Lichte dames fiets

Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het zoeken maar nog niet gevonden. Ben in het bezit van een Cannondale Caad 2 een erg licht MTB fiets.
Aangezien ik met de fiets naar het werk ga, in een Pantalon. Is het niet handig om op de MTB te gaan.
Nu heb ik een Koga miyata Roadrunner mixed gehad maar vond ik toch te zwaar. Ook Gazelle met nexus 8 versnelling maar dat was het ook niet. Ik zoek een fiets van rond de 10 kg met bredere banden, wegdek is niet al te best.Beetje sportieve zit mag maar niet als een MTB anders kan ik die net zo goed voorzien van spatborden en misschien bagagedrager.
Iemand tips? Ik zoek een 2e handsje geen Ebike
Lengte is 1.80

10kg met spatborden, dikke banden en bagagedrager? En binnen welk budget? Wordt flinke klus…Mijn idee zou zijn: gravel bike, maar die zijn nog erg kort in de verkoop en dus duur.

Aanvulling: bij nader inzien: bestaat niet of extreem duur, dwz nieuw dus.

Hoi Sjef,

Bedankt voor het meedenken.
10 kg is iets rekbaar tot misschien 12@13 kg?
Spatborden kan ik er ook zelf opzetten. Bagagedrager hoeft niet per se maar zoja dan een lichtgewicht ding met weinig draagkracht. Alleen jas en regenbroek moet ik kwijt kunnen
Groeten Ozzy

op te lossen met bikepack!

Top! Wordt het dan toch nog mogelijk om een 2e hands fiets te vinden die hieraan voldoet? Afwachten maar onderdelen vervangen is óók geen probleem dus een opknapper zou qua budget beter passen.

Een oud stalen frame weegt 2 kg.
Een bijbehorende vork weegt snel 0.6 kg
De complete fiets zal dan 21 kg wegen.
Het gewicht van de fiets wordt dus vooral bepaald door alles wat je aan het frame hangt.

Een carbon frame+vork weegt de helft.

Een aluminium wielset weegt 2000 gram
Een carbon wielset weegt 1500 gram

Racebandjes wegen 2×250gram
Typische dikke banden wegen 2x500 gram

Al met al lijkt 10 kg mij te hoog gegrepen.

Een gemiddelde fiets van Santos/Idworx ed weegt 18 a 19 kg
De Lite versie van deze fietsen weegt 16-17 kg
Die minimale gewichtsbesparing wordt bereikt met een sportiever design, en de aankleding in de vorm van smallere banden, minimalistische spatborden, …, enz

Ik zit in deze richting te denken, een hybride.
Deze is toevallig ook nog eens prettig afgeprijsd.
Eenvoudige spatborden en bagagedragers kun je hier op bevestigen. In plaats van bagagedragers kun je ook aan frametassen denken. Deze fiets heeft 32 mm banden en als afgebeeld weegt die volgens mij een kilo of 12/13.

1 like

Is heel optimistisch!: 3,5kg is wel realistisch.

Zoiets?, maar dan 10 jaar jonger:

(Zelfbouw en niet te koop!)

@Sjef , TS zoekt een fiets waarbij het stuur hoger staat dan het zadel.

In mijn ogen zit een MTB niet diep.
Als ik fietsen rangschik naar hun zit, zou mijn rijtje er zo uit zien:
triathlon tijdritfiets
wegracefiets
trekkingfiets
MTB
stadsfiets

Misschien dat TS een foto kan plaatsen van haar MTB

Dit is mijn MTB.
En ik neig naar de Sirrus waar Wolfman mij op attendeerde.Zo een fiets is denk ik geschikt voor mij.
Maar andere merken opties blijven welkom.

Kijk dan ook rustig rond op die website bij 'Fitness & Hybride fietsen", er zijn meer modellen, ook met bagagedrager. Ik denk dat sommige modellen eruit gaan, vandaar die kortingen, maar daar kan je dus je voordeel mee doen. Let dan wel op de beschikbare maten, want niet alle maten zijn op voorraad.

En ja, andere merken (Cube bijv.) hebben ook aantrekkelijk geprijsde hybride fietsen, maar met deze kortingen is Specialized op dit moment moeilijk te verslaan denk ik.

1 like