Aanschaf hybride/fitness fiets, hulp gewenst!

.

Het is niet nodig met hele dure fietsen te beginnen. Met hele goedkope (<€500, al is dat veel geld) beginnen is echter onverstandig. Grote kans dat de ergernissen over de gebrekkige kwaliteit je hele fietsplezier vergallen.
De Trek 7.2 FX heeft niet de kwaliteit voor een fiets voor alle dagen, zoals in Nederland nodig. Kijk dan bij de 7.3 of 7.4 FX WSD of een vergelijkbare “mannelijke” variant. De 7.3 heeft een aluminium vork als belangrijkste verschil. Is ook goed. Schijfremmen moet je mijden, zijn overbodig, zwaar en vooral onderhoudsgevoelig. Mits niet het goede type, lopen ze ook nog aan. V-brakes zijn prima voor ons dagelijks gebruik. De Specialized Vita Elite is een goed vertrekpunt. Monteer bar ends op het stuur. Die ga je 80% van de tijd gebruiken buiten de stad.
Ga ook eens naar een Giant dealer of een van Cube. De Giant Escape (niet de Escape RX) is een zeer goed uitgeruste fiets voor ca. €700, incl korting, en Cube heeft de SL serie, vergelijkbaar. Stevens heeft de X6 lite, maar weinig dealers.
Het modeljaar loopt ten einde. Dus bestellen is er vaak niet meer bij. Er wordt gewacht op de modellen 2015 die eind augustus arriveren. Maar niemand weet nog hoe die eruit zien en vooral wat die kosten.

Dank voor de snelle reactie!

Fijn, met dit advies kan ik iets. Goed om te weten dat schijfremmen juist gemeden moeten worden. Hoe zit het met banden, juist dunner of breder (28, 32 of 35 bv)? En is mijn lengte nog van belang (1.55)? Klopt het dat een frame voor een herenmodel beter/stabieler is dan dat van een damesmodel?

De Vita Base (nieuw model is uit) heeft mijn voorkeur, volgens mij is het grootste verschil met de Vita Elite dat deze een aluminium vork heeft. De Base raad je af?
De Trek 7.3 FX WSD ziet er inderdaad ook goed uit, die zet ik op mijn lijstje.
Cube heb ik wel gezien maar geen interessante van gevonden in de winkel.
Giant Escape heb ik niet in een winkel gezien (wel online), ga ik ook op mijn lijstje zetten. Ik twijfel of deze niet te groot is, volgens mij moet ik XS hebben maar is alleen S leverbaar.
Stevens wordt lastig, moeilijk te verkrijgen.
Zijn Bianchi en Kona niet aan te raden?

AL met al kom ik toch op €600 uit, dat is best een hoop geld voor een fiets om mee te beginnen. Toch zijn ze wel erg mooi en is het aantrekkelijk om het meteen maar goed te doen :slight_smile:
Een goede tweedehands fiets is misschien ook interessant om mee te beginnen, maar kan weinig goede fietsen op Marktplaats vinden. Heb je suggesties voor een tweedehands fiets of überhaupt niet aan beginnen?

Graag gedaan!
Banden: dikker rijdt lekker! Want dikkere banden rijden ook lichter dan dunne. Je hoeft ze niet zo knalhard op te pompen om snel vooruit te komen. 35mm is nog beter dan 32mm, want vaak zijn banden in feite smaller dan de maat aangeeft. Banden zijn een slijtonderdeel. Je kunt op een velg waar nu 32mm banden zitten, na verslijten over een paar jaar ook banden van 40mm monteren.
Je lengte van 1m55 betekent dat je bijna altijd aangewezen bent op de kleinste maat, vaak dus XS, ook bij de Escape. De Giant shop hier in de buurt heeft mij verzekerd dat hij de XS binnen twee dagen in huis heeft. Je hebt al geconstateerd dat de handel kleinste maten bijna nooit in voorraad heeft. Typisch Nederlands. Let er vooral ook op dat je ruim over de buis kunt staan (de zg. standover). 2cm ruimte tussen buis en kruis heb je wel nodig. Komen we bij lage instap. Nee, die raad ik inderdaad af. Niet stijf en gewoon minder sterk. Ik bouw zelf fietsen voor kleine mensen, maar lage instap lever ik niet.
De Specialized Vita in de Base uitvoering kan ik online nergens vinden. Wel vind ik een Vita zonder toevoeging, die heeft een stalen vork, maar de Shimano onderdelen zijn van de Altus groep. Echt inferieur materiaal. Misschien heb je een link naar het Vita Base model?
De Bianchi en Kona raad ik af vanwege de schijfremmen.
Een tweedehands fiets is beslist een alternatief, maar je moet dan wel zelf beoordelen of de fiets in orde is. Of iemand in de arm nemen. Daar komt nog bij dat je een kleine maat moet zien te vinden. Ik zal straks eens op Marktplaats kijken of ik iets geschikt zie.

