Fiets met verbrede ACHTER-bagagedrager

Goedemorgen!

Al enige tijd ben ik op zoek naar een fiets om de hond ook mee te kunnen vervoeren. Liever geen bakfiets, want die vind ik te lang & groot. Liefst zou ik de hond (middelgroot-25 kilo) achterop in een bak zetten. Sowieso snap ik niet dat al die bakken aan de voorkant zitten, wellicht is dit steviger? Het lijkt mij fijner en stabieler fietsen om het gewicht aan de achterzijde te hebben. In Brazilie zag ik onlangs allemaal stevige stads/transportfietsjes met verbrede bagagedragers achter, waar enorme bakken op pasten. Ik vraag me af of een 'standaard' bagagedragerverbreder stevig genoeg is voor het gewicht, bestaat er een fiets, of andere oplossing, om wat meer gewicht aan de achterzijde te kunnen vervoeren? Ik kwam wel de site van de Fietsfabriek tegen, die fietsen op maat maken. Best prijzig denk ik, dus ik wilde eerst even checken of er misschien een eenvoudigere oplossing is...

Dankjewel vast!

Karlijne

Een bak met 25kg voorop is zeker niet veilig. Goed voor wat kleine boodschappen, maar niet voor een bak met flinke hond. Achterop is veel stabieler en dus veiliger. Een standaard bagagedrager is gegarandeerd tot 25kg. Mits stevig verankerd kan daarop een bak worden gemonteerd voor de hond. De bagagedrager van de Fietsfabriek is gegarandeerd tot 80kg en is ook los te koop. Of de afmetingen afwijken is mij niet bekend. Kwestie van een mailtje naar de fabriek of een dealer. De vraag is of het wel nodig is. In derde wereld landen zie je vaak zelf gefabriceerde constructies om zware lasten te vervoeren. Met een beetje handigheid kan dat in Nederland ook.
Er zijn nog van die opzet dragers door scholieren gebruikt om hun schooltas dwars te vervoeren. Stevig zijn die niet, geen meerwaarde, denk ik.

Dankjewel voor de snelle reactie! Die opzetdragers voor schooltassen ken ik nog wel van vroeger ja, maar die zijn inderdaad veel te instabiel denk ik voor dit gewicht. Ik ga achter de verstevigde bagagedrager van de Fietsfabriek aan, hoef ik er alleen nog maar een fiets onder te kopen haha
Ik dacht misschien worden er ergens in NL wel van die ‘simpele’ stevige transportfietsjes gemaakt/verkocht…?
(Heb een fotootje maar zie niet waar en of je die kan uploaden?)
Groet!
Karlijne

Hoi Karlijne,
Ben deze keer wat trager: als je me een fotootje ter beoordeling wil sturen: sjefsch apestaartje home.nl
Op dit forum kun je alleen letters versturen! :frowning:

Moderne transportfietsjes zijn een hype en hebben niets met extra stevigheid te maken.