Fiets aanpassen

Hallo,
Ik heb een Dawes hybride sportfiets met stalen frame.
Vanwege een spierziekte kan ik mijn been niet meer over het zadel krijgen.
Ik ben op zoek naar iemand die mijn fiets zo kan aanpassen dat ik hem weer kan gaan gebruiken.
Ben jij dat, of ken je iemand die dat kan, dan hoor ik graag van je, om te kijken wat er mogelijk is.

Hartelijke groet,
JanWillem

Beste JanWillem,

Een diamantframe aanpassen naar lage instap kan eigenlijk niet.
De makkelijkste oplossing lijkt me een fiets met lage instap zoeken met vergelijkbare onderdelen en zithouding.
Weet niet hoe laag de instap moet zijn. Klassieke stalen damesframes zijn vrij slap. Beter kun je zoeken naar een fiets met frame met oversized aluminium buizen.

Dank voor je reactie.
Ik zie zelf nog 2 opties.
Een 2e buis boven de buis die van trapas naar stuur leidt, met extra ruimte voor een instap; of een noviteit: een stang die verwijderbaar is of een scharnier heeft. Dan kan er op en afgestapt worden zonder en gefietst mèt stang.
Dat is een uitdaging voor creatieve geesten en handige handen.

Zoiets:

$_84

Mag ik een derde optie opperen?
Hoewel ik zonder foto en meer gegevens van de fiets moeilijk kan beoordelen of deze optie haalbaar is.

Is het mogelijk om van achteruit op te stappen?
Je pakt de fiets bij het zadel, en stelt je achter de fiets op.
Vervolgens trek je de fiets tussen je benen door.

Als de zadelpen iets dikker is dan gebruikelijk, kan je een dropper post overwegen.
Met een dropper post kan je het zadel omlaag duwen, en al fietsende omhoog laten komen.
Niet goedkoop, wel minder duur dan jouw opties.

Een custom build frame tijdens de bouw voorzien van een bovenbuis met S&S koppelingen gaat minimaal 719 euro kosten,
After market komen daar nog een paar euro bij.

En dan zijn er nog Avaghon maatframes: of ze ook een bestaand frame aanpassen: even bellen!

http://www.avaghon.nl/nl/onze-fietsen/avaghon-maatframes

Ik voeg hier nog toe dat je voor het plaatsen van dropper-post een zadelpen met minimaal 30,9mm dik moet hebben.

Dank je voor deze 3e optie. Is nieuw voor mij. Het frame is een Reynolds 501 double butted.
Ik heb even gezocht op internet, maar kan de diameter ervan nog niet vinden. Thuis even meten.
Wel zal de drop flink groot moeten zijn, en dan is een diameter van 31.6 nodig. Hoewel de SDG Tellis Dropper Seatpost 15 cm drop heeft bij 30.9 mm.
Maar goed, eerst de frame diameter achterhalen.

Reynolds buizen zijn buitendiameter 28,6mm en zadelpen zal 25.0 of iets meer zijn. Veel te dun voor een dropperpost.

Reynolds 5xx werd toegepast in een tijd dat frames nog met lugs in elkaar werden gezet.
Reynolds 9xx is er voor gemaakt om te worden gelast.
Maar stel dat je een dorpssmid vind die zegt dat hij 5xx wel kan lassen, dan nog is de vraag hoeveel instaphoogte je wint door de bovenbuis op gepaste afstand van de lugs door te zagen.

Bij mijn fiets is de afstand van de onderbuis tot de grond 50 cm.
Gemeten op de plaats waar normaliter de standoverheight wordt gemeten (halverwege tussen balhoofd en zadelpen)
Ik ben 1.80 mtr, heb geen bewegingsbeperking anders dan de leeftijd, en kan mijn voet maximaal 80 cm hoog tillen.

Om toch een laag gewicht te houden en laag in te kunnen stappen, kun je denken aan een licht en goedkoop trekkingframe, zoals deze:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-tcs-disc-lady-rahmen-930794

Hoewel bestemd voor schijfremmen, passen op dit frame ook remhoeven met een groot bereik, zoals van Tektro. Kwestie van nog een passende vork (en headset) bij te zoeken. Ik kan je helpen. Heel wat eenvoudiger dan laswerk aan je eigen fiets, met een onzekere uitkomst.

Helaas heeft dat frame ook al een te hoge instap, sjef. Het enige sportfiets model met lage instap dat ik ben tegengekomen is de kcp urbano Kcp urbano
Die heeft alleen een klein frame, en voor die prijs ben ik bang dat ie fietst als een drol.

Eigenlijk zou ik een dorpssmid willen vragen om mijn Dawes om te bouwen tot een dergelijk frame. Maar waar vind je zo iemand?
Het gehele frame doormidden zagen en er die s&s koppelingen op maken waar liefhebber het over had klinkt ook niet verkeerd, maar ook dan moet iemand die gok willen wagen.
Andere opties zijn afgestreept denk ik.
Graag wil ik mijn oproep willen herhalen, welke handige harry zou me daarmee willen helpen?

Ik bedoel trouwens een koppeling die eenvoudig vast en losgemaakt kan worden, bijvoorbeeld een pin met veer in de ene buishelft, en een passend gat in de andere helft.
(ik ben geen doehetzelver :smile:)

Ik ben bang dat een “dorpsmid” voor deze klus vooral een romantisch idee is. Een framebouwer is een heel ander niveau: daarvan zijn er sowieso in Nederland maar een paar. s&s koppelingen zijn handig voor het delen van het frame (voor luchttransport bijv), maar de bovenbuis wordt er niet lager van. Wat zeggen ze bij Avaghon? Succes met je zoektocht!

Ben reactie van avaghon aan het afwachten. En ik dacht de schuine buis ook doormidden, maar hoe het dan met de kabels moet, geen idee.

Uiteraard, anders kun je het frame niet in tweeën delen, maar ook dan blijft de bovenbuis net zo hoog. De kabels kunnen buigen, Is ook bij een vouwfiets nodig.

In mijn verbeelding: de twee delen uit elkaar, ertussen gaan staan, en dan de helften weer aan elkaar vast maken.

Dat is ook het enige dat ik voor jouw behoefte kon bedenken. Maar je zult al gauw 3 handen nodig hebben om schade te voorkomen. Makkelijk wordt het sowieso niet, maar wie weet: oefening baart kunst!

Dank je Sjef en anderen voor het meedenken. Ik ga wat dorpssmeden polsen en wacht avaghon even af.