Elektrische fiets en fietskar?

Heeft iemand ervaring en tips met de aanschaf van een elektrische fiets en het bevestigen van een fietskar (kinderen, hond) daaraan? En welke ervaringen zijn er met het rijden van zo’n combinatie? Wij overwegen aanschaf i.v.m. onze hond die steeds slechter loopt.
Welke elektrische fiets is hiervoor goed geschikt? Waar moeten wij aan denken bij aanschaf van fiets en/of fietskar?

Waarom zou dit anders zijn dan bij een echte fiets? De bevestiging moet mogelijk zijn, vaak aan de achteras van de fiets, soms aan een koppeling gemonteerd ter hoogte van de zadelpen of daaronder.


meer fiets, meer mens, Sjef

hallo,

Ik heb een sparta ion en heb in Duitsland een grote tot 40 kilo hondenaanhanger gekocht die prima achter de electrische fiets past.
Nu heb ik een kleinere gekocht (doggyride) die past niet ivm het koppelstuk dat je aan de achteras moet bevestigen, maar er schijnt iets voor te zijn waardoor het wel mogelijk is!
succes, groet Sita

Goedemorgen !

Ik ben de trotse en gelukkige eigenaar van een electrische fiets, maar ik vraag me af of ik een verhoogd risico loop als het bliksemt !

Weet iemand dat ?

Voor auto's zeggen ze altijd dat je er volkomen veilig in bent vanwege het feit dat hij op rubber banden staat en er dus geen geleiding is naar aarde.... ik ben elektrisch slechts beperkt onderlegd, maar met mijn leken-verstand zou ik dan aannemen dat dat op een elektrische fiets niet anders is, het verhaal van de rubber banden lijkt hetzelfde.

Moderator, het lijkt mij dat deze discussie in een ander topic hoort dan aanschaf fiets /elektrsiche fiets en fietskar. 

Heeft er iemand ervaring met een elektrische fiets waar een kind op achterop kan?

Volgens de fietsendealer zijn hiervan de bagagedragers niet stevig genoeg.

Mvg J

Beste J,

Het ligt aan het merk van kinderzitje, maar bv van Bobike worden niet op de bagagedrager bevestigd, maar aan het zadelbuisframe. Zo "hangt " het kinderzitje boven je bagagedrager! 

Bagagedragers van fietsen, waarom zou dat niet gelden voor e-fietsen?, zijn slechts geschikt voor een belasting van 25 kg. Bij sommige e-fietsen zitten de accu('s) erin gemonteerd. Een grotere belasting zou in dat geval de accu kunnen beschadigen. Indien die op een andere plaats zitten, dan geldt voor gewone fietsen de DIN belasting van totaal 110 kg, maar het zou kunnen zijn dat de buisjes van de bagagedrager doorbuigen, indien meer dan toegestaan belast.

Verhoogd risico niet, maar als persoon op een metalen voorwerp, bijv in een open vlakte ben je kwetsbaar, maar dat is ook zo als je loopt. De vergelijking met een auto is nonsens, want je zit niet in een kooi (wet van de kooi van Faraday) zoals een auto. Er is dus geen verschil met een andere fiets.

Kan iemand mij over het fietsmerk e-bike Pointer wat vertellen of het een goede of degelijke fiets is. 

hallo Sita,

 

ik zit inderdaad met het probleem wat jij beschrijft mbt de ION!

weet jij wat hoe het wel mogelijk is die adapter te bevestigen?

bedankt!

Ik heb een Koga Myata fiets en heb een Innopet hondenfietskar gekocht.
De kar kan niet op mijn fiets geplaatst worden. De Innopet leverancier voelt zich niet geroepen dit te melden op de website en zegt dat zijn fietskarren niet geschikt zijn voor elektrische fietsen. Ik heb dus dikke pech met deze miskoop.
Weet iemand een oplossing waar ik misschien het verbindingsstuk kan laten lassen op mijn fiets?

Dank en groet
Laura

Ik heb een Koga Myata fiets en heb een Innopet hondenfietskar gekocht.
De kar kan niet op mijn fiets geplaatst worden. De Innopet leverancier voelt zich niet geroepen dit te melden op de website en zegt dat zijn fietskarren niet geschikt zijn voor elektrische fietsen. Ik heb dus dikke pech met deze miskoop.
Weet iemand een oplossing waar ik misschien het verbindingsstuk kan laten lassen op mijn fiets?

Dank en groet
Laura

Ik heb een Koga Myata fiets en heb een Innopet hondenfietskar gekocht.
De kar kan niet op mijn fiets geplaatst worden. De Innopet leverancier voelt zich niet geroepen dit te melden op de website en zegt dat zijn fietskarren niet geschikt zijn voor elektrische fietsen. Ik heb dus dikke pech met deze miskoop.
Weet iemand een oplossing waar ik misschien het verbindingsstuk kan laten lassen op mijn fiets?

Dank en groet
Laura

Lassen aan je fiets is sterk af te raden. De garantie gaat in elk geval verloren. Ook zal de regelelectronica/motor waarschijnlijk doorbranden, indien niet uitgebouwd. Ik ken het verbindingsstuk/constructie fiets niet, maar daarnaast is het ook nog de vraag of het technisch mogelijk is. Tegenwoordig zijn alle frames van aluminium. Heel speciale techniek nodig om te lassen (als het al kan!). Ik zou de oplossing zoeken in (het laten maken van) een passend hulpstuk dat je vast klemt op de juiste plaats om het karretje aan te kunnen koppelen.

Laura, laat dit bericht (en mijn antwoord) verwijderen door het webteam (via contact pagina). Het staat er drie keer op. Opgeruimd staat netter!
Ik heb je elders geantwoord.