Route van planner is minder secuur dan op navigatie

Als ik een route of een rondje aanmaak in de routeplanner en deze als GPX naar mijn navigatie exporteer (Mio 505) dan ziet de track er minder nauwkeurig uit. Het lijkt wel alsof hij rechte lijnen trekt van punt naar punt en niet de wegen volgt die mijn navigatiesysteem kent. Hoe kan ik dat oplossen?

Beste Theo,
Het lijkt erop dat je gps-routes in je MIo laadt. Gps-routes geven alleen punten weer waar beslissingen over de route genomen moeten worden zoals op kruispunten en bij zijstraten. Op zo’n punt worden door het gps-apparaat aanwijzingen aan de gebruiker gegeven zoals “Ga over 100 meter rechtsaf”. Tussen deze punten trekt de software rechte lijnen. Als je een mogelijkheid op je gps-apparaat hebt om de optie “Volg wegen” in te schakelen dan maakt het gps-apparaat routes die langs wegen lopen. De gevolgde wegen kunnen echter andere zijn dan door de routeplanner gepland. Dit is afhankelijk van de onderliggende kaart op je gps-apparaat (sommige kleine fietspaden kunnen bijvoorbeeld op je gps-kaart ontbreken).
Een gps-track is een bestand wat de wegen werkelijk volgt. Het bestaat uit kleine rechte stukjes die beginnen en eindigen op de geplande weg. Hoe meer stukjes weg (“punten” in de routeplanner genoemd) hoe beter de track de weg volgt, maar hoe groter het bestand. Vandaar dat je voor het downloaden van de track het maximaal aantal punten kan aangeven. Oudere gps-apparaten kunnen niet meer dan 500 punten per track opslaan.
Je moet dus kiezen voor gps-tracks bij het downloaden (vinkje aan bij “gps-track bewaren”, en vinkje uit bij “gps-route bewaren”).
Zelf gebruik ik NOOIT gps-routes bij het fietsen. Een gps-route begint ongewild de route te herbereken als je om de één of andere reden van de geplande route bent weggefietst zodat je op dat moment een hele nieuwe, niet geplande, route door je apparaat krijgt voorgeschoteld. Verder heb je het bovengenoemde probleem dat de te volgen wegen afhankelijk zijn van de kaart in je gps-apparaat waardoor de getoonde route kan afwijken van de geplande route.
Helaas is er nog een software-probleem bij het downloaden van de gps-informatie .De software lijkt niet te reageren op de setting van de vinkjes zodat je momenteel altijd zowel de gps-route als de gps-track downloadt. Het team werkt momenteel hard aan het oplossen van dit probleem.
Na het downloaden moet je daarom eerst de gps-route in je gps-software verwijderen voordat je hem naar je apparaat stuurt. Ik ken de Mio niet, maar ook in de meeste apparaten kan je kiezen om tracks zichtbaar te maken of routes te volgen.
Als je geen mogelijkheid hebt om de route te verwijderen dan bestaat er een gratis, eenvoudig te bedienen, programma, ExpertGPS (http://www.expertgps.com/) dat met vrijwel alle gps-apparaten samenwerkt en waarin je de routes kan verwijderen.

Met vriendelijke groeten,

Als je het vinkje bij “gps-route bewaren” uitzet en vervolgens op de knop “Opties aanpassen” klikt voordat je het gpx-bestand downloadt wordt alleen de gps-track gedownload.

Met vriendelijke groeten,