Hoe te handelen na ongeluk

Mijn vrouw is op het 2-richtingsfietspad langs een rotonde aangereden door een afslaande auto, die door rood ging en doorreed. Mijn vrouw had groen, zoals zij het zich herinnert.
Gelukkig waren er getuigen, was er snel een ambulance en politie. De getuigen hebben het kenteken opgeschreven zodat de automobilist is achterhaald. Mijn vrouw naar het ziekenhuis incl. een nacht observatie.
Nu is ze weer thuis, met kneuzingen, schaafwonden en wat al niet.

Ze heeft haar verklaring telefonisch afgelegd tegen de verbalisant, ik heb de beschadigde fiets op het bureau opgehaald.
Iedereen, inclusief politie en slachtofferhulp, zegt; natuurlijk is de automobilist aansprakelijk, maar dat wordt verder geregeld door de verzekeraars.
Maar volgens mij is er maar één verzekeraar, namelijk die van de automobilist. Die heeft er het minst belang bij.

Hoe stellen wij de automobilist, of zijn verzekeraar aansprakelijk?
Hoe komen we aan het proces verbaal?

Kortom; wat te doen en wie doet wat?

Frans.

1. het proces verbaal moet ondertekend worden door je vrouw. Je krijgt het thuisgestuurd.In dit geval zou het netjes zijn wanneer de politie thuis komt. Of het verplicht is weet ik niet, het gebeurt in dergelijke gevallen wel: eigen ervaring.

2. Het doorrijden na een ongeluk is een strafbaar feit, waarvoor de betrokkene voor de rechtbank moet komen. De politie heeft de gegevens en zal je wat je nodig hebt moeten verstrekken. als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, dan doet die dat voor je. De automobilist moet schriftelijk aansprakelijk gesteld worden. "ik stel u geheel en volledig aansprakelijk...."

3. alle schade wordt vergoed, ook gederfd loon (werkgever) en een vergoeding voor pijn, event operatie en blijvende gevolgen. Dus niet te snel tekenen dat alle schade is vergoed. Neem een jaar de tijd. De verzekering van de tegenpartij stuurt een expert om de materiele schade op te nemen.

 

Beste Sjef, dank voor je reactie.

Er is inmiddels wat meer duidelijk voor ons. De politie maakte alleen een proces verbaal over het doorrijden na de aanrijding, niet over de aanrijding zelf. Dit wordt blijkbaar afgedaan met een 'mutatie'. Men gaat er van uit dat er ook nog samen een schadeformulier wordt ingevuld voor de verzekering. Mijn vrouw had niet zo'n behoefte aan een confrontatie met de automobilist, dus dat zou dan op een andere manier opgelost moeten worden. Omdat in dit geval de automobilist volledig aansprakelijk is, hebben we een letselschadebureau in de arm genomen. Zij hebben op basis van kenteken en naam van de bestuurder de verzekeraar aansprakelijk gesteld.
We gaan een overzicht maken van de materiële en immateriële schade. Naast verwondingen en kneuzingen die hopelijk allen herstellen was onze kerstvakantie anders dan we hadden verwacht, en zit de schrik er bij m'n vrouw behoorlijk in. Ze kan nog niet fietsen (fiets stuk en gekneusde spieren) maar wil dat wel weer gaan doen natuurlijk.

We gaan op een andere fiets uit en hopen dat er meer wordt vergoed dan de waarde van een 7 jaar oude fiets. Die in uitstekende staat was, maar voor verzekeraars misschien weinig waard.
Kortom; ook al sta je in je recht als fietser en is de automobilist aansprakelijk, het is nog veel gedoe om je recht te halen. We gaan er van uit dat het letselschadebureau heel veel van deze sores uit handen neemt, en dat op kosten van de verantwoordelijke tegenpartij.

Groet, Frans.

Heeft iemand ervaring met de schade die je kunt claimen na een ongeval? Natuurlijk alles wat stuk of kwijt is, maar de fiets blijkt total loss (frame krom) en kleding is gescheurd of stukgeknipt op de spoedeisende hulp.
Wellicht stuurt de tegenpartij een taxateur. Mijn ervaring met inboedelverzekeringen, is dat de schade die vergoed wordt, meestal de dagwaarde is.
Is dat in dit geval ook zo? De dagwaarde van een fiets van 7 jaar oud of een paar schoenen van en half jaar staat niet in verhouding tot de vervangingswaarde.
Of is het dan verstandig om je te voegen in het strafproces?
De automobilist is niet alleen aansprakelijk, maar was ook nog eens doorgereden, dus strafbaar.

Groet< Frans.