Feedback Routeplanner + iPhone App

Allereest, bedankt voor de goede fietsrouteplanner, het plannen van een route via fietsknooppunten werkt voor mij tot nu toe goed.

Ik ben nu aan het proberen mijn iPhone om te toveren in een GPS navigatie voor fietsen. Hiervoor heb ben ik dus ook bezig met de FietsPlanner app. Ik heb wat feedback over mijn ervaringen, en ik hoop dat ik met het hier posten ervan de ontwikkelaars bereik. Mocht dit niet het geval zijn, laat mij a.u.b. weten waar ik het dan wel naar toe moet sturen.

Feedback over Planner/App:

- Het plannen van een route op een PC is makkelijker dan op een iPad. Op een iPad (zeker een mini) is de bovenste balk erg groot. Het zou mooi zijn als deze balk ook zou kunnen worden geminimaliseerd als je het pijltje omhoog aanklikt.

- Het niet visueel kunnen plannen in de app is wat jammer,  maar zolang je kan plannen in je browser en later openen in de App is dit niet een erg groot probleem. (Ik weet dat je kan plannen met locaties, maar dan moet je echt weten waar je heen wil.)

- Als je niet teveel data wil gebruiken onderweg (en batterij sparen), dan wil je graag de map tiles om je route heen offline kunnen opslaan. Op dit moment moet je zelf inzoomen en de route bekijken en dan slaat hij tiles op in de cache. Maar het zou mooi zijn (en natuurlijk beter voor bandbreedte van de server) als de tiles netjes in een cache worden gezet. Veel mensen fietsen toch in hun eigen buurt dus over de loop van tijd zal de app de omgeving in de cache hebben. Dit zal de app ook veel sneller maken.

- Als je ergens anders in de app, b.v. Steun Ons / Help, kijkt tijdens navigatie (terwijl je niet online bent) is het niet mogelijk terug te gaan naar je route / navigatie. Je moet dan eerst weer via "mijn routes" gaan, en dit gaat niet offline. Ga je dan weer online, dan wordt er weer naar je token gevraagd. Dan moet je weer de route opnieuw laden. 

- De Turn-by-Turn navigatie is een goede optie, het is een optie die in niet veel apps zit, die ik nog wat beter moet testen. Maar wat ik wel van zie is dat het text only is. En tijdens het fietsen zou het mooier zijn dat ik niet een hele zinnen hoef te lezen. Richting Icons + Afstand tot afslag + eventueel naam volgende straat zou mooier zijn.

- Opslaan als .GPX / .KML is een geweldig optie in de routeplanner. Je kan dan naar jezelf mailen en open in andere navigatieprogramma's zoals Maps 3D (heeft offline map functie, en OpenCycleMaps met knooppunt informatie erop). Het zou natuurlijk mooier zijn als je vanuit de app van de Fietsplanner kan "Sharen", zodat je "Copy to Maps 3d" bevoorbeeld krijgt. (iPhone Dev: UIActivityViewController)

Dit is voor nu voldoende feedback denk ik. Ik weet dat de fietserbond werkt met vrijwilligers, dus ik weet dat er niet altijd geld en / of tijd is om de app verder te ontwikkelen. Maar de iPhone App heeft heel veel potentie, zeker omdat er Turn-by-Turn navigatie inzit, maar alleen als die iets verder doorontwikkeld wordt.

Beste Paradox,

Bedankt voor je uitgebreide analyse en feedback.

We nemen dit zeker mee!

Geen probleem.

Ik heb nog een aanvulling over de planner meer ruimte te geven bij het gebruik van een iPad. Ik gebruik daar Chrome browser en als je op een pagina naar beneden scrolled, dan gaat de app fullscreen. Echter op de fietsrouteplanner pagina kan je niet verder naar beneden scrollen aan gezien de pagina zich aanpast aaan de grootte van de schermresolutie (ofzo). Volgens mij moet mogelijk zijn om de. Kaart precies de grootte te geven van je resolutie (eventueel met een toggle?), zodat als je naar benedenl scrolled de browser fullscreen gaat, zodat je opeens een mooie grote map hebt om op te plannen.