Routes via buitenland in grensgebieden

De routeplanner is alleen bruikbaar in Nederland. Voor fietsers die in het grensgebied wonen is deze routeplanner niet goed bruikbaar. Wellicht is het niet eenvoudig maar een overlap met België en Duitsland zou zeer welkom zijn.

Voor het buitenland zijn er prima alternatieven, mijn eigen favoriet:

http://brouter.de/brouter-web/

Voor de routeplanner gebruikt de fietsersbond data die door eigen vrijwilligers is verzameld.

Voor het buitenland is zijn alle goede fietsrouteplanners gebaseerd op OpenStreetMap data die ook door vrijwilligers maar ook bedrijven wordt verzameld, zie NL:Nederland - OpenStreetMap Wiki

Klopt Mike, ik ken ook een aantal prima bruikbare alternatieve. Maar ik promoot graag de Fietsersbond vandaar mijn vraag

Dank Henk, voor je bericht. Het goede nieuws is dat de routeplanner wel degelijk werkt in het gebied net over de grens. En dat is precies de reden wat je aangeeft: in het grensgebied zal de beste route soms de grens over gaan, ook al plan je tussen twee Nederlandse adressen. Punt is wel: dat is volledig vrijwilligerswerk. Dus het hangt er vanaf of een vrijwilliger dat gebied al goed in kaart heeft gebracht. De knooppuntenroutes staan er over al algemeen wel in, maar het reguliere wegennet is dus niet overal dekkend genoeg. Een oproep dus aan iedereen die in de grensstreek woont en hier aan bij wil dragen: word vrijwilliger en ga op pad! Word vrijwilliger | Fietsersbond Routeplanner

Richard,

Inderdaad, je hebt gelijk. Ik was wat snel met mijn conclusie. Bij het plannen van een racefietsrondje kwam de routeplanner met een voor mij wat onlogische keuze over Nederlands gebied. De route die ik met KOMOOT (ja ik schaam me) plan levert een beter alternatief over Belgie. Dat gebeurde me vaker, vandaar mijn voorkeur voor KOMOOT. Deze laatste planner is ook gekoppeld met mijn GARMIN. Dat laatste is handig maar niet direct noodzakelijk. Een GPX bestand is zo over te zetten naar mijn navigatieapparaat.
Ik plan vaak routes en rijdt veel in het Belgisch grensgebied, ik ga me opgeven voor vrijwilliger via de link.

Vriendelijke groet

Henk

Leuk! Heel veel succes met inwerken, leuk om zo nieuw gebied te ‘ontginnen’ in de planner :slight_smile: