Gaadi band - na een klapband

Net dit meegemaakt…

Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Banden 28 - 47 mm breed op mijn ebike. De druk was 4.5 à 5 bar (toegelaten druk 5.25 bar)

Tijdens een ritje eerder deze dag is de binnenband achteraan gewoon ontploft. De buitenband was nog heel.
Ik had niks bij, maar de pechbijstand was er in 30 min, en die lieve man heeft er een Gaadi ingestoken.

Bij demontage zat er een scheur in de binnenband van minstens 40cm.
Ik kan niet anders dan geloven dat die band ergens gekneld zat.

Nu zie ik op de plaats waar de 2 einden van de binnenbanden samen komen een deukje in de buitenband.

Wat raden jullie aan? Binnenband toch terug vervangen door een gewone niet deelbare band, of verder gebruiken?

(En ja, vanaf de volgende rit gaat er wat gereedschap en een extra gaadi band mee.)

Gaadi? Zit ik te slapen?

bedankt, maar, zoals wel duidelijk zal zijn, geen ervaring met (de kwaliteit van) die band.

Dat zou betekenen dat de Gaadi binnenband niet helemaal op elkaar aan sluit?

Het kan geen kwaad eens de binnenband bijna helemaal leeg te laten lopen en dan weer langzaam op te pompen waarbij de band een beetje probeert te masseren zodat de uiteinden wat dichter bij elkaar komen.

Toen we er een aantal jaren geleden een stukje over geschreven hadden, hebben we van redelijk wat gebruikers gehoord dat ze toch snel weer lek gaan. Dus het is een handige thuiskomer, maar (laten) vervangen door een gewone binnenband lijkt verstandig.

Ontploffen kan door binnenband tussen buitenband en velg. Of door slecht/scheef velglint. Dus dat zou ik ook checken.