Fietsenslot

Ik krijg binnenkort waarschijnlijk ene fiets met het AXA Defender RL Ringslot welke is ArT gekeurd dus betrouwbaar. Nou wil ik mijn fiets op twee manieren vastleggen dus ook ergens aan en word gewezen op de AXA insteekketting RLC welke een gehard stalen ketting 5,5 mm heeft en een insteek in het AXA ringslot. Dus hij word aan het ringslot zelf vastgemaakt een een vast object. Is dit wel veilig genoeg of voldoet een standaard aparte kettting om de fiets door frame mee ana een boom te leggen beter? De insteek lijkt wel handig. 

5,5 mm is natuurlijk niet de lengte van de ketting maar de diameter van het staal waarmee de schakels gemaakt zijn.

Je moet zelf de afweging maken tussen handigheid en veiligheid.

Het voordeel van een ringslot is dat het altijd op je fiets zit, met een insteekketting kan je je fiets snel aan iets vastzetten. Een apart (goed!) slot is echter veiliger en je kan dan ook je voorwiel en een ander deel van het frame vastzetten. Beide is natuurlijk nog veiliger, maar ook weer onhandiger.

Ik denk op de eerste plaats dat het geen ketting is van AXA van 5,5mm. Want die zou niets waard zijn, maar een stalen kabel. Ja, dat is een extra goede afschrikking, maar… fietsen worden ook gestolen wanneer ze aan de aarde worden vastgemaakt. Terplaatste doorgeslepen.
Een aparte ArT gekeurde ketting is ook goed, alleen meer werk en je moet hem ergens opbergen.