Top dat je zo meedenkt!

Voor mijn gevoel zijn dikkere banden ook beter, maar in de winkel zeggen ze vrijwel allemaal juist dunnere banden (de modellen met dunnere banden zijn ook duurder?). Gelukkig kun je later nog wisselen.

Waarvoor heb je 2 cm ruimte nodig? Er is meestal een middenweg, wel een iets lagere instap dan een herenmodel maar niet veel lager (bv http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/town/fitness/fx/7_3_fx_wsd_2014). Dit lijkt me prima, toch?

Ik koop een fiets het liefst in een winkel in de buurt zodat hij goed afgesteld kan worden en ik daar onderhoud kan laten doen. Ik kan echter geen winkel vinden die de Giant Escape 1 verkoopt in een kleine maat, bestellen kan alleen als je 'm ook koopt. Deze optie vervalt, denk ik.

Bike Sportive verkoopt Specialized fietsen, ik heb ze even gebeld om te vragen wat het verschil tussen het Base en Elite model is. Komt er op neer dat de Base zwaarder (kan het gewicht niet vinden, de Elite is 12,2 kg) en simpeler is en heeft bredere banden (32 tegenover 28 van de Elite).

De 2014 modellen gaan net vervangen worden door de 2015 modellen, de Elite is nog niet binnen. Wel lijken ze allemaal goedkoper te gaan worden, de Base komt nu op €399 ipv €449. De Elite verwachten ze binnen 2 weken. Als de Elite binnen is, gaan ze kijken of de afmontage gelijk is aan bv de Trek 7.3 FX WSD. Hopelijk kunnen ze dan iets aan de prijs doen.

Op de site van Specialized heb ik een vergelijking gemaakt van de 2014 modellen: http://www.specialized.nl/nl/en/bikes/fitness/compare/#/1217-14Vita-14VITAVita/1217-14Vita-14VITAVitaEliteInt/

Bianchi heeft ook een model zonder schijfremmen, maar de Kona Dew spreekt me meer aan (http://www.konaworld.com/dew.cfm). Is dat wat?

Deze Trek FX 7.3 vond ik net op Marktplaats, frame 43cm. Er wordt flink geboden, nog onder de €400,- en niet zo ver bij jou vandaan. Er staat ook onzin: 26" wielen. Het is echt ongelofelijk hoe moeilijk sommige mensen het vinden om op de banden te lezen wat voor maat het is. Zo te zien gewoon 32-622 banden. Fiets ziet er zeer goed uit. Niet de allerkleinste maat. Maar qua geometrie gelijk aan Escape XS. Standover is echter 73,2cm, dat is ruim 2 cm hoger.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-dames-sportfietsen-en-toerfietsen/m815394023-trek-7-3-fx-wsd.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Je eerste alinea is een mooie indicatie van de “dunne banden mythe” en van het conservatisme in de wielerbranche. Ze willen echt niets leren. Helaas. Altijd zelf je prioriteiten stellen.
Heel verstandig om als beginner bij een winkel met reputatie te kopen en daar het onderhoud te doen. Wel zelf poetsen!
2 cm ruimte tussen buis en kruis heb je nodig als je plotseling moet afspringen, je zakt dan iets door de benen en bij geen ruimte tussen buis en kruis is het …pijn…op zijn minst. Heb je je binnenbeenlengte opgemeten?
Ik heb net nog een bericht met een tip over een gebruikte TREK FX 7.3 43cm geplaatst. Kijk er even naar.
De Vita vergelijking die je gemaakt hebt is duidelijk. Het prijsverschil is enorm, maar de specificaties zijn bij de Vita Elite echt niet zoveel beter. Het zit 'm in die stalen vork op de Base. Zo’n ding kost maar €20,00. Een stalen vork is ok, maar uiteraard zwaar.
Kona is Canadees en maakt no-nonsense fietsen. En niet ieder jaar andere kleurtjes. Ze gebruiken op heel veel modellen stalen vorken. Ervaring heb ik er niet mee. Wel even op de standover letten.

