Tandwielen gazelle innergy xt voorwielmotor

Ik ben wel benieuwd welke “vet”.

In dit overzicht van Molykote smeermiddelen lees ik dat G-2003, EM-30L, PG-54, G-68, PG-75, X5-6020 en YM-103 geschikt zijn voor tandwielen metaal-op-kunststof.

Hoi Ed, sorry ik lees pas de reacties.
Ik heb inderdaad nog vet over, moet er alleen ff opzoek naar…
groetjes Peter

Hoi Mike,
Ik weet het nu niet precies, volgens mij is het de PG54.
Ik zal het maandag even nazoeken.

Het is inderdaad Molykote PG54.

https://www.mroshop.com/producten.html?zoekwoord=molykote+54

Het is nu 1 jaar geleden, en in het najaar ga ik de motor eens preventief loshalen.

Inmiddels wel een totaal uitval van de motor gehad. Doordat de ketting erg droog was zaten na het smeren kleine metaalsplinters op de hallgever achter het voortandwiel.
Alles schoon gemaakt, en de fiets gaat weer als een speer!!!

2 likes

Had je nog wat vet op overschot?

Hallo allen,

Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn gazelle innergy XT (vermoedelijk versleten tandwielen).

Nu heb ik het wiel eruit gehaald, de buitenste 6 boutjes eruit en het rubberen ringetje van de as afgehaald.
Volgens de handleiding zou nu de deksel open moeten kunnen met een slag met rubberen hamer, maar ik krijg er geen beweging in!
Welke techneut heeft de gouden tip/volgende stap voor mij? Heb het gevoel dat er nog ergens iets anders open moet?

Het betreft een licht zilverkleurige motor met op de zijkant ingeslagen letters ‘Gazelle XT’.

Met vriendelijke groet,
Sanne

Hi. Is het inmiddels gelukt met de motor. Heb hetzelfde probleem namelijk.

Mvg
Jeroen

Hallo Jeroen,

Ja het is me toentertijd wel gelukt ja. Ik heb de motor open gemaakt en de tandwielen vervangen door via iemand van marktplaats een nieuw setje te bestellen. Degene had ook een zelfgemaakte handleiding mee gestuurd.
De fiets werkt sinds dien prima!
Zit je met het euvel dat de motor niet open wil? Ik weet eigenlijk echt niet meer hoe ik dat toen gedaan heb. Geloof toch wel met een platte schroevendraaier ertussen gewrikt. Maar helemaal zeker weet ik het niet meer.

Groetjes, Sanne

Verzonden vanaf Outlook voor Android

1 like

Hi Sanne,

Bedankt. Ga er snel nog eens naar kijken.

M.v.g.

Jeroen