Ik zoek een instap racefiets voor iemand met (Zwaar) overgewicht

Hallo,

Ik heb flink overgewicht (nu 122kg, was 136kg, 179cm). Na veel dieet veranderingen en meer beweging wilde ik weer echt gaan sporten. Ik heb een goedkope Mountainbike gekocht via marktplaats om lekker mee te fietsen. Na een tijdje merkte ik dat ik echt blij word van een flinke ronde fietsen.

Nu wil ik dus een echt racefiets kopen om mezelf in het zweet te werken (Wat niet moeilijk is op dit gewicht :rofl: ). Met mijn huidige fietsje heb ik het probleem dat er snel een slag in het wiel komt.

Ik zoek dus een instap racefiets die een gewicht van 122kg aan kan. Ik heb vrij korte benen en ik ben nog niet zo gewend om in een gebukte houding te zitten. Hier wil ik dan ook rekening mee houden met welk frame het moet worden. Ik heb ook nog geen idee over mijn budget. Het liefst onder de 1000 euro maar als het allemaal niet blijkt te kunnen mag het meer zijn. Ik wil ook niet de duurste, beste onderdelen, het is echt een instapfiets.

Als het blijkt dat het goed gaat en mijn gewicht zakt nog verder wil ik naar betere racefiets kijken.

Alle input is welkom, bij voorbaat dank,

ZwareJongen

De Cannondale Topstone is een gravelbike met een gewichtslimiet van 132kg, dus gewicht van de bestuurder inclusief kleding en eventuele bagage plus de fiets zelf meegerekend. De goedkoopste versie van de Topstone is €1300, al zie ik bij Mantel alleen vanaf de variant van €1800 deze gewichtslimiet staan. Waarschijnlijk vanwege andere wielen van de duurdere versies. Wielen gaan sowieso het zwakke punt worden. Met een tweedehands exemplaar racefiets en een goede set wielen ga je ook met jouw gewicht genoeg kilometers kunnen maken zonder de boel te slopen.

Gezien jouw gewenste zithouding is een gravelbike, zoals de Topstone, of een endurance racefiets geschikter dan een wielrenfiets gericht op pure snelheid. Met deze fietsen zit je wat meer rechtop waardoor je de ritten langer vol kan houden. Je levert wat snelheid in vanwege de hogere luchtweerstand, maar dat is voor jou geen prioriteit