Cadans

Ik ben het sportieve fietsen nieuw leven aan het inblazen. Lees in de volle breedte heel veel hierover en door allerlei omstandigheden heb ik de hobby stil moeten leggen. Nu om wat sneller in conditie en wat verderop te komen een E-bike Cube Touring One 500 Mh.
Inmiddels bijna 1000 km verder betrap ik mij er op dat ik bijna continue in de hoogste (9e) versnelling rij. Dat is op mijn MTB ook zo dan alleen op het middelste blad.
Nu lees ik dat de Cadans juist zo belangrijk is om ellende te voorkomen. Nu plan ik tussen de tochten door al minimaal een rustdag in, maar afgelopen week protesteerden de beenspieren en de armen wat minder behoorlijk.
Na het lezen van allerlei stukjes rijd ik als oudere jongere (65) te veel op kracht.
Ik ga nu tochten maken van max 15 km en schakel dan niet hoger dan de 6e versnelling.
Is dit de methode om dat aangeleerde gedrag van stampen af te leren? Volop wind mee op een dijk voorlopig de 6 blijven aanhouden, of dan even laten vieren.?
Misschien moet ik het heel anders aanpakken.

Op jouw leeftijd is “stampen” vragen om knieproblemen, maar net zo goed funest voor jongere rijders. Souplesse is de kunst! Suggestie: hanteer 80 omw/min als minimum. Welke versnelling dat is, is van hieruit niet te bepalen.
Het is overigens verstandig eerst de gemiddelde snelheid op te voeren en daarna pas de gereden afstand.

Ik kon me herinneren ooit gelezen te hebben dat je met een cadans zo rond de 70 (voor niet-top-sporters) het laagste energieverbruikt/de hoogste efficiency hebt en dat is een beetje mijn doel

Even rondgezocht en dit artikel ondersteund dat en geeft voldoende aan dat het geen harde wetenschap is:

Het zou me niet verbazen als de e-bike het logischer maakt om met een lage cadans te rijden omdat die elke omwenteling ondersteund. Je bouwt met een e-bike minder snel conditie op dan met een normale fiets.

Bedankt voor de reactie. Hierdoor aan het verder zoeken geslagen. Ik heb een cassette van 11-36 9 versnellingen. Voorblad 38T. Wielomtrek 2.25.

Nou bij 80 omwentelingen per minuut waarbij afstand niet belangrijk is en ik in een lager verzet ga rijden v5 of v6. 20T of 17 kan ik nu berekenen hoe hard ik zal moeten rijden.
Als mijn berekeningen kloppen is dat 20,5 of 24 km per uur.
Nou fietste ik redelijk gemakkelijk die 24 km per uur maar dat doe ik in de hoogste versnelling.
Lastig allemaal als gesuggereerd wordt dat bij een e-bike andere spelregels gelden.
Tachtig omwentelingen in de hoogste versnelling op een e-bike redt je niet. Bij 25 km is de ondersteuning geheel weg en mijn e-bike weegt 10 kg zwaarder dan mijn mtb.

Ja, met een e-bike is het anders.

Nou fietste ik redelijk gemakkelijk die 24 km per uur

Dat is strikt gezien al niet waar want van de energie die nodig is om die 25 km/h te fietsen wordt een aanzienlijk deel geleverd door de e-bike.

De e-bike heeft verschillende ondersteuningsniveaus turbo, sport, tour en eco en je zou eens terug kunnen gaan naar het laagste (Eco) niveau. Ook een fiets zonder ondersteuning is geen slecht idee,

Nu ik fiets alleen in de ecostand. Alleen de Stichtse Brug wind tegen was lastig. Tandje er bij. Als ik vanuit Soest naar huis ga probeer ik boven de 25 km te koersen.

In de Eco stand geeft de motor nog 40% ondersteuning

Om op een sportieve fiets (nog niet eens een racefiets) 25 km/h te gaan heb je 100 Watt nodig, met 40% ondersteuning 60 Watt. Dat is onder de 75 Watt om aan de norm gezond bewegen voldoen voor ouderen te voldoen en ruim onder de 100 watt voor fitte volwassenen.

Wat mij opviel is dat het verschilt tussen wind mee en wind tegen erg klein was en dat het mentaal veel moeite kosten om 100 watt te blijven trappen omdat met minder inspanning de snelheid niet omlaag gaat (de motor werkt dan gewoon harder).

Dat is precies wat het fietsen op een elektrische fiets anders maakt.

Goede vriendin met e-bike: je wordt er lui van.

Ik ga flink wat omwentelingen maken in een lage ondersteuning en lagere versnelling. Gisteren merkte ik wel degelijk dat mijn hartslag flink de lucht in ging. Ik ga met mijn fitness horloge testen of dat ook zo is. Vergeet trouwens niet dat de vergelijking e-bike en racefiets volkomen mank gaat. De E-bike weegt bijna 2 keer zo zwaar en daarnaast til ik zelf ook nog flink wat kilo’s mee. Kortom ik zal met mijn hybride watch kijken of ik inderdaad met verbetering van mijn conditie bezig ben.
Ik had de hoop dat een e-bike me daarbij toch zou kunnen helpen.

Mooi dit forum. De reacties zetten aan om weer verder te zoeken. De suggestie dat e-biken helemaal niet zo gezond is, is gedeeltelijk ook waar ook. Dat was voor mij in eerste instantie aanleiding om de vraag te gaan stellen.
Ik gebruik de e-bike niet voor ritten in de buurt of naar de stad. Het is om afstanden van 20-50 km wat makkelijker te overbruggen, wat door omstandigheden de afgelopen jaren niet meer ging. Dat fietsen doe ik in de laagste ondersteuning omdat ik wel aanvoel dat je je wel moet inspannen om de conditie te verbeteren.
Dat valt nog helemaal niet mee om op met behulp van e-bike de conditie substantieel te verbeteren. Ik zal ook vaker op mijn mtb op pad moeten om daar iets aan te doen.
Wel de lol van die lange tochten door de natuur heb ik natuurlijk wel te pakken.

1 like

De kracht waarmee je op de pedalen trapt is vrij constant en kun je niet door trainen veel hoger krijgen. Wil je met meer inspanning fietsen dan moet je dus met een hoge candans fietsen en niet met meer kracht op de pedalen.
Dus rustig fietsen kan in lage candans, Hard fietsen met hoge cadans. Dat betekent ook dat je paradoxaal genoeg iets moet terugschakelen als je harder wilt omdat dan je beentempo omhoog moet en niet de beenkracht.
Of je dat op een ebike doet of mtb maakt niet uit. Zonder ondersteuning merk je wel veel beter wat je doet.

Om conditie op te bouwen moet je fietsen met de juiste cadans 70-80, en dan zo hard duwen dat je hartslag gaat naar ca 70-80%% van je maximale hartslag.
Je maximale hartslag is 220- je leeftijd.

Dus voor een 65 jarige is de maximale hartslag 155. Om conditie op te bouwen ga je dan tussen de 110 en 125 zitten. En je inspanningen duren best langer dan 1 uur.

En natuurlijk kan je met een ebike conditie op bouwen, mits je ook zelf goed bijtrapt en die hartslag wat omhoog duwt.

Dat is niet meer dan een vuistregel. Kan best met een inspanningstest 165 slagen per minuut blijken te zijn.

Hard duwen om je hartslag omhoog te brengen moet je juist niet doen!
Voorbeeld: Je fiets met cadans 60 en 100watt rustig 20 km/h. Nu ga je 200watt trappen. Je snelheid wordt dan ongeveer 25km/h. Je beentempo gaat dan ook 25% omhoog naar cadans 75. De kracht op de pedalen gaat dan 60% omhoog. Beter is het om de cadans naar bv 90 te brengen. De beenkracht wordt dan maar 33% hoger.
Op een ebike is het nog erger als je rond de 25 km/h fiets. Wat je er zelf bijtrapt gaat er dan af van de motor. Door harder trappen gaat je snelheid en dus ook de cadans niet omhoog.

Ik ben ook van plan om mijn cadans omhoog te brengen. Ben vandaag 70 km op pad geweest en de versnelling voor 95% op de 6-7 gehad. Eerder fietste ik meestal in de hoogste versnelling. Een raar gevoel in het begin, maar ik begin er aardig aan te wennen.
Het is wel zo dat als ik niet flink vaart maak, ik van mijn horloge het signaal krijg dat ik niet met verbetering van mijn conditie bezig ben. Ik moet dan echt door de snelle trapbewegingen mijn hartslag opvoeren.

Het aanleren van souplesse kost tijd: maanden, geen weken! Daarvoor heb je geen apparaten nodig. Je moet leren luisteren naar je benen.

Bedank Sjef. Die deden flink zeer afgelopen dinsdag na 70 km fietsen . Ik knalde er vroeger flink tegenaan en na 1 tot 2 uur was ik dan wel
weer boven Jan.