Vragen over accu's

Beste mensen,

Ik wil graag een elektrsiche fiets voor woon-werkverkeer (2x 20 km) kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Batavus Milano (door de goede testresultaten). De fiets wordt geleverd met een Li-ion-accu van 400 Wh, maar kan ook met een accu van 500 Wh geleverd worden voor € 200,- meer. 

Ik red het waarschijnlijk niet om met de accu van 500 Wh 2x heen en terug te fietsen (bij een actieradius van 15,0 km/100 Wh, volgens de test van TestKees), dus de accu van 500 Wh zal ik altijd opladen als de accu nog bijna half vol is, terwijl de accu van 400 Wh na 1x heen en terug al voor 2/3 leeg is. Maakt dat uit voor de levensduur van de accu en de tijd dat het duurt voordat ik niet meer heen en terug kan op 1 accu (1x laden)?

Is het sowieso verstandiger om bij beide accu's 1x heen, 1x terug en nog een keer heen te fietsen alvorens de accu op te laden?

Kost het laden van een halfvolle accu even veel energie (uit het stopcontact) als het laden van een lege accu (met andere woorden: wordt de accu eerst ontladen voordat hij wordt opgeladen)?

Ik hoop dat iemand antwoorden op mijn vragen heeft. De informatie die ik zelf al heb gevonden is veel te algemeen om dit soort vragen te beantwoorden, zelfs de handleiding van de fiets zelf...

Bedankt alvast!

Groeten,

Liesanne