GPX route crasht mijn Garmin Colorado ?

Ik maak al een tijdje gebruik van gps export mogelijkheden van de Routeplanner en sinds kort doe ik ook wat creatieve routes door een aantal ‘via’ knooppunten te selecteren.
Nu heb ik bij dergelijke routes al meerdere keren meegemaakt dat mijn Garmin Colorado ergens op crasht (gewoon in 1x uit gaat). Als ik dan het ‘corrupte’ punt een eindje achter me heb, werkt het toestel weer (tot ik de schaal van de weergave verander en het corrupte punt weer mee gaat doen, wederom een crash…).
Bij de rechttoe-rechtaan gpx bestanden heb ik nimmer problemen ondervonden

Hebben meer mensen dergelijke ervaringen? En is er iets van een oplossing bekend?

groet, Frank

Ik herken het probleem niet maar de eerste vraag die ik zou hebben is of je firmware up-to-date is.
Als de GPS niet al te oud is zou je ook contact op kunnen nemen met Garmin.

Hoi,

Dit is geen probleem van de Garmin of de firmware. Het een probleem van de fietsroute planner van de fietsersbond. Het aangeboden GPX bestand bevat een fout / omissie die voor de Garmin cruciaal is.

Ik heb dit in eerdere post op dit forum ook gepoogd uit te leggen (zie tekst hieronder). Het komt erop neer dat het GPX bestand (wat feitelijk een tekstbestand is opgemaakt in de XML) de tag niet op de goede plaats wordt neer gezet. De Garmin GPS zoekt op een specifieke plaats naar deze tag en als die daar niet staat wordt deze als blanco weergegeven op de GPS. Je kunt een Garmin GPS zelfs laten crashen als je 2 tracks van de fietsersbond op je GPS zet, 2 blanco tracks (of met de zelfde, lege, naam) levert gegarandeerd problemen op.

De oplossing:

  1. zorg voor een goed kladblok alternatief: bijv. notepad++. Dit is nodig om dat het ingebouwde kladblok van Windows niet goed overweg kan regeleinden. Heb je een Mac of gebruik je linux is dat geen probleem, gebruik dan het eigen kladblok.
  2. Open het GPX bestand in het bij 1 geïnstalleerde kladblok.
  3. Pas daarna het GPX bestand aan volgens de volgende plaatje:
    https://pasteboard.co/cs57mn68O.png

Het lijkt veel werk maar heb je 1x gedaan is het de volgende keer binnen een minuut gedaan…

1 like

Jaap, bedankt voor de informatie! Ik ga het proberen…

groet, Frank

Jaap, goede vondst!

Dit is geen probleem van de Garmin of de firmware. Het een probleem van de fietsroute planner van de fietsersbond. Het aangeboden GPX bestand bevat een fout / omissie die voor de Garmin cruciaal is.

Dat waag ik te betwijfelen.

In de header staat een link naar formele specificate van het GPX formaat, http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd en als je die leest is de tag zondemeer toegestaan in de sectie; ook in de sectie is de tag toegestaan.

@MikeRZ: ik zeg ook niet dat de tag niet mag staan waar die nu staat. Garmin negeert deze alleen. Proef onder vindelijk ben ik er achter gekomen dat Garmin GPS apparaten uit de GPSMAP62/64 reeks (de software van de colorado lijkt daarop) deze tag op een andere plaats verwachten, op de door mij aangegeven plaats. Staat deze tag er niet dan krijg ik een blanko track in mijn lijst. Dit is 100% reproduceerbaar en moet ik elke keer uitvoeren.

Dit is te voorkomen door de track in Basecamp of Mapsource te laden. Vandaar de naam aanpassen en de track naar te GPS sturen.
Nog zo iets: Laad de track in BC op MS en exporteer deze vervolgens direct naar een nieuw GPX bestand. Vergelijk de twee en je zult zien dat dat er een tag op de voornoemde plaats is bijgekomen.

Ik heb het niet bedacht,… :wink:

Beste allen, het probleem is als het goed is opgelost. Kunnen jullie het uitproberen? Leeg eerst even het cache-geheugen van je browser voordat je de planner opnieuw opstart.

Richard Valkering
Team Fietsrouteplanner