De MP advertentie heb ik bekeken, ziet er inderdaad goed uit! Ik twijfel alleen nog of ik aan een tweedehands fiets moet beginnen zonder er verstand van te hebben. Ik kan tenslotte niet beoordelen of hij in orde is. Het gaat alsnog om veel geld en zonder garantie is dat een hele stap.

Ah daar heb ik nooit bij stilgestaan, met een damesfiets heb je daar tenslotte geen last van :slight_smile: binnenbeenlengte is geloof ik 69 cm, die Trek 7.3 FX is dus te groot.

Wat moet er gepoetst worden?

Hoeveel zwaarder is een stalen vork? En is het een optie om deze (later) te vervangen voor een aluminium vork (zelf te doen en betaalbaar)? Moet eerst maar eens gaan fietsen.

Ik blijf met de Vita Base in m’n hoofd zitten, volgens mij is deze redelijk gelijk aan de Kona Dew. Voor €399 lijkt me dat een goed begin om te starten met fietsen. Ik weet niet of het 2015 model veel verschilt tov het 2014 model, dit kan ik nog even navragen in de winkel. Goede keuze?

Een binnenbeenlengte van 69cm is heel klein. Meer iets voor iemand van 1m48. Dat wordt problematisch. Mijn allerkleinste fiets voor kleine vrouwen is daarvoor geschikt. Maar die valt buiten jouw budget. Goed gemeten? Met schoenen aan?
Poetsen? Je zult toch de ketting wat schoon moeten houden en vervolgens smeren. Om de 200 km en na een natte rit. Ook rommel op de derailleurs en kabels wegvegen.
Een stalen vork in deze kwaliteitsklasse is toch wel 500 gram zwaarder dan een alu vork. Mits van hetzelfde type voor hetzelfde soort frame is dat later te vervangen (hangt af van de gebruikte kogellagers), wanneer dan de specificaties niet veranderd zijn en dat zullen ze ongetwijfeld wel zijn. Vervanging is vakwerk, dus arbeidsloon en dat is duur en losse onderdelen zijn altijd heel duur. En dan is er nog de kleur…! (beter vergeten dus).
Inderdaad: eerst maar eens gaan fietsen op een passende fiets. Gegeven je beurs en voorkeuren kun je best starten met de Specialized Vita Base. Wel passen, hè?

Goede tip (zoals die andere ;-)) dus: 72cm past bij 1m55. Een framemaat kun je hieraan niet koppelen, want de vorm van de buizen en de vork (geometrie) is altijd verschillend.
Hier is de link van mijn marktplaats advertentie. Ik doe geen concessies aan de kwaliteit van de onderdelen, omdat gebleken is dat zelfs met weinig onderhoud kwaliteitsonderdelen het gauw 10 jaar zonder problemen uithouden. En de garantieperiode van 2 jaar stelt dan helemaal niets voor. Let wel, ik ben geen handelaar. Jij betaalt, wat ik betaal. Minimum is €840,- Thans heb ik een fiets klaar (foto 3 en 4) omdat de vrouw in kwestie met binnenbeenlengte van 69cm de ruimte tussen buis en kruis van 2,3 cm “did not feel comfortable enough”. Prijs van fiets is €910,00 = optelsom onderdelen. Sommige onderdelen zijn nog te vervangen door goedkopere, maar dan gaat het om enkele tientjes. Gewicht is 10,2 kg.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-dames-sportfietsen-en-toerfietsen/m822774785-lichte-sportfiets-van-9-kg-voor-kleine-vrouwen.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

