Is een schoonmaakapparaat handig?


Al jaren zijn er schoonmaakapparaatjes in de handel die je om de ketting sluit. Je doet er wat oplosmiddel in en draait vervolgens de ketting achteruit. Borstels draaien om en tussen de schakels en worden geacht de boel schoon te maken zonder dat je zelf vieze handen krijgt. Nou, vergeet het maar. Al die apparaten lekken en de natte ketting druipt vuile vloeistof op fiets en grond.
Om de ketting enigszins schoon te krijgen moet je heel wat keren de vloeistof verversen. Alles bij elkaar is het meer knoeiboel dan een open bak met een borstel. Soms is de claim dat de schoonmaakvloeistof tevens smeermiddel is. Nou, dat kan al helemaal niet. De vlaktedruk in al die minuscule kettinglagertjes is domweg te hoog voor de uiterst beperkte smeereigenschappen van het schoonmaakmiddel.

Guus van de Beek

Ketting op de fiets laten zitten. Maak de ketting schoon met een reinigingsapparaatje gevuld met dieselolie. Zet een oude koekenpan onder de voorbladen want daar valt de meeste dieselolie op de grond. De eerste keer 1x reinigen met dieselolie van de vorige keren die is uitgezakt. Daarna met een kwast de tandwielen reinigen. Vervolgens weer met het reinigingsapparaatje, daar ga je mee door tot er geen zand meer onderin het reinigingsapparaatje zit. Dan nog een laatste keer met nieuwe dieselolie er in. In de winter met nat weer reinig ik de ketting 2x per week (1x per 180 km) In de zomer alleen nadat het geregend heeft.
Het smeren: maak de ketting na het reinigen goed droog. Doe er lekker veel motorolie op en draai tot het goed overal tussen zit. Laat het een paar uur intrekken en af en toe draaien. Veeg hem weer droog en smeer hem voor elke rit met Teflonspray.

Ik heb ook ooit eens zo’n kettingreinigingsbakje aangeschaft. Niet echt ideaal, vind ik. De olie loopt er uit door de beweging van de ketting, zodat alles onder de olie zit. Bovendien heb ik het idee dat het bakje alleen werkt als distributiecentrum voor zand en vuil. Al de modder die eerst geconcentreerd in kluitjes op de ketting zat, wordt nu fijn door alle schakels gespoeld. Na een reinigingsbeurt met dat ding, kraakt mijn ketting als nooit tevoren.
Ik gebruikt dat ding dus niet meer (toch zonde van die € 7,80,-). Ik gebruik gewoon een sponsje en lauw water met een beetje allesreiniger erin om mijn ketting schoon te spoelen. Afdrogen met een lap en nog even laten staan en dan teflon erop. Werkt goed genoeg voor mijn ATB. Wel eerst even al de modder van de tandwielen en derailleurwieltjes halen, anders kun je bezig blijven.

Camiel Rouweler