Ervaringen met melden onveilige situaties?

In augusts 2x melding gedaan over onveilige situaties, 1x Almere (onveilige bocht, zie foto), 1x Amsterdam (te smal fietspad over Amstel omdat niet gesnoeid werd). Resultaat: geen enkele reactie van gemeente Amsterdam, Almere verwees ten onrechte door naar Rijkswaterstaat die weer naar Almere verwees, maar waarna er wel actie is ondernomen maar het probleem niet structureel is opgelost.

Kreeg wel een telefonische enquete juffrouw aan de telefoon die kwam vragen hoe mijn klacht was opgelost (maar die daar natuurlijk zelf niks mee ging doen).

Hoe zit bij andere gemeentes, is het daar beter ? Of blijft het daar ook bij mooie websites en geen actie ?

Dat zand komt ergens vandaan en volgens mij betekend het dat de constructie van talud van het viaduct wordt aangetast, niet goed.

Wel eens bij Rijkswaterstaat een melding gemaakt van een vergelijkbare situatie waarbij de weg over het viaduct wel een autosnelweg was. Dat is toen wel opgelost maar ik denk dat het een jaar heeft gekost.

Als het mijn dagelijkse route was zou ik denk ik een keer zelf met een schep aan de slag gaan.

Misschien eens proberen door bij de gemeente Almere aan te geven dat de talud van het viaduct beschadigd is? :wink:

De weg die er over gaat is de A6, dat is dus ook een brede autosnelweg. Probleem zou m.i. door gemeente en Rijkswaterstaat samen moeten worden opgelost, maar geen van beiden voelt zich waarschijnlijk echt verantwoordelijk zodat er niks gebeurt. Maar misschien helpt mijn tweede melding die ik vandaag heb gedaan, ik post hier wel wat het resultaat wordt.

Scheppen is trouwens wat er de eerste keer is gedaan, maar met een paar flinke regenbuien ligt er weer opnieuw zand.

1 like

Een viaduct van een autosnelweg als de A6 is volledige de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat, Almere heeft daar niets mee te doen.

Ik vermoed dat je eerste melding was ā€œzand op de fietspadā€ en dat triggert denk ik bij RWS niet de juiste doormelding. Ik zou het helemaal gooien op de ā€œondermijning van het taludā€, dat zou wel een actie van een wegregisseur moeten opleveren.

In mijn woonomgeving een vergelijkbaar probleem.
Snelweg kruist fietspad. Regenwater sijpelt langs het talud. Fietspad wordt gebruikt als wateropvang.
RWS heeft een onderzoek toegezegd.
Fietsers zijn berustend in hun lot.

====== ===== ======
Edit: Toen de snelweg werd aangelegd (2016), had RWS het fietspad nodig voor de werkzaamheden. Ook toen moesten fietsers zelf hun weg vinden. En de gemeente vond het wel best.
Een enkele fietser nam de moeite om zijn onvrede over deze situatie te uiten.
In die tijd had de FB nog een meldpunt. Maar dat is drie jaar later gestopt vanwege te weinig meldingen.

Oorzaak van het probleem is de afvoer van de snelweg, waar het fietspad onderdoor loopt. Bij de buitenste pilaar bevindt zich namelijk een gat, waardoor het water op de snelweg en rond het geluidsscherm naar beneden stroomt.

Rijkswaterstaat onderkent dat de waterpartij op het fietspad problematisch is, maar een oplossing is niet eenvoudig.

Kom op zeg, je hoeft zelfs geen loodgieter te zijn om te weten wat de oplossing is, een regenpijp! Waarheen? Op 30 meter van de twee punten is een sloot ā€¦

@LuukVisscher: Een ideetje naar aanleiding van het artikel, schakel eens de lokale media in.

Dat heeft een lokaal medium nog eens gedaan.
En werd door RWS bedankt voor zijn/haar betrokkenheid.

Onze redactie meldde zich ook bij RWS en kreeg (ā€œmet veel dank voor uw betrokkenheidā€) te horen, dat, zo werd ons verzekerd, ā€œeen medewerker de situatie zou gaan beoordelen. Als de veiligheid in het geding komt, volgt zo spoedig mogelijk reparatie.

1 like

Op maandag na de melding deze mededeling:

Beste inwoner,

Op 16 september 2023 om 10.34 uur heb je een melding gedaan bij de gemeente. Je melding is gesloten. In deze e-mail lees je hier meer over.

Je liet ons het volgende weten
Tweede keer dat ik dit meld. Fietspad onder de A6 door van Poort naar Haven, naast de autoverbinding Poortdreef - Gooimeerdijk West ligt weer vol met zand na de regen van afgelopen week. Na de vorige melding is er zand weggehaald, maar het onderliggende probleem (fietspad ligt vlak naast talud waar bij elke regenbui zand afspoelt en er is ook veel niet onderhouden overhangend groen) is niet opgelost. Zie foto.

Is het wachten tot er een keer twee fietsers of scooters frontaal op elkaar klappen met zwaargewonden als gevolg voordat hier echt wat aan wordt gedaan ? De bocht is sowieso al onoverzichtelijk en van de Amsterdam kant kom je met flinke snelheid van een heuvel af.

En kom niet opnieuw met het verhaal dat dit voor Rijkswaterstaat is: het fietspad is de verantwoordelijkheid gemeente Almere. En eventuele gewonden dus ook.

Wat hebben wij kunnen doen?
Wij hebben de aannemer opdracht gegeven om uw melding te verhelpen. Dit gebeurt binnen maximaal 14 dagen.

Bent u tevreden met de afhandeling van uw melding?
Ja, ik ben tevreden Ik ben tevreden

Nee, ik ben niet tevreden Ik ben niet tevreden

Gegevens van je melding
Nummer: SIG-68349
Gemeld op: 16 september 2023, 10.34 uur
Plaats: Locatie is gepind op de kaart

Twee week later is er nog steeds letterlijk NIETS gedaan.

1 like

Nu maar eens wat raadsleden (nog een hele klus want er zijn meer dan 10 partijen) aangeschreven. Eens kijken wat er nu gebeurt.

Een zeer snelle reactie van raadslid Kees Sanderse, waarna er de volgende ochtend meteen geveegd is. Hulde hiervoor, al is het onderliggende probleem nog niet opgelost, maar dit is in ieder geval een begin.

Oorverdovende stilte van de andere 10 raadsleden die ik aanschreef, trouwens.

1 like

Mbt het fietspad tussen Vlaardingen en Schiedam.
Er is, vanwege de vorst, een bord ā€œfietsers afstappenā€ geplaatst.

Ik weet niet wat me het meest ergert.
De berustende houding van de fietsers, of de gemeente die vlak voor de gevaarlijke plek stopt met strooien.

1 like

Ik weet wel wat mij het meest ergert, Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat bezit de brug waar het water vandaan komt en loost die zomaar op het fietspad. Als gemeente zou ik zeggen, prima maar je zorgt maar dat dat water niet terecht komt op het fietspad maar in de regenopvang of in een sloot.