Crank en cassette vervangen

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over Crank en het Freewheelcassette vervangen.Ik ben begonnen om mijn fiets klaar te maken voor de winter, en kom er achter dat de tanden van Crank versleten zijn.
Nu vroeg ik me af waar ik op moet leten als ik een nieuwe crank en cassette wil kopen.

Ik heb nu:
Shimano MF-HG37 Cassette
Shimano Altus achterderailleur
Shimano Crank (type onbekend)

Kan ik gewoon iets anders zoeken zolang de tanden en het aantal speed het zelfde is of moet ik de zelfde onderdelen zoeken.

Tips zijn altijd welkom
Eisenhouwer

Een Giant met een 7v pignon is minstens 15 jaar oud, waarschijnlijk meer. Wat voor fiets is dan nog onduidelijk. Een mountainbike, stadfiets, hybride? XL is de framemaat en Aluxx is de aanduiding die Giant gebruikt voor de gebruikte aluminiumlegering, overigens bij de betere modellen. Als het een mountainbike is dan kunnen door takken enz bij de goedkopere onderdelen tanden scheuren en afbreken.
Het is zeker verstandig voor- en achterkant en ketting gelijk aan te pakken. De onderdelen van de lagere groepen zijn goedkoop, daarvoor hoef je het niet te laten. Succes met de klus.

Bedankt voor je reactie Sjef,

De achterkant is niet echt versleten pignon valt mee, op de crank is 1 tand verbogen en ingescheurd hoe dit gekomen is zou ik niet durven zeggen. Daarom dacht ik dat het misschien handig was als ik de voorkant vervang ook de achterkant te doen.
Weet niet of dit nodig/verstandig is?
Ik heb een Giant XL aluxx weet niet of dit een type is kan verder niks op de fiets vinden, durf niet te zeggen hou oud de fiets is ergens rond de 5 jaar denk ik.

In grote lijnen heb ik het benodigde gereedschap, stukje bij beetje verzamel je een hoop gereedschap.

Dezelfde onderdelen is vaak niet mogelijk, de tijd heeft niet stilgestaan. Vermeld eens het type fiets?
De cassette is geen cassette, maar een schroefpignon. Ze zijn er in meerdere soorten. Als je tevreden bent met het verzet, dan koop dezelfde. Als de kettingbladen versleten zijn, zijn de tanden van de pignon dat dan niet? Je zult zeker ook een nieuwe derailleurketting nodig hebben, versleten of niet. Een oude ketting, ook als die nog op lengte is, loopt absoluut niet op de nieuwe tandwielen.
De crank: typenummer staat achterop de cranks bij de pedaalschroefdraad. Indien het bouwjaar in een ver verleden ligt, dan moet je er rekening mee houden dat de specificaties van het nieuwe crankstel flink veranderd zijn en dan met name de kettinglijn. Je oude voorderailleur zou wel eens niet voldoende bereik hebben om het buitenblad te bereiken. Losse bladen (als die niet vastgelast zijn) zijn bijna altijd duurder dan een compleet nieuw crankstel. Heb je alle benodigde gereedschap?
Er zijn nog wat wetenswaardigheden/trucs mocht de nieuwe crank een te grote kettinglijn hebben. 50mm is tegenwoordig de standaard. Dat lees ik hier dan wel.

Bedankt voor de info Sjef.
Wordt een leuk klusje voor mijn vakantie.