Schiermonnikoog wint titel Fietsgemeente 2022

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/schiermonnikoog-wint-titel-fietsgemeente-2022/

Van Fietsstad naar Fietsgemeente De gemeente Schiermonnikoog is door fietsers uitgeroepen tot fietsvriendelijkste gemeente van Nederland. Dat werd vandaag, donderdag 2 juni 2022, bekendgemaakt op het Nationaal Fietscongres in Enschede. Om te vieren dat de kleinste gemeente van Nederland nu ook de ranglijst aanvoert, is de verkiezing vanaf nu door de Fietsersbond omgedoopt van Fietsstad…

Op dit forum wordt bij herhaling verwoord dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen stadse fietsproblemen en plattelandse fietsproblemen.
Ik ben een stadse fietser, en ben van mening dat de aanwijzing van Schiermonnikoog als Fietsgemeente mij niet verder helpt.
Ik hoop dat een plattelandse fietser verheugd gaat reageren op deze verkiezing.

Ik ga er vanuit dat je onderkend dat er verschillen zijn tussen stad en buitengebied. Parkeerproblemen kennen wij niet, een gebrek aan vrije en veilige fietspaden des te meer.

Hoe ĂĽberhaupt een winnaar van de verkiezing jouw gemeente kan helpen is de grote vraag.
Gemeentebesturen verkondigen immers als eerste en sterkste argument dat de problemen vergelijkbaar zijn, maar de mogelijkheden van hun gemeente echt heel anders zijn en daarom uniek en onvergelijkbaar. De oplossing dus ook.

Wel is het belangrijk dat de focus van gemeentebesturen weer op de fiets komt te liggen, zelfs al is het maar voor een dag of een week. Elke aandacht is meegenomen. Ook die van jouw gemeente. Misschien helpt die gedachte je door de zure appel heen :smile:

Schiermonnikoog kan wel een voorbeeld voor de stad zijn.
In de stad is men (vooral de middenstand) van mening dat iedereen zijn auto voor de deur van zijn bestemming moet kunnen parkeren. Men neemt voor lief dat dat onleefbare situaties met zich meebrengt.
Op Schier is het “normaal” om je auto op afstand van je bestemming te parkeren.
Ik vind een weekje Schier derhalve verplichte kost voor alle middenstanders uit de stad.

1 like

Ik gun de gemeente Schiermonnikoog de toegekende titel van harte maar krijg wel een beetje het Rozendaal-gevoel bij verkiezingsuitslagen waarbij die kleine gemeente doorgaans als eerste de stemmen geteld heeft. Met twee lange fietspaden van oost naar west, één langs de noordkust en één langs de zuidkust, en je hebt de totale fietsinfra van het eiland in een notendop te pakken. En dan ook op één van de mooiste plekjes van ons land… hoewel dat geen verdienste is van de gemeente speelt de omgevingskwaliteit ongetwijfeld een belangrijke rol in de kwalificatie.

Een mooie opsteker dus voor het eiland!