat is uniform in de EU zo geregeld.

Ik denk dat het belangerijkste is om proefritten te maken om erachter te komen of de fiets goed zit. En evt een fiets uit te zoeken waarvan zadel en stuur bijgesteld kunnen worden. Dat is helaas niet voor alle e-bikes het geval.

Naast Batavus is Amslod een hele goede keuze. Ik had een 2018 model Amslod Wellington, een degelijke fiets met goede service en in te stellen zadel en stuurhoogte.

Ik raad je ook aan naar de iMove te kijken. Dit is een lichte maar degelijke Nederlandse e-bike met achteraandrijving en instelbaar zadel en stuur.

Beide fietsen hebben een Bafang motor en gangbare accu’s.
En beide merken hebben een klantenservice die je gewoon kunt bellen. (Van die Amslod was ik het rubber dopje van de accu kwijt, ze hebben netjes een nieuwe opgestuurd )