Giant Futuro cs 1 GTS

Hoi,

Ik heb interesse in de volgende fiets

http://www.sanderstweewielers.nl/Giant-Futuro-cs-1-GTS-2_1_2172_3709_4517.html

op gebied van fietsen ben ik een leek.. wat adviseren jullie?

Fiets gaat gebruikt worden voor woon/werk verkeer en fiets ongeveer 10KM per dag.. ben 2.00m lang..

ivm mijn lengte geven diverse fietsenwinkels aan dat ik een 65CM frame moet hebben, echter heeft deze giant een 60CM frame (XL veriant) met "spooving" oid..? Indien zadel iets omhoog gezet wordt is deze paar cm ook gecorrigeerd toch?

Bedankt voor je reactie… deze fiets zal denk ik naar de verhalen en na het lezen van jou bericht wel voldoen.

Ik zelf weeg ook rond de 100/105 KG, is dat nog een probleem om op deze fiets te gaan fietsen?

105 kg is geen probleem. Alle fietsen in de EU moeten TENMINSTE aan de DIN norm terzake voldoen en dat is 110 kg.

Met sloping (slope is helling) bovenbuis is bedoeld een aflopende bovenbuis, waardoor de feitelijke lengte van de zitbuis dus kleiner wordt, hetgeen gelijk is aan de framemaat. 60cm zal dan ongeveer gelijk zijn aan de oude 65cm zitbuismaat. Je hebt gelijk dat je met het hoger zetten van de zadelpen dit lengteverschil hebt gecorrigeerd. Daarnaast is er uiteraard de passende horizontale lengte, die, indien niet voldoende om lekker te zitten, je kunt realiseren door de stuurpen te verstellen, zodat het stuur verder naar voren staat, eventueel in combinatie met hoger zetten. Voorts kun je nog langere stuurpennen kopen, indien nodig.
Attentie: er is niet zoiets als een universeel framemaat-systeem. Dit geldt voor alle typen fietsen, ook racefietsen. Iedere fabrikant heeft zijn eigen systeem, niettegenstaande de indruk die handelaren wekken door te zeggen: je moet 65cm hebben. Het is een zeer conservatieve beroepsgroep die nog altijd in patronen uit het verre verleden denkt. Maar met 2m00 ben je altijd op de grootst beschikbare maat aangewezen. Dealers hebben bijna nooit de kleinste noch de grootste maat in voorraad.

Ok thnx voor de info!

Maar per fiets is dit nergens te achterhalen? Ik bedoel hoe groter een frame, hoe zwakker neem ik aan? Dit is ook iets dat vele fietsenwinkels aangeven…

Fabrikanten publiceren dit vaak wel, maar lang niet allemaal. De dealer zal in dat geval dit kunnen vertellen. De dealer verleent de garantie op de fiets voor 2 jaar. Hij ziet je, kent dus ook je gewicht, en daarmee kun je met vertrouwen de gekochte fiets gebruiken. Een groter frame is minder stijf dan een klein frame en zal meer bewegen, op den duur (kan lang duren) leidt dit tot zwakke plekken. Veel belangrijker zijn de wielen en daarvan vooral het spaakwerk. Ook dat valt onder de garantie.

Ah zal daarover nog eens informeren aanstaande dinsdag.
Deze type fiets heeft wel een apart spaakwerk, is dat dan juist steviger? Of juist niet…?

Zg. paired spoke-techniek heet dit. Ik weet niet of het sterker/zwakker is. Het is een modieus verschijnsel.