Zelf fietsaccu doormeten

Ik heb sinds vijf jaar een Gazelle Speed Pedelec met Bosch Powerpack 500 accu. Helaas heeft de accu het gisteren ineens begeven. Deze gaat helemaal niet meer aan. Dit lijkt niet reparabel voor zover ik heb gelezen/gehoord. En dus kan ik niet meer (met ondersteuning) fietsen.

Een nieuwe accu 750 euro en daarom wil ik kijken of ik tweedehands een (redelijk) goed exemplaar kan vinden. Heeft iemand met het (met een multimeter) zelf doormeten van de spanning om zo iets te zeggen van de capaciteit van een accu die ik via Marktplaats vind? Hoe betrouwbaar is zoā€™n meting? Een andere optie
is om mijn fiets te gebruiken als tester en een rondje te fietsen om te kijken wat het display aangeeft qua bereik. Maar in weet niet of de verkoper daarmee akkoord gaat. Of heeft iemand andere ideeƫn hoe ik kan controleren wat de conditie van de accu is?

Of Ć¼berhaupt ideeĆ«n hoe ik een betaalbare goede accu kan vinden? Of heeft iemand hetzelfde probleem gehad en dat succesvol gerepareerd?

Is een accu revisie niets voor je?
Ik zie op https://www.fietsaccu-revisie.nl dat een revisie ca 375 kost.

Dankjewel voor je reactie Hans. Het probleem is dat de accu helemaal niks meer doet en het waarschijnlijk een probleem is met de printplaat oid. Dat kunnen die revisiebedrijven waarschijnlijk niet repareren; zij kunnen alleen de cellen vervangen.

Dan is het is me niet duidelijk wat jij met het doormeten wil bereiken.
Maar dit bedrijf zegt dat ze wel iets voor je kunnen betekenen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

De BMS van de Bosch Powerpack fietsaccu staat er om bekend dat deze regelmatig kapot gaat. De accu geeft dan een error code of doet helemaal niets meer. Een van deze error codes is de code 640. Wanneer dit het geval is kunnen wij deze ook vervangen door een nieuwe originele BMS van Bosch. Vaak is een revisie dan niet eens nodig.

1 like