Welke merk fiets kopen

Ik ben voornemens om een nieuwe fiets aan te schaffen. Een stadsfiets met plm. 8 versnellingen. Nu ben ik bij een paar fietsenmakers geweest en gehoord wat ze zoal hebben.

De één zweert bij Gazelle. Maar hierover hoor je tegenstrijdige reacties. Is niet meer wat het geweest was.

Bij de andere is de verkoop gericht op RIH. Ik ken dit merk niet maar moet een heel goede fiets zijn.

Wie o wie kan mij helpen. Wordt het weer een gazelle of komt de batavus, Sparta of RIH in mij schuur te staan en ga één van die gebruiken.

Het merk van de fiets is alleen het merk van het frame, en dan nog alleen het ontwerp van het frame. De componenten worden ingekocht. De kwaliteit daarvan en of de wielen goed gespaakt worden, dat bepaalt of je de eerste maanden zonder problemen doorkomt.
P.S. Ook buiten Nederland worden fietsen ontworpen!

Dank voor je reactie. Maar hoe weet je of de spaken goed gespaakt worden? Ik zoek advies over de merken die ik genoemd heb zoals, Gazelle, Batavus, Sparta, RIH? Hoe staan deze merken bekend met hun materiaal? Ik heb dan over een fiets van rond de 1000 euro.

Ik heb zelf 6 fietsen, maar dat is niet genoeg om al je vragen te beantwoorden. RIH moet ik absoluut niet. Vaak genoeg moet je gewoon kopen wat je wil. Bij €1000 zit je in een kwaliteits groep. Om het spaakprobleem eventueel te voorkomen (de meeste wielen worden machinaal gespaakt), druppel je op de nippels/spaakuiteinden een druppeltje Loctite 243 (blauwe loctite) 24 u wachten voor je gaat fietsen. Wiel blijft recht en rond.
Nogmaals het materiaal bepaalt zelf de kwaliteit. Shimano Deore en meer is uitstekend. Shimano Deore XT geeft 10 jaar probleemloos gebruik. Wel onderhouden, dat blijft.

Bedankt voor je reactie. Wat is het probleem met RIH fietsen?
Een andere vraag dan hoe staat Gazelle er tegenwoordig voor. Hoor en lees dat er met deze fietsen nogal eens problemen zijn met bv de trapas.

Spuitwerk bij RIH is inferieur. Gazelle is niet meer wat het was. Meer specifiek kan ik niet zijn. De trapas is bij veel merken een restpost. Je ziet het ding niet, dus kopen ze het goedkoopste model in en ja, die gaat niet lang mee. Het ding kost in feite “niets”, ook niet in betere kwaliteit (denk aan consumentenprijs €15,-), maar verwijderen en nieuwe monteren is veel werk en dus heel duur. Typisch voorbeeld van goedkoop is duurkoop, maar je kunt er weinig aan doen.