AXA-ringsloten en de 'Poolse sleutel'

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/axa-ringsloten-en-de-poolse-sleutel/

Ringslotenfabrikanten weten dat dieven heel ingenieus zijn. Maar zo’n drie jaar geleden stond men bij AXA in Veenendaal toch versteld van het professionele op maat gemaakte gereedschap voor het kraken van ringsloten. Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als ‘Poolse sleutels. De eerste ‘Poolse sleutels’ doken in…

Op zich een veilig idee.
Maar wat als … ik mijn fietssleutel ben verloren?

Als ik de sleutel van mijn voordeur ben verloren, bel ik de lokale slotensmid.
Hoe goedgekeurd mijn voordeurslot ook is, de slotensmid heeft mijn deur in no time open.
Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen.
Wat maakt een fietsslot anders dan een deurslot?

Ik heb nog nooit een slotensmid nodig gehad en ik heb geen idee hoe hij het doet.

Een fietsslot is makkelijk open te maken met een slijptol en het vervangen is niet zo duur dus dat is denk ik altijd een optie.

Je kan vast en zeker ook een fietsslot wel op een “nette manier” open krijgen maar dat kost veel meer tijd en is duurder dan de slijptol en een nieuw slot.

Je slaat hier de spijker op de kop.
Zo lang fietssloten met een slijptol zijn te kraken, beschermen ze de fiets alleen tegen gelegenheidsdieven.
Een goed slot moet een fiets onverhandelbaar maken, als de fiets in verkeerde handen terecht komt.

Ooit hebben mensen het idee gehad om fietsendieven af te schrikken door het zadel te verwijderen, of het stuur onbruikbaar te maken.
Je hooit er nooit meer over.
Maar we kunnen dit soort ideeen een nieuwe kans geven met moderne electronica.

Zo maar een paar ideeen.

  • Het motortje in de zitbuis kan ook worden gebruikt om de trapas te blokkeren.
  • Motoren die in de velg worden ingebouwd, kunnen ook worden gebruikt om het wiel te blokkeren, maar verhinderen helaas niet dat het wiel wordt uitgebouwd.
  • Een electronische blokkeerinrichting van het stuur moet ook te bedenken zijn.

Een dure auto kan niet met een slijptol worden gestolen.
Daar heb je een smart key voor nodig, die bij die auto hoort.
Waarom is dat bij een fiets anders?

Een fiets is veel makkelijker te stelen dan een auto omdat je hem zo kan optillen en in een busje “gooien”, dingen die het stuur, de trapas, velgen blokkeren helpen daartegen niet.

Ik weet het niet.
Met een modificatie aan de spreader is onderstaande auto net zo snel op een bergingswagen geplaatst als de ondergrondse vuilcontainer voor mijn deur wordt opgetild en geleegd.
De vereiste investering vraagt wat meer kapitaal.
Maar onmogelijk is het beslist niet.

Ondertussen zijn er dus wel honderdduizenden fietsen uitgerust met een ondeugdelijk slot.
Ik heb nog nooit gelezen over een dwingende terugroepactie van AXA waarin wordt aangeboden om het ondeugdelijke slot te vervangen door een deugdelijk slot, tegen volledige vergoeding.
Fietsenmakers zijn in ieder geval weinig genegen om aan zo`n terugroepactie mee te werken omdat een beetje fietsenmaker drie weken continu nonstop bezig is om alleen de door hem zelf verkochte sloten te vervangen, zonder dat daar een cent omzet tegenover staat.

Met alle fietssloten van AXA zijn sinds 2005 problemen.
Fietsen zijn uitgerust met dit slot omdat het verplicht wordt gesteld door de verzekeraar.
Maar hoewel het slot verplicht wordt gesteld door de verzekeraar, dwingt de verzekeraar je niet om het nieuwste slot te kopen nadat een eerder gekocht slot ondeugdelijk blijkt te zijn. Omdat de type goedkeuring van stichtingART van kracht blijft Eenmaal goedgekeurd, is altijd goedgekeurd!!!
Het lijkt het niemand (fietsers, fietsenmakers, verzekeraars, overheid,…) te interesseren of de fiets tegen diefstal is beveiligd of niet.
Vergelijk het topic over het omkatten van fietsen.

AXA zegt prive detectives in te huren om aanbieders van blanke sleutels in de kraag te grijpen.
Bij BOL.com zijn ze inmiddels uitverkocht.
Maar op Marktplaats is de blanke sleutel voor elk AXA slot nog steeds gewoon te koop.
Je hoeft geen masterdegree in googlen te hebben om meer aanbieders te vinden.
De verzendkosten zijn duurder dan de sleutel zelf.

In onderstaand filmpje betuigt de directeur van AXA spijt over de slechte sloten van AXA ??

Op deze site wordt het probleem met de AXAsloten uitgelegd.
https://www.lockpickinguniversiteit.nl/axa-fietssloten/

De officiele cursus (met aanbevelingen voor het te gebruiken gereedschap) voor mensen die een fietsslot op de nette manier willen openen, staat uitgebreid in alle talen op YouTube

Zie je het openbreken van een slot als een sport, wordt dan lid van deze club
https://toool.nl/Lockpicking

Als je wilt weten hoe een fietskraak in zijn werk gaat

De blanke sleutel kon tot voor kort (in ieder geval tot 25 sept 2018) gewoon bij BOL.com worden gekocht:

Er zijn alternatieven voor AXA en ABUS.
De Britse variant van stichtingART, SoldSecure, beveelt heel andere fietssloten aan dan bij ons gangbaar zijn.

In dit filmpje laten de marketingmensen zien hoe knullig fietssloten worden getest.
Knullig omdat er ook filmpjes in omloop zijn waarin de gebruikte technieken wel tot een geslaagde diefstal leiden.

1 like

@tndmbkr, het bovenstaande is grotendeels oude koeien uit de sloot halen, al de bovenstaande informatie lijkt over de AXA SL7, AXA SL9 en AXA 583 fiets sloten te gaan die al een hele tijd niet meer verkocht worden.

Ik geloof niet dat die Silca moedersleutel / Loper /Blanco sleutel zomaar bruikbaar is om een Defender slot te openen, wat ik heb gezien is dat er veel kracht bij nodig is en dat doe je niet met z’n normale sleutel maar met een speciale tool, zie http://www.duinoord-denhaag.nl/node/106.

Mijn punt is:

  • dat het al vijftien jaar hommeles is met sloten van AXA
  • dat de verzekeraars het slot desondanks verplicht blijven stellen
  • dat AXA, noch de fietsers, noch de fietsenmakers financieel compenseert voor ondeugdelijk gebleken sloten
  • dat er nog steeds honderduizenden fietsen in gebruik zijn met een slot dat ondeugdelijk is gebleken
  • dat de handel nog grote voorraden ondeugdelijk gebleken sloten van de hand moet doen
  • dat de sloten van AXA sterk op elkaar lijken, en je kennis van zaken moet hebben om het kaf van het koren te kunnen scheiden
  • dat de handel kan blijven adverteren met de eenmaal ooit door ART toegekende sterren
  • dat ART zijn goedkeuring handhaaft nadat een slot ondeugdelijk is gebleken in de praktijk
  • dat ART geen rubriek depricated kent

Het zijn misstanden die tot vandaag de dag voortwoekeren.

Edit per 2018 02 09:
In 2007 was de FB nog van mening dat het keurmerk ART op de schop moest. Zo zou ‘kwetsbare’ sloten sneller, en niet pas na een jaar, het keurmerk moeten worden ontnomen.

En … denk je dat de andere merken beter zijn dan AXA? Zo ja, welke?

Ook zou ik graag eens getallen zien over het marktaandeel van AXA t.o.v. de andere fabrikanten.
Als AXA 80% van de markt heeft en 70% van de fietsen een AXA slot heeft…

Ik weet niet wat het marktaandel met de discussie van doen heeft.
Maar AXA is erg groot.
In oktober 2011 is het vijf miljoenste Defender slot gemaakt.
In december 2016 is het 60 miljoenste ringslot van de band gerold; sinds 1945 13 generaties.
AXA fietssloten worden verkocht in heel Europa, Afrika, Midden Oosten, Australie eo.
En sinds 2015/2016 hebben AXA en Kryptonite en Trelock dezelfde grootaandeelhouder; Allegion (de Amerikaanse tegenhanger van Accell)

Ik verwacht niet dat dat in ons voordeel is.
Nog meer sloten die precies op elkaar lijken.
Maar het maakt van AXA Bike security wel een bedrijf waarvan je zou moeten kunnen verwachten dat hun slot niet met een simpele blanco sleutel kan worden geopend.

Hoewel de kennis over kettingsloten en U-sloten nu is gebundeld met andere grote spelers in de markt van fietssloten, gaat het bedrijf niet meer investeren in kettingsloten ed.
Het bedrijf gaat vooral investeren in Connectivity van fietsen.
Sloten die jou informatie geven over de verblijfplaats van je fiets.
Sloten die je op afstand kan bedienen.

Met marktaandeel bedoel ik niet het financiële plaatje maar hoeveel procent van de fietsen een AXA slot heeft. Is dat percentage hoog dan is het niet verbazend dat AXA meer aandacht krijgt.

Maar … denk jij dat andere merken beter zijn dan AXA?

Het is niet zo gek dat bedrijven investeren in de verbonden toepassingen, bij de traditionele sloten zijn de technische limieten wel zo ongeveer bereikt. Ja, je kan een beter slot maken maar dat is zwaarder of duurder en veel maakt het niet uit in de tijd om een fiets te stelen.

Van mij hoeft het allemaal niet zo, de verblijfplaats van mijn fiets via het Internet, ik weet toch wel waar mijn fiets staat en bij het Internet heb je altijd gluurders.

Mocht hij gestolen worden dan ga ik er toch niet zelf achteraan en ik vraag me af wat de politie in z’n geval doet. Z’n €80 per jaar voor een verzekering vindt ik het dan weer niet waard.

O ja, z’n investering om een auto te stelen is niet nodig, z’n Poolse sleutel lijkt niet uniek te zijn voor AXA, noch voor fietssloten:

Nee, ik denk niet dat er betere sloten zijn.
Ik heb me snel georienteerd op Engelse websites over Kryptonite, en Duitse websites over Abus.
Overal klaagzangen over gemakkelijk te kraken sloten.

Geen fietsersbond ter wereld die het slot der sloten aanbeveelt.
Alle fietsersbonden wijzen de fietsers op de bekende diefstalpreventietips.
Voor mij is de belangrijkste: gebruik een slot dat niemand anders gebruikt

  • Ik vind het een probleem dat stichtingART niet functioneert.
    Ik heb het hierboven vastgesteld. Maar onze FB had dat al in 2007 vastgesteld.
  • Ik vind het een probleem dat het de verzekeraars geen bal interesseert of jij over een goed slot kan beschikken of niet. Zolang de premies minimaal kostendekkend zijn.
  • Ik vind het een probleem dat de fietsenvakhandel zich wel druk maakt over de fietsen die uit hun winkel worden gestolen, maar niet over de diefstal van jouw fiets.
  • Ik vind het een probleem dat fietsdiefstal zo gemakkelijk is, dat een dief al tevreden is met een opbrengst van EUR 100,- per fiets
  • Ik vind het een probleem dat het openbaar bestuur de diefstal van xxx000 fietsen niet een probleem vind dat aparte aandacht verdient.

Er zijn te veel mensen die verdienen aan de diefstal van jouw fiets.
En er is maar een die treurt.
Fietsdiefstal is als inflatie; er gaat waarde verloren.
Te veel inflatie werkt ontwrichtend.
Te weinig inflatie brengt de economie tot stilstand.
Een beetje inflatie houdt de economie draaiende.
Dat is het enige wat telt?

2 likes