Fietstassen

Voor mijn nog aan te schaffen hybride ben ik op zoek naar goede dubbele fietstassen. Het is voor gebruik woon-werk en boodschappen, en af en toe een toertocht. Dus geen fietsvakanties.

Nu kwam ik het merk Basil tegen wat me wel interesseert. Enkele van deze tassen uit hun collectie maken gebruik van het zogenaamde MIK kliksysteem. Heeft iemand daar ervaring mee? Het lijkt me zo handig als je dubbele tas in een keer van je fiets kunt halen, bijv. met je boodschappen.

Vooropgesteld: Ik woon buiten een dorp, en doe boodschappen in het dorp bij de supermarkt.
Boodschappen gaan gewoon in de dubbele fietstas die ouderwets met ā€˜touwtjesā€™ aan de bagagedrager vast geknoopt is, en bovendien niet eenvoudig los te maken is. Met boodschappenkar naar de fiets, over laden en klaar. Thuis is het iets vaker lopen tussen fiets en voorraadkast, maar de fietstassen zijn nu ook weer niet zo groot dat je een halve dag bezig bent.
Het is alleen even opletten of plannen als ik meerdere winkels in wil en de tassen al deels gevuld zijn. Dat gaat al geruime tijd goed, bovendien ben ik niet de enige die meerdere winkels langs ga, en ik hoor nooit iets over diefstal.
Uiteraard zal dat in een grootstedelijk gebied anders zijn.
p.s.
Laatst fietsend naar de dierentuin heb ik de tassen wel van de fiets gehaald om te voorkomen dat de altijd in de tas aanwezige reparatieset, -tools en pomp ā€œgeleendā€ werden. Better safe than sorry.

Dank je. Ik dacht even dat je met boodschappenkar een bolderkar bedoelde voor het thuis overladen en dan richting voorraadkast :slight_smile:

Ik ken het niet, maar voor anderen, om een idee te krijgen:

https://www.mik-click.com/nl/over-mik/

Wel iets op youtube van te vinden maar dat zijn geen gebruikerservaringen.

Dank je. Goed dat je de werking er nog even bijzet.
Het is wel wat duurder als ā€˜gewoneā€™ fietstassen, maar misschien is het de investering waard.

Ik heb al jaren de ORTLIEB tassen achterop. Waterdicht, oersterk en kunnen tot redelijk hoog (bĆ³ven de drager) worden gevuld en tĆ³ch afsluitbaar.
Ze klikken rechtstreeks met een snelkoppeling aan de bagagedrager.
Zijn eenvoudig (ā€¦) los te klikken en dat is mogelijk een ā€˜zorgā€™ als je de fiets + tassen onbeheerd achter moet laten.
Verder gewoon TOP tassenšŸ‘šŸ»

MIjn vrouw gebruikt dagelijks haar inmiddels 20 jaar oude Ortlieb tassen.
Volledig volgeladen met lap top en andere zaken.
Nog steeds waterdicht en alle sluitingen zijn nog steeds heel.
Het enige wat kapot gegaan is is het rubber waarmee je ze over je schouder draagt.
de koppelingen voor je fietsdrager zijn volledig instelbaar.

1 like

Het lijkt me dan dat 2 losse tassen met kliksysteem makkelijker werken dan 1 dubbele tas met kliksysteem. bv je hebt 12 kg aan boodschappen. Dan is dat makkelijker te dragen (links en rechts) en vast te klikken dan dat dit in 1 dubbele tas zit met 12kg. Ook in- en uitladen gaat makkelijker als de tassen niet verbonden zijn. En heb je maar weinig nodig dan hoef je maar 1 enkele tas mee te nemen.

1 like