Slang als kettingbeschermer

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/slang-als-kettingbeschermer/

Met de flexibele kettingslang van kettingbeschermer.nl kun je op een makkelijke manier je kapotte kunststof kettingkast vervangen. De ketingbeschermer bestaat uit een kunststof slang die je om de ketting klikt. Bij montage moet je hem op maat knippen en drie 3 cm overlap houden. Die overlap lijm je vast met de meegeleverde secondelijm. Montage kettingbeschermer…

Ik heb er in stortbuien mee gefietst en mijn fiets gewoon buiten in de regen laten staan. Dat water heeft de smering van de ketting niet aangetast.

Dat verbaasd me wel een beetje, de slang is voor de ketting onder van boven op dus komt er water in. Als je fiets stil staat blijft dat water zelfs staan.

Waar heb ik het mis?

Ik zal deze slang nooit monteren.
De positieve ervaringen van @TestKees ten spijt.
Voor de prijs van een slang heb je ook (bijna) een nieuwe ketting.

Ik zie de slang zelden in het echt.
En ben zeer verrast door het grote aantal winkels dat deze slang in het assortiment heeft opgenomen.
Zal wel zijn omdat hij in het Engels als biologisch is bestempeld.
Biologic freedrive chain cover

Die gedachte kwam ook bij mij op.
Maar later bedacht ik me dat de slang ronddraait, en zichzelf bij elke rondgang leegt.

Het kan ook voor minder dan 19,- schijnt

Dat was ook mijn verwachting. Maar bij mij ging het goed in de praktijk. Boven de onderkant hangt natuurlijk ook nog de bovenkant. En tijdens het fietsen komt het water vooral van de voorkant.

Voor de mensen met een derailleur is er een alternatief.
Niet 100% dekking, maar meer dan helemaal niets.
Het buisje waar de ketting doorheen gaat, is van een speciaal soort plastic, en wordt veel gebruikt door ligfietsers om een extra lange ketting in bedwang te houden.
Een meter buis is goedkoper dan de op maat gesneden variant op onderstaande foto.

Okay, blijkbaar geen problemen met inregen van boven.

Behalve water komt er ook vuil van onderen en eigenlijk niet van boven. Zou het zijn dat water niet echt het probleem is maar vuil, dat leek in ieder geval bij mijn derailleurfiets het grotere probleem.

Is dit van hetzelfde materiaal als de flexibele electriciteitsbuis, maar dan in de lengte doorgesneden?

Heb je dat filmpje van Benn Veninga hierboven gezien?

Ja lijkt mij gewoon flexibele electriciteitsbuis alleen zwart.

Nee. Dat is geen electriciteitsbuis.
Hij gebruikt mantelbuis voor waterleidingen ed.
Dat is veel soepeler.
En in verschillende hippe kleuren verkrijgbaar.
https://www.bouwmaat.nl/mantels/categorie/C8-2D-31-EA-07-5B-82-9C

Een zo’n doe het zelver was zo eerlijk om te vertellen dat hij elke maand zijn DIYchain cover moest vervangen.
Het plastic is er niet op gemaakt om 2*80 per minuut te worden gebogen en gestrekt.
Een klein rekensommetje leert ons dat de officiele freedrive chain cover (al dan niet biologisch) weliswaar duur in aanschaf is, maar op de lange termijn goedkoper is.