Reacties op duurtest Cortina U4

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/reacties-op-duurtest-cortina-u4/

Dat Cortina een populair fietsenmerk is, bleek ook weer uit de reacties. Veel lezers hebben al jaren een Cortinafiets. Herkenning: het licht is waardeloos. Cortina met vlekkenziekte Ondertussen 19 jaar geleden van de Batavus Personal overgestapt op de Cortina. Met twee kleine kinderen en de boodschappen kreeg ik de Batavus niet meer de brug over.…

Vele malen losgetrilde boutjes vervangen, met name van voordrager, maar ook de achterdrager en spatborden

Dit is eigenlijk een verantwoordelijkheid van de dealer. De dealer moet vóór de verkoop alle schroeven controleren en vastdraaien.

Ik heb geen Cortina.
Maar op dit forum zijn mensen regelmatig op zoek naar een niet te dure fiets.
En elke keer draait de discussie om de vraag of goedkoop, uiteindelijk niet duurkoop is.

Ik vind de gedetailleerde reparatielijst erg informatief.
Lampjes, reflectors, spatborden, kabels, … gaan bij elke fiets kapot.
Een ketting is een slijtage onderdeel. Gegeven de kettingkast zou een duurdere ketting langer zijn meegegaan.
Banden slijten. Ik vind dat je aan duurdere banden meer plezier beleeft.

De meerprijs van een goede ketting en goede banden rechtvaardigen niet de meerprijs die voor een kwaliteitsfiets wordt gevraagd.
Maar de meerprijs van goede wielen rechtvaardigen die meerprijs wel.
Van een kwaliteitsfiets mag je verwachten dat de wielen de fiets overleven.

Mooi verhaal “Cortina met vlekkenziekte” van Katja uit Amsterdam.

Laat maar weer eens zien wat een goede diefstalbeveiliging is en dat je met elke fiets op vakantie kan.