Dat van het correct meten van de binnenbeenlengte was toch een goeie tip? En daarvoor had ik toch meerdere tips en adviezen gegeven? Humor is lastig achter een toetsenbord, dat is waar.
Iedere kilo gewicht voel je bij optrekken, maar ook bij remmen en nog veel meer bergop. Iemand die 80kg weegt en de fiets weegt een kilo extra, die merkt dat nauwelijks. Iemand van 50kg of nog minder, die merkt dat heel erg. Ik ben zelf zo’n 66kg en let dus zeker op het gewicht. Het gewicht dat je in beweging moet brengen en houden is je eigen gewicht en dat van de fiets samen. Ben je zelf een lichtgewicht, dan merk je nog een halve kilo verschil.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Daar leer ik ook weer van!

Ah, zo bedoelde je het. Grapjes zijn digitaal wat moeilijker te begrijpen, ja…

Ik deel graag mijn ervaringen en hoop dat je nog een keertje mee wilt kijken.

De Vita Base 2015 model blijkt nog niet op voorraad te zijn, de Sport 2015 model wel. Deze is besteld en verwachten ze morgen of overmorgen. Wil je eens naar deze vergelijking kijken: http://www.specialized.nl/nl/en/bikes/fitness/compare/#/1217-14Vita-14VITAVita/1217-14Vita-14VITAVitaSport/1217-14Vita-14VITAVitaEliteInt/

Ik weet niet hoeveel verschil er tussen de 2014/2015 modellen zit, de 2015 modellen staan nog niet op internet.

De Sport zou €499 kosten, is het die €100 meer dan de Base waard? Als ik liever de Base heb, kan ik waarschijnlijk het 2014 model (zie link) met korting aanschaffen of wachten op het 2015 model (laatst geldt ook voor de Elite).

De Vita Sport 2015 is 9v ipv 8v, heeft een alu vork ipv staal en betere derailleurs, crankstel en nog wat dingetjes, maar heeft smalle bandjes (28mm) en de velgen daarvoor, die verschillen van die van de Vita Base en zijn dus, naar mijn inschatting, specifiek voor dunne bandjes. Betekent dat er later hooguit 32mm banden op gezet kunnen worden. De hogere prijs is wel op zijn plaats.
En dan… het kleurtje…?

Ik heb nog eens even door de voorgaande berichtenwisseling gelopen en wat me opviel is dat je van €600 als aanvaardbaar budget terug bent gegaan naar €400. Voor een grote uitgaaf de kriebels krijgen is normaal. Dan zou ik niet verder wijfelen en die fiets in de buurt van de €400,00 kiezen die je mooi vindt, ook als je nog 6 weken moet wachten.
Andere wielen dan standaard?: dat is echt onhaalbaar in dit prijssegment, of je moet ze 100% voor eigen rekening nemen en dat was nu ook weer niet de bedoeling. Andere banden kun je altijd vragen. Mocht je over paar jaar echt een set andere, betere wielen voor bredere banden willen: die kosten handgemaakt vanaf €100,00. Daar hoef je geen compleet andere fiets voor te kopen.

Ik had €500 in gedachten, €100 meer of minder maakt niet veel uit.

Ik zit voornamelijk met dit stukje in m’n hoofd:
Het is niet nodig met hele dure fietsen te beginnen. Met hele goedkope (<€500, al is dat veel geld) beginnen is echter onverstandig. Grote kans dat de ergernissen over de gebrekkige kwaliteit je hele fietsplezier vergallen.

Wanneer ik ga beginnen met fietsen, wil ik het wel goed doen. Het zou erg zonde zijn als ik het niet leuk vind vanwege een slechte fiets.

Overigens wist ik niet veel eerder van de Vita Sport af, dit lijkt me een mooie middenweg. Ook heb de Trek 7.3 FX nog op m’n lijstje staan, die moet ook besteld worden dus kan ik niet meteen uitproberen. Vind het sowieso lastig om te kiezen zonder de fiets gezien en getest te hebben, bestellen kost nu eenmaal tijd.

Een fiets moet je inderdaad voelen.
De Vita Sport of de 7.3 FX; hou je nog wat centjes over voor een goede wielerbroek en een helm!
Veel fietsplezier